Highslide for Wordpress Plugin
Meniu Închide

Tinerii ortodocşi din Moldova vor să facă misiune

Miercuri, 13 mai 2011, un grup de tineri şi studenţi teologi din Chişinău au organizat un atelier de lucru pe probleme de Sectologie şi Misiologie, la care au fost invitaţi următorii teologi:

          protoiereul Octavian Moşin, responsabil de misiunea cu tinerii în Mitropolia Moldovei;

          ieromonahul Petru Pruteanu, misionar şi protagonist al unor dezbateri teologice cu neoprotestanţii;

          dl Mihai Constandache, specialist în Studiul Vechiului Testament şi Istoria Bisericii.

        Organizatorii i-au rugat pe invitaţi să vorbească despre strategiile misionare şi lucrarea apologetică pe care aceştia ar putea-o desfăşura acum, în calitate de laici şi, eventual, mai târziu ca preoţi.

Prezentarea a fost începută de părintele Petru Pruteanu, care a vorbit pe larg despre următoarele aspecte:

          cultura şi personalitatea misionarului, precum şi aprecierea personalităţii interlocutorului de o altă confesiune sau religie;

          modul de a purta o discuţie cu eterodocşii, arta comunicării şi dezbaterilor;

          ţinerea discuţiei sau a subiectului propus în plan strict teologic, cu argumente clare şi verificabile, şi neadmiterea trecerii discuţiei în plan subiectiv şi critic la adresa clericilor sau credincioşilor;

          pregătirea teologică şi interdisciplinară a misionarilor ortodocşi, în special în domeniul biblic, istoric şi filologic, accentuându-se importanţa cunoaşterii măcar elementare a limbii greceşti a Noului Testament, dar mai ales a istoriei Bisericii şi a confesiunilor şi religiilor eterodoxe;

          sistematizarea subiectelor şi conţinutului discuţiilor cu eterodocşii, printr-o pregătire specială a fiecărui subiect în funcţie de interlocutor.

           Părintele Octavian Moşin a vorbit despre cultura comunicării dintre ortodocşi şi eterodocşi, şi importanţa predicării nu doar prin cuvânt, ci şi prin faptă şi atidudine. De asemenea, părintele a atras atenţia asupra faptului că în conflictele interconfesionale şi interreligioase care pot apărea, trebuie să ştim legislaţia şi să ne adresăm organelor abilitate, dar să nu recurgem la forţă sau intimidare, pentru că astfel de atitudini nu sunt evanghelice şi ar putea chiar duce la deschiderea unor dosare penale pe care ortodocşii le-ar putea pierde în instanţe.  În cele din urmă, părintele i-a îndemnat pe tineri să culeagă tot cei mai bun de pe internet, unde sunt diferite informaţii utile în pregătirea unui misionar.

 Teologul Mihai Constandache a vorbit despre importanţa studiului Vechiului Testament atât din punct de vedere teologic, cât şi cultural-arheologic, mai ales atunci când avem discuţii cu „Martorii lui Iehova” şi „Adventişii de Ziua a Şaptea”, care pun un accent deosebit pe Legea Veche.  De asemenea dl Constandache a vorbit despre contextualizarea mesajului biblic şi practica eterodoxă a scoaterii din context a versetelor biblice. Cunoaşterea limbilor clasice, dar chiar şi a celor moderne, ne poate ajuta în compararea textelor biblice şi găsirea sensului corect al textului, care poate fi umbrit în traducerile noastre, dintre care cea ortodoxă este mai bună, dar nu perfectă.

 Întâlnirea s-a încheiat cu diferite întrebări din partea organizatorilor, la care au răspuns toţi cei trei invitaţi. Tinerii şi-au manifestat dorinţa de a mai organiza astfel de întâlniri, inclusiv prin lecţii tematice şi sistematice care să-i ajute în formarea lor ca misionari.


Notify of
vasilevaganov
Guest
vasilevaganov

Cînd am văzut titlul, mi s-a înviorat sufletul, pentru că tinerii ortodocşi doresc să facă misiune. 
Dar în ce constă misiunea?
Din punct de vedere Biblic, pe prin plan stă Evanghelia Domnului Isus, pe care El ne cheamă să o vestim oamenilor. Matei 28:19-21, este un text cunoscut foarte bine. Romani 1:16-17 – "Evanghelia puterea lui Dumnezeu pentru mîntuirea fiecăruia care crede".
Cu părere de rău, în acest articol nu am văzut ce va fi vestit. S-a vorbit de apologetică, ce este foarte important. Dar apologetica împotriva cui? Împotriva învăţăturilor Scripturii versus tradiţie? Îmi este foarte interesant. Dar totuşi cînd vorbim de Evanghelie, trebuie să fim uniţi în proclamarea ei, fie că eu sunt baptist sau d-voastră ortodox. Evanghelia va rămîne Evanghelie şi noi trebuie împreună să o proclamăm. Sunt de acord cu d-voastră în ce priveşte învăţătura Iegoviştilor., învăţătura lor e erezie. 
Să ne ajute Dumnezeu să vestim pe Domnul Isus şi Evanghelia Sa. Nimic de obîrşie omenească. Şi Amin.  Domnul să ne ajute!!!

vasilevaganov
Guest
vasilevaganov

Misiunea internă cum ziceţi o putem găsi la Efeseni 4:11-12 , accentul e pus pe desăvîrşirea sfinţilor, pentru zidirea trupului lui Hristos. Cum are loc asta? 
v.15-"ci, credincioşi adevărului, în dragoste, să creştem în toate privinţele, ca să ajungem la Cel ce este Capul, Hristos." 
Eu am înţeles de mult ce are în vedere Biserica Ortodoxă. Dar haideţi să fim obiectivi şi să vedem cine cu adevărat se ocupă "cu spălatul creierului". 

Cosmin
Guest
Cosmin

Preacuvioase Parinte,cu umilinta as vrea sa aduc in atentie un aspect,care este uitat intotdeauna atunci cand vine vorba de misionarism.Am citit  articolul de mai sus si,ce sa spun,toate sunt frumoase,ne inarmam cu stiinta comunicarii,psihologia comunicarii trebuie sa fie la degetul mic,Biblia sa o cunoastem cap-coada,invatam limbi clasice.Eu stiu ca misionarismul in Biserica si in afara ei(mai ales)era practicat de sfinti,care aveau misiune si binecuvantare ptr asa ceva.Intotdeauna cei care au marturisit credinta la pagani erau trimisi(miscati)de Duhul Sfant.Nu putem absolutiza(sau sa punem accentul doar pe) cunoasterea sau acumularea unor cunostiinte.Acestea fac parte din aspectul exterior al misionarismului.Nucleul,forta misionarismului este dat NUMAI de trairea duhovniceasca a celui care se afla in misiune.Restul,reprezinta doar instrumente,daca nu exista aceasta traire.Dar eu cred ca Sfintia Voastra stie foarte bine astfel de lucruri.Peste tot aud ca trebuie sa prezentam celor din afara Bisericii puterea si frumusetea Ortodoxiei.Dar asta nu se cade a fi facuta de oricine care are o anumita cultura sau chiar cunoaste multe,avand diplome,teze de doctorat,tinand conferinte,putand discuta la nivel academic despre adevarul Ortodoxiei.Eu zic ca trebuie sa inversam planurile si sa afirmam asa:misionarismul fiind un dar, nu oricine putand face asa ceva si netinand de absolvirea unor studii(vezi si cazul teologiei),din marea masa a persoanelor care au acumulat cunostiintele amintite in articol,se aleg unii prin consultarea duhovnicilor lor,iar acestia sunt trimisi in ascultare ptr cativa ani la acei parinti care sunt cunoscuti ca avand viata duhovniceasca,ptr ca acestia vor vedea care este cu adevarat trimis de Dumnezeu sa faca misiune.Un om care… Read more »

Kazimir
Guest
Kazimir

Părinte Petru, cuvântările ţinute în cadrul atelierului vor fi publicate şi aici pe site? Cred că toată lumea este interesată.
Blagosloviţi şi iertaţi!

Teodor
Guest
Teodor

Teama, frate Cosmine, oricare decat cea existenta in raportare la Dumnezeu, este o boala si un pacat dupa Parinti (vezi si Steinhartd). Ea sugruma ravna si urcusul duhovnicesc (sau de oricare alt fel). Tu ascunzi in cuvantul tau de mai sus o inselare destul de frecventa in zilele noastre (cel mai sigur o faci inconstient) care bantuie printre ortodocsi (eu sunt ortodox). Si anume "hai sa nu mai facem nimic pana nu ne sfintim" – e pur diavolesc acest concept, in opinia mea. Cel mai trist e ca este arhi-folosit in legatura cu Sfanta Impartasanie (problema vredniciei). De fapt, eu cred ca Dumnezeu se bucura de fiecare gest "curajos" din partea noastra si, cred cu tarie, ca atat timp cat el porneste dintr-o inima curata si sincera, El Insusi nu va permite ratacirea. (vezi cazul Sf. Apostol Pavel si al ravnei lui initiala anti crestina. Ai vazut ca Dumnezeu nu l-a lasat?). Prin urmare eu salut cu bucurie initiativa acestor tineri de a se pregati in misionarism. Avem mare nevoie de misionari buni. Sigur ca numai cuvantul lipsit de Duhul trairii si de harul lui Dumnezeu nu va rasari nimic in sufletul aproapelui. Dar trebnuie sa existe un inceput in toate. Si, din experienta spun, Dumnezeu va binecuvanta aceste adunari a "doi sau trei in numele Lui", atat timp cat ele se fac spre slava Lui si spre mantuirea credinciosilor. In speranta sincera ca nu te-am suparat, iti marturisesc ca timp indelungat am fost robit de aceeasi inselare pe care… Read more »

Cristian
Guest
Cristian

am vrut sa las si eu un comentariu lui Cosmin dar Teodor mi a luat cuvantul din …tastatura
sa nu uitam de "arma buneivoiri" (Psalmul 5,12)

Cosmin
Guest
Cosmin

Draga Teodor,nu m-am suparat.Problema e ca nu ai inteles ce am vrut sa spun,poate ai citit prea repede.Propozitia:"hai sa nu mai facem nimic pana nu ne sfintim" si problema vredniciei chiar nu sunt bine alese.Uite,o formulez altfel.Imi spunea un parinte al meu ca ascultarea este temelia Bisericii.Absolut tot se intemeiaza pe ascultare.De ce asta?Tot ceea ce facem(si aici ma refer la absolut tot ce credem NOI ca este bine si placut lui Dumnezeu)de nu va fi supus ascultarii,incercarii tale de catre un duhovnic care sa vada cam ce duh te mana,aceea nu este primit de Dumnezeu.Tot el imi spunea ca,si de vei face milostenie fara sa intrebi,nici aceea nu este primit.Asta daca ai duhovnic.Ca daca nu ai,atunci altfel se pune problema.In Biserica nu este important ca toti(sau cat mai multi) sa facem misionarism,doar Apostolul Pavel de care ai amintit spunea,,oare toti sunt apostoli…?''In Biserica este important,si aici revina la"hai sa nu mai facem nimic pana nu ne sfintim",tocmai sa ne sfintim,sa cautam sa ne sfintim in viata asta,sa devenim vase alese si Dumnezeu va alege dintre noi pe aceia care considera EL ca sunt buni ptr asa ceva.De vrei sa marturisesti Ortodoxia,mai intai cearca-te pe tine de stai tare in ea.Ai trecut prin destule care sa iti cerce credinta,ai ajuns pana acolo incat sa simti ca o pierzi,ai fost in situatia in care sa simti ca esti complet singur si gol si sa te intrebi ce rost mai are,de ce Dumnezeu e atat de crud? Ptr ca cei ce nu… Read more »

Teodor
Guest
Teodor

Incep prin a-ti spune ca am inteles de prima data ceea ce ai vrut sa spui, dar am recitit textul ca sa ma asigur;  de asemenea, cu mare atentie am citit si raspunsul tau. Uite, eu sunt ortodox de cand m-am nascut (25 de ani), dintre care 11 i-am petrecut studiind teologia. Dar nu am inteles decat de 2-3 ani ce inseamna sa fii cu adevarat teolog (iar de asumat teologia, nu cred ca am facut-o pe deplin nici pana in ziua de astazi). Prin urmare nu cred ca as fi cumva mai presus fata de tine in nici o privinta. Ba dimpotriva. Dar eu am scris ce am scris fiindca mi-am amintit exact cum gandeam eu pana acum cateva luni. Si eu facem confuzia intre ascultarea de duhovnic si ascultarea de staret. Eu ca mirean, nu am depus nici un vot al ascultarii si totusi ascultam de duhovnic si inca ascult. Dar daca ascult o fac fiindca sunt convins ca si el asculta la randul lui de Dumnezeu. De fapt eu, prin duhovnic, fac ascultare de Dumnezeu, nu de om; imi pun increderea in Dumnezeu, nu intr-un om. Revenind, eu cred ca a face ceva, orice, e mai mult decat a nu face nimic. Sa nu crezi ca Sfintii Partinti au inceput sa dea sfaturi sau sa scrie invataturile lor pentru ca ar fi crezut ei ca au ajuns la perfectiune. NU! Ei chiar marturisesc ca erau departe de aceasta, ba chiar se vedeau ca cei mai pacatosi dintre… Read more »

Cosmin
Guest
Cosmin

Teodor,iti raspund pe puncte. 1.Da,asa este,facand ascultare de duhovnic,ascultam de Dumnezeu.Aici suntem de acord.Fac diferenta intre idolatrie fata de duhovnic si ascultare. 2.In cei priveste pe Sf.Parinti,Dumnezeu hotaraste ca ei s-au sfintit,astfel incat harul sa lucreze prin ei si,asa este,smerenia ii caracteriza in cea mai mare masura,altfel nu puteau fi oamenii lui Dumnezeu. 3.Impartasania-nu este o regula generala aplicabila tuturor,noi ne impartasim mai rar sau mai des dupa cum spune duhovnicul nostru.Deci opiniile nu isi au locul aici. 4.Misionarismul-si eu consider ca trebuie,in acelasi timp sa cunoastem Sf.Traditie  si Scriptura,dar si sa traim in Duhul Sfant cum spui tu,care nu se face decat prin ascultare.Da,asa este,nu se poate teorie fara practica. 5.Despre adunari,nu mai comentez,ci eu zic sa lasam sa vedem cum vor evolua lucrurile in timp.Fiecare sa mearga pe drumul lui. 6.Si eu as vrea ca oamenii astia sa se lumineze la cap si sa vina la dreapta credinta.Dar in cazurile acestea nu se rezolva dupa voia noastra,incearca sa nu mai tii mortis ca TU sa reusesti sa aduci pe drumul cel bun pe cineva din afara.Daca ai un prieten ce este ratacit si vrei sa il aduci in Biserica,atunci roaga-te ptr el,tine post,ia canon de rugaciune(in afara de cele ale tale),fa milostenie din banii tai in numele lui,plateste la manastiri sa se roage ptr el,striga la Dumnezeu si la Maica Domnului sa nu il lase.Oamenii acestia nu sunt asa din intamplare,ci e vorba de pacatele lor si ale neamului in care s-au nascut,generatii de generatii.Deci aceasta e lupta… Read more »

Teodor
Guest
Teodor

Total de acord cu tine! Ma bucur ca ne-am lamurit.
Un singur lucru am vazut noi diferit in de la bun inceput. Si anume: eu am vazut aceste pregatiri in misionarism ca niste aprofundari personale in invataturile Sfantei Scripturi, spre edificarea sufletului fiecaruia, iar tu le-ai vazut ca pe niste pregatiri ale unor indivizi in directia unui misonarism agresiv in afara sufletelor lor, porniti cu scopul initial de a aduce suflete in Biserica lui Hristos. Eu n-am crezut niciodata ca acesti tineri se pregatesc pentru polemica ci pentru mantuire, in primul rand a lor. Este nevoie sa intelegem foarte clar si sa distingem intre ceea ce inseamna misonarism in Ortodoxie si ce inseamna in neo-protestantism. Fiindca lucrurile nu sunt numai diferite ci de-a dreptul contrare. Poate daca cuvantul misune, misionarism nu ar fi existat in titlul articolului, ci ar fi fost ceva de genul "studiu biblic", nici n-ai fi initiat aceasta discutie..tu ce crezi? Doamne ajuta!