4 comentarii la „Episcopul Petru Pruteanu – Interviu athonit despre Liturghie şi Împărtăşire”
Doamne ajuta!Caut un răspuns clar la o întrebare ce mă frămînta de ceva timp și anume:are voie in biserica creștină ortodoxă sa cinte la strana cintaretului bisericesc sau să citească cazania?Mă refer la mireni.
Doamne ajuta! Din interviu am inteles ca exista un canon care interzice preotului sa slujeasca Sfanta Liturghie singur in biserica. Va rog sa ne precizati ce canon prevede aceasta. Va multumesc. Marian
Când vorbim de “canoane” putem avea în vedere un prevedere precisă, ce se poate regăsi în colecţia oficială de canoane (apostolice, ecumenice, locale, ale unor părinţi), dar şi o “normă / regulă” logică, care reiese din însăşi “firea lucrurilor”.
Preotul nu poate sluji singur liturghia, pentru că acest cuvântul înseamnă “slujbă comună” şi mai este numită “sinaxă”. Când preotul spune “Luaţi, mâncaţi…” şi “Beţi dintru acesta toţi…”, trebuie să fie altcineva care spune “Amin” şi care răspunde chemării “Cu frică de Dumnezeu, cu credinţă şi cu dragoste apropiaţi-vă!”. Admit că expresia se poate schimba în “apropie-te!”, dar nu poate fi suprimată. Când preotul spune “Domnului să ne rugăm”, cineva trebuie să răspundă cu “Doamne miluieşte”, că altfel îndemnul nu are nici un sens. Când spune “Să ne iubim unul pe altul, ca într-un gând să mărturisim”, la cine se referă dacă e singur şi cui să-i spună “Hristos în mijlocul nostru!”?
Iar mai presus de toate, este şi principiul biblic de la Matei 18:20 care vorbeşte de minim 2-3 adunaţi “în numele Domnului”.
Doamne ajuta!Caut un răspuns clar la o întrebare ce mă frămînta de ceva timp și anume:are voie in biserica creștină ortodoxă sa cinte la strana cintaretului bisericesc sau să citească cazania?Mă refer la mireni.
Cu binecuvântarea preotului se poate şi una şi alta.
Doamne ajuta! Din interviu am inteles ca exista un canon care interzice preotului sa slujeasca Sfanta Liturghie singur in biserica. Va rog sa ne precizati ce canon prevede aceasta. Va multumesc. Marian
Când vorbim de “canoane” putem avea în vedere un prevedere precisă, ce se poate regăsi în colecţia oficială de canoane (apostolice, ecumenice, locale, ale unor părinţi), dar şi o “normă / regulă” logică, care reiese din însăşi “firea lucrurilor”.
Preotul nu poate sluji singur liturghia, pentru că acest cuvântul înseamnă “slujbă comună” şi mai este numită “sinaxă”. Când preotul spune “Luaţi, mâncaţi…” şi “Beţi dintru acesta toţi…”, trebuie să fie altcineva care spune “Amin” şi care răspunde chemării “Cu frică de Dumnezeu, cu credinţă şi cu dragoste apropiaţi-vă!”. Admit că expresia se poate schimba în “apropie-te!”, dar nu poate fi suprimată. Când preotul spune “Domnului să ne rugăm”, cineva trebuie să răspundă cu “Doamne miluieşte”, că altfel îndemnul nu are nici un sens. Când spune “Să ne iubim unul pe altul, ca într-un gând să mărturisim”, la cine se referă dacă e singur şi cui să-i spună “Hristos în mijlocul nostru!”?
Iar mai presus de toate, este şi principiul biblic de la Matei 18:20 care vorbeşte de minim 2-3 adunaţi “în numele Domnului”.