Highslide for Wordpress Plugin
Meniu Închide

Numai cei slabi recurg la atacuri la persoană

După ce am publicat un scurt material despre imprudentul afiş de la Petru Vodă (vezi mai jos), anumiţi „sceptici” şi proşti, care nu-şi dau pe faţă nici numele, nici studiile, nici vreo careva operă scrisă de ei (ca să ştim la ce-i duce mintea), au început iarăşi să mă atace, făcându-mă eretic şi rătăcit. Orice acuzaţie de erezie o voi primi şi mă voi corecta necondiţionat, doar dacă aceasta va veni din partea unui Sinod de episcopi şi nu din partea altcuiva, chiar dacă acel altcineva stă în spatele sau dea dreapta părintelui Iustin Pârvu.

Apologeţii nechibzuitului afiş, ştiind prea bine că foarte mulţi duhovnici mari din întreaga lume ortodoxă, inclusiv din România, nu au aceeaşi părere cu ei şi neavând argumente teologice solide pentru aşi susţine propriul punct de vedere, au început să mă atace inclusiv pe propriul forum. I-aşi îndemna să se clarifice mai întâi între ei şi-apoi să recurgă la astfel de strategii nedemne de nişte vieţuitori în mănăstire, indiferent că sunt sau (încă) nu sunt călugări.

Spun asta pentru că părintele Filotheu Bălan, un apropiat al părintelui Iustin (dar care, este adevărat, a lipsit un timp din mănăstire, fiind la Athos şi s-a întors chiar în preajma lansării afişului), mi-a spus că părintele nu a vrut să semneze sub textul acelui afiş. Această informaţie am primit-o ca pe un lucru bun. Tot părintele Filotheu a recunoscut că athoniţii au o altă părere şi el însuşi (fiind cel mai bine pregătit din Petru Vodă) nu este totalmente de acord cu mesajul acelui afiş, cerându-mi punctul de vedere. Eu mi-am făcut cunoscut punctul de vedere şi i-am cerut părerea părintelui Filotheu. Dar sfinţia sa, văzând şi materialul video (despre care, am impresia că nici nu ştia), şi-a schimbat părerea şi a început să fie de partea stareţului său. Duhovniceşte îl înţeleg, pentru că sunt şi eu de 10 ani în mănăstire şi nu ies din cuvântul stareţului (atât cât pot, ca om slab ce sunt). Teologic însă, n-am primit nici un argument decât palida comparaţie pe care o fac ei între primitorii de acte biometrice şi cei care au jertfit idolilor (vezi Canoanele 1-9 ale Sinodului din Ancira). Spunându-le că n-am mai auzit de o astfel de comparaţie şi interpretare a acestor Canoane, ei mi-au spus că părintele Iustin este primul care o face, dar ei o consideră perfect valabilă.

Ce să zic, fiecare are dreptul la părerea lui şi despre afiş şi cipuri chiar nu vreau să mai scriu sau să vorbesc. Eu merg pe linia unor părinţi athoniţi, care sunt mai aproape de inima şi mintea mea. Tocmai de aceea, n-am mai scris nimic altceva şi nici toate aceste discuţii între mine şi părintele Filotheu nu le-am dezvăluit până în momentul în care, unii adepţi (că „ucenici” nu pot să-i numesc), au început să arunce cu pietre în mine, făcându-mă eretic. Şi aşa cum ne învaţă Sfinţii Părinţi, la acuzaţiile de erezie trebuie să răspunzi şi să te aperi, mărturisindu-ţi ortodoxia. Doar din acest motiv am şi hotărât să scriu…

Spun unii dintre ei că eu am „desfiinţat Taina Cununiei şi cea a Sfântului Maslu” şi am spus că „nu e păcat să trăieşti necununat”. Eu aşa ceva n-am spus şi i-aşi ruga să citească (încă/măcar o dată) studiul meu despre Cununie şi cel despre Maslu şi să-mi argumenteze care frază de acolo este „eretică”. Mai mult decât atât, îi rog să-mi dea măcar un Canon al vreunui Sinod sau Sfânt Părinte care să conţină cuvântul „cununie” şi mai ales obligativitatea acesteia (nu din intepretările destul de târzii ale Pidalionului). Sau poate ei ştiu vreun tratat teologic serios din Grecia sau Rusia care să folosească expresia „Taina Cununiei” (căci toţi spun „Taina Nunţii”, care nu se rezumă şi nu se exprimă doar prin Slujba Cununiei). Şi dacă aceşti super teologi vor trece acest test ştiinţific elementar, putem să mai vorbim, iar dacă nu, îi rog să-l pomenească pe cel care a scris primele şi deocamdată singurele studii istorico-liturgice (nu dogmatice) despre Cununie şi Maslu, dând posibilitatea celor interesaţi şi sinceri cu ei înşişi să cunoască şi altceva decât au scris până acum manualele noastre ultra-ortodoxe. Vă spun foarte sincer şi smerit că voi fi foarte bucuros să citesc „pre limbă rumînească” studii mai bune şi mai argumentate despre Cununie şi Maslu, dar cu astfel de „apologeţi” se pare că bucuria mea nu se va împlini prea curând.

Îmi cer iertare de la toţi cei pe care i-am smintit sau i-am jignit în vreun fel!

Notify of
Silviu Cluci
Guest

Doamne ajuta-ne!
Parinte drag, ma aflu in acceeasi situatie!!!
Dupa preluare pe blogul meu a reactie dumneavoastra la afisul de la Petru-Voda si dupa comentariul ce l-am facut pe blogul dumneavoastra, administratorul blogului apologeticum.wordpress.com, Gabriel Cioacas, vineri, 9 iulie m-a amenintat personal in timpul Concertului de muzica bizantina organizat la Iasi cu ocazia Master Class-ului de Cant Bizantin. Pe acest zelotist il cunosc de pe vremea cand venea pe la conferintele ASCOR Iasi.
Vineri seara am fost abordat cu apelativul de "tortionar" si printr-un mod usor violent a incercat sa ma scota din multime, insa, impotrivindu-ma, m-a amenintat in cateva randuri astfel: "ai grija ce faci!", "ai grija ce spui!". Nu pot sa spun decat ca m-a lasat rece aceasta "amenintare".
Astept cu incordare reactia din partea Mitropoliei Moldovei si Bucovinei vis-a-vis de aceasta noua problema.
Sa ne rugam pentru pacea lumii!

Ion
Guest
Ion

 
Puteti sa comparati viata dvs cu a Parintelui Iustin? Poate ca de aceea nici nu puteti intelege lucrarea lui. Uneori prea multa carte strica.

Porfirie
Guest
Porfirie

Pot sa confirm ceea ce zice parintele despre Athos, am intrebat de curand pe un parinte athonit despre aceasta problema dupa ce a aparut afisul si mi-a zis ca ei au parinti si din America si din Australia si au pasapoarte de astea si nu e nici o problema…Sa fim atenti la ceea ce o sa constituie lepadare cu adevarat cum zice si parintele Petru nu la anatemele tuturor diversionistilor ca nu e cazul.Trebuie pomeniti la rugaciune ca atunci cand n-o sa mai fie parintele Iustin cred ca o sa fie si mai rau!