Highslide for Wordpress Plugin

Mai aproape de mal: Andrei Kuraev vs Savatie Baştovoi

Protodiaconul Andrei Kuraev şi ieromonahul Savatie Baştovoi, vorebesc la Jurnal TV despre recentele scandaluri care au avut loc în Moldova în legătură cu Asociaţia "Fericita Matrona" (vezi alte postăzi mai jos).

Pentru a înţelege mai bine anumite afirmaţii, este necesar să răsfoiţi blogurile celor doi invitaţi, care s-au situat pe poziţii opuse în ce priveşte cauza şi efectele  problemei, care, din câte se vede, este pe cale de a fi rezolvată.

În cadrul emisiuni este şi un interviu cu pr. Anatol Cibric.

Emisiunea este în limba rusă.

PF Patriarh Daniel: Principiile filantropiei creştin-ortodoxe

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, în cadrul Conferinţei pastoral-misionare, cu tema „Misiunea social-filantropică a Bisericii, vocaţie spirituală şi necesitate practică”, care a avut loc astăzi, 3 noiembrie, la Palatul Patriarhiei, în Aula Magna „Teoctist Patriarhul” a prezentat cinci principii de filantropie socială creştin-ortodoxă, după cum urmează:

1. Lucrarea filantropică a Bisericii este continuarea lucrării filantropice, vindecătoare, sfinţitoare şi mântuitoare a Mântuitorului Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Care din iubire pentru oameni şi pentru mântuirea lor S-a făcut Om, ca omul să poată participa la viaţa şi iubirea veşnică a Preasfintei Treimi.

2. Filantropia socială nu trebuie despărţită de Liturghia eclesială, întrucât rugăciunea este izvor de iubire smerită şi jertfelnică. În Sfânta Liturghie este celebrată Filantropia divină sau iubirea dumnezeiască pentru oameni, iar Filantropia socială a Bisericii este mărturie concretă a acestei iubiri dumnezeieşti, harice, prezentă în viaţa şi lucrarea Bisericii, Trupul tainic al lui Hristos.

3. Filantropia socială a Bisericii este în primul rând o filantropie pastorală, adică ea are în vedere îndrumarea omului pe calea mântuirii. Iubirea Bisericii faţă de om trebuie să fie în primul rând grija pentru hrănirea lui cu hrana spirituală a Sfintei Evanghelii, vindecarea lui cu harul Sfintelor Taine şi creşterea omului prin cultivarea virtuţilor şi săvârşirea faptelor bune. Iar împreună cu această filantropie pastorală sau spirituală se dezvoltă şi filantropia materială a hranei şi îmbrăcămintei trupeşti, a vindecării medicale, a îngrijirii de cele necesare vieţii biologice.

Această atitudine a Bisericii se inspiră din lucrarea Mântuitorului Iisus Hristos, Care hrăneşte spiritual mulţimile cu binevestirea Evangheliei mântuirii, vindecă pe cei bolnavi şi apoi înmulţeşte pâinile. Urmând lui Hristos, Biserica acordă prioritate rugăciunii sau vieţii spirituale ca fiind izvor de lumină şi iubire sfântă pentru opera ei socială. Aşa se explică prezenţa preoţilor de caritate în spitale, unităţi militare, penitenciare etc. Însă, dacă filantropia socială se separă de spiritualitate, ea se secularizează, iar omul suferind nu mai este privit ca fiind chipul tainic al lui Hristos, ci un simplu individ social.

4. Lucrarea filantropică-socială ortodoxă are ca izvor de inspiraţie viaţa parohială şi viaţa monahală, deoarece scopul filantropiei sociale este în primul rând cultivarea comuniunii frăţeşti în Biserică şi societate, nu doar rezolvarea unor nevoi materiale imediate. În acest sens, deodată cu solidaritatea faţă de cei în nevoi trebuie cultivată şi recunoştinţa faţă de binefăcători, pentru întărirea comuniunii între oameni.

5. Cooperarea Bisericii cu diferite asociaţii, fundaţii şi organizaţii umanitare este benefică dacă Biserica nu-şi pierde identitatea sau vocaţia ei pastorală şi sfinţitoare, întrucât ea priveşte sănătatea ca dar al lui Dumnezeu şi viaţa omului pe pământ ca timp de pregătire pentru viaţa cerească veşnică. În acest sens, iubirea faţă de aproapele este criteriul principal al mântuirii omului, iar judecata finală priveşte mai ales binele pe care puteam să-l facem aproapelui nostru, dar nu l-am făcut.

Deci, oricât de mare ar fi filantropia noastră socială, trebuie să recunoaştem, în smerenie, că n-am făcut tot ceea ce era necesar.

SURSA: Basilica.ro

A. Kuraev vs Asociaţia “Fericita Matrona”

Tot mai des sunt întrebat ce părere am despre evenimentele care s-au întâmplat recent la Chişinău, când protodiaconul Andrei Kuraev a numit Asociaţia religioasă "Fericita Matrona" drept sectă, iar liderul şi reprezentaţii de frunte ai acestei asociaţii, ştiind că "toate drumurile duc la Roma", i-au arătat lui Kuraev drumul spre "cea de a treia Romă (Moscova)". Mai concret spus, membrii acestei asociaţii i-au cerut teologului rus să-şi ceară scuze public, iar acesta refuzând şi chiar ofensând nejustificat şi foarte urât pe prot. Anatolie Cibric şi alţi membri ai Asociaţiei, i-a fost boicotată conferinţa de la Academia Teologică şi i s-a spus să plece din Moldova. De fapt nici nu era cazul să vină, chiar dacă, trebuie să recunosc, am mult respect pentru părintele Andrei Kuraev ca teolog , dar numai atunci când vorbeşte şi se comportă ca teolog, nu şi când face politică, la care chiar nu se pricepe şi se face de râs, crezând că noi suntem proşti şi nu de dăm seama unde el spune de la sine şi unde „de la partid”.

Eu am tot refuzat să mă pronunţ asupra acestui eveniment, pentru că nu sunt de acord nici cu misiunea de "mercenar" a părintelui Andrei Kuraev, dar nici cu unele idei  extremiste promovate de Asociaţia "Fericita Matrona" (despre care voi scrie poate cu altă ocazie). Cât priveşte articolul publicat de părintele Savatie Baştovoi pe blogul său, în mare parte sunt de acord şi subscriu.

Fac totuşi o remarcă: problema nu e nici în părintele Andrei Kuraev şi nici în părintele Anatolie Cibric, ci în Mitropolia Moldovei (care, bineînţeles, nu înseamnă doar mitropolitul). Ea este responsabilă de tot ce s-a întâmplat în decursul anilor în cadrul acestei Asociaţii, de ceea ce s-a întâmplat în momentul vizitei lui Kuraev la Chişinău şi mai ales de tăcerea de după aceea, care este una dea dreptul alarmantă.

Dacă Mitropolia doreşte să fie pace, atunci trebuie să găsească înţelepciunea de a condamna extremele şi extremiştii, şi de a spune că „mercenarul” Patriarhiei Moscovei a întrecut măsura. Nu Asociaţia „Fericita Matrona” a făcut din acest eveniment un scandal între Chişinău şi Moscova, ci chiar Andrei Kuraev, iar Mitropolia are de ales:

1)      să fie „curată” înaintea Moscovei, luând partea lui Kuraev, dar rămănând cu conştiinţa pătată, nemaivorbind de scandalurile interne ce pot apărea şi care de multe ori  convin chiar Moscovei; ori

2)      să dea dreptate Asociaţiei „Fericita Matrona”, rămânând cu conştiinţa (oarecum) curată, dar şi cu o frică continuă şi chiar risc pentru ceea ce uneori scapă de sub control.

Iertată să-mi fie îndrăzneala, dar cred că ar fi mai corect ca Mitropolia să aleagă calea de mijloc şi fie cu Adevărul şi cu Biserica lui Hristos, care nu are nevoie de asociaţii, organizaţi şi nu ştiu mai ce, ci în primul rând de verticalitate, mărturisire apostolică şi misiune internă foarte intensă (care presupune şi multă pregătire intelectuală a clerului), nemaivorbind de o curăţie a vieţii în Hristos a fiecărui membru al Bisericii de la ierarhi până la ultimul creştin botezat.  

Dumnezeu să le lumineze şi să ne ajute în toate!

Studii biblice pe Internet

 

Biblia Ortodoxă în lb. română
Ediţia tipărită de Institutul Biblic şi de Misiune al BOR începând cu 1988 încoace. Tipărită cu binecuv. Sf. Sinod, în zilele PF Patriarh Teoctist. Aici aveţi şi altă sursă, în care trimiterile la textele paralele sunt active. 

Biblia – versiunea Bartolomeu Anania
Versiunea comentată a Scripturii, elaborată de ÎPS Bartolomeu Anania. Se poate căuta în text şi copia anumite fragmente.

–   Noul Testament – textul grec-bizantin şi traducerea în engleză
Există şi Comentarii patristice la multe din textele biblice. Un site minunat
Pentru studiul Noului Testament (versiunile greacă şi engleză) puteţi folosi şi acest site.

Manuscrise biblice
Ediţii critice ale textului biblic. O listă cu trimiteri. Multe lucruri utile găsiţi şi aici.

Studii biblice în rusă – 1
  Saitul "Библеист"

Studii biblice în rusă – 2
  ЭЛЕКТРОННЫЕ КНИГИ ПО БИБЛЕИСТИКЕ

Biblia slavonă (în transliterare rusească)
Библия на церковнославянском языке

Русские библейские страницы
Bibliotecă de studii biblice în limbile rusă şi engleză

Orthodox Center for the Advancement of Biblical Studies
Studii, discuţii, comentarii, mp3 – totul în lb. engleză

The Orthodox Study Bible
The Orthodox Study Bible: Old Testament (from the Septuagint) and New Testament

Interactive Bible Studies
Blog interactiv în lb. engleză

Blog: Greek Bible Study

Studiul online al limbii greceşti a NT (engl)
Pentru a vă putea folosi de acest site este nevoie să vă înregistraţi. Veţi găsi ceva asemănător cu Bible Works, iar pe alocuri – chiar mai bun. Totul în greacă şi engleză…

Bible Research Internet Resources for Students of Scripture Bible

______

Dacă cineva cunoaşte şi alte linkuri bune, să le pună la comentarii împreună cu o descriere sumară şi le vom posta alături de cele de mai sus.