Highslide for Wordpress Plugin

Icoana jertfei de bunăvoie a Domnului

christ081Teologia ortodoxă nu pare a fi deloc preocupată de detaliile tehnice ale răstignirii Domnului nostru Iisus Hristos. Nu găsim această preocupare nici în scrierile patristice şi nici în iconografia veche creştină. Cred că primii care s-au preocupat de aceste detalii tehnice au fost neoprotestanţii americani şi diferiţi regizori mai mult sau mai puţin religioşi, care şi-au propus ecranizarea patimilor Domnului. Aceştia, fie printr-o intuiţie aproape identică, fie prin imitaţia primelor ecranizări, arată că Iisus a fost ţintuit pe cruce în timp ce lemnul era la pământ, apoi cu ajutorul unor funii crucea a fost ridicată şi fixată în poziţie verticală. Această variantă de interpretare pare destul de plauzibilă, din moment ce condamnaţii nu erau răstigniţi pe careva cruci permanent înfipte în vreun loc de executare, ci fiecare condamnat îşi ducea singur crucea spre locul său de executare, apoi crucea era dată jos cu tot cu cadavru, după care acesta era scos şi îngropat, iar crucea era aruncată sau arsă. 

[Despre crucea Domnului noi ştim că a fost aruncată (împreună cu crucile celor doi tâlhari) sub o sinagogă, transformată apoi  în templu păgân, dar în anul 326 a fost descoperită de împărăteasa Elena, iar acum lemnul este împărţit în mici bucăţi în mai multe locuri. Apropo, este interesant că Sf. Ioan Gură de Aur, deşi a trăit la destul timp după aflarea sfintei cruci, spune într-o 0milie a sa că Mântuitorul şi-a înălţat crucea la cer şi aceasta nu se mai află pe pământ. Această convingere a lui Hrisostom provine din interpretarea literală a profeţiei despre arătarea crucii pe cer înaintea celei de a doua veniri (cf. Matei 24:30)]

Tradiţia noastră ortodoxă deja s-a obişnuit cu icoana „Coborârii de pe cruce a Domnului”. Aceasta arată cum Iisus este dat jos de pe cruce pe mâinile lui Iosif şi Nicodim, iar tablourile religioase occidentale (dar şi unele reprezentări ortodoxe) sugerează că acest lucru s-ar fi făcut cu ajutorul unor pânze. Ambele reprezentări sugerează şi folosirea uneia sau a mai multor scări, deşi nu pare foarte logic ca evreii sau soldaţii romani să fi umblat cu scările după ei pe dealuri, în afara localităţilor.

Rămâne însă deschisă problema ridicării pe cruce a Domnului, pe care am întâlnit-o cel mai expresiv exprimată anume în această icoană (Macedonia, sec. 14). Ea Îl reprezintă pe Hristos ridicându-se El Însuşi pe cruce, fără să fie forţat de nimeni, ci benevol. Observăm că şi soldatul de alături nu-L împinge şi nu-L forţează în nici un fel să urce, ci doar Îl batjocoreşte trăgându-L de plete. El însă nu se împotriveşte acestei batjocuri, ci se avântă spre „altarul de jertfă”. A urcat, probabil, pe acel postament mic pentru picioare, după care au fost bătute cuiele. 

Mai observăm în icoană că doar paza era asigurată de soldaţii romani (în uniforme), iar executarea s-a făcut de garda evreiască a Templului (fără uniforme) sau poate de voluntari evrei. Bineînţeles, în zilele noastre nu este "politic corect" să se mai precizeze şi aceste detalii, dar ele sunt totuşi în icoană…

Unii s-ar putea să ne reproşeze lipsa de realism a acestei icoane, dar icoanele ortodoxe nici nu-şi propun redarea realismului istoric sau a detaliilor tehnice, ci, în special, sensul duhovnicesc al unui eveniment sau trăsăturile duhovniceşti ale unei persoane. Iată de ce, consider important să promovăm această icoană, care atât de expresiv înfăţişează jertfa de bunăvoie a Domnului. S-ar putea ca ea să nu reflecte nici pe departe modul în care Iisus a fost ridicat pe cruce sau alte detalii tehnice, dar acest lucru chiar nu contează, mai ales că nici varianta propusă în ecranizările americane nu poate fi demonstrată cu certitudine, chiar dacă pare mai plauzibilă. 

Un comentariu la „Icoana jertfei de bunăvoie a Domnului”

  1. Adaug aici comentariul de pe facebook al prof. EMIL DRAGNEV (pentru care îi mulţumesc):

    Interesant subiect. Asta pare să fie fresca de la Staro Nagorcino (Macedonia, 1316/18), probabil cea mai timpurie de acest tip. Nu singulară însă, în linii mari, ca principiu (urcarea benevolă pe cruce) a fost reluată de pe la mijlocul secolului XIV la Decani (Kosovo și Metochia), Lesnovo, măn. Marcov și Matejc (Macedonia). Asupra subiectului s-a aplecat în primele decenii ale secolului trecut Gabriel Millet (în iconografia Evangheliei), mai recent, A. Derbes (Images East and West. The Ascent of the Cross), care leagă acestă versiune a subiectului cu lecturile de la slujbele din Vinerea Mare, teză reluată și de Smilka Gabelic în monografia despre Lesnovo.În Moldova sec. XV, Christos este ridicat pe cruce (Bălinești), sau bătut în cuie pe crucea ridicată (Pătrăuți).

    Mai exact, icoana dată se află în al patrulea registru (de sus) de pe zidul nordic, între stâlpii ce susțin elevația turlei, a treia de la tâmplă, a bisericii Sf. Gheorghe a Mănăstirii Staro Nagorcino (Fosta Republică Iugoslavă Macegonia, nu departe de Skopje). Picturile murale de aici au fost terminate către 1317/18, fiind realizate de atelierul meșterilor din Salonic condus de Mihail Astrapa și Eutichios (semnăturile lor se regăsesc aici), care începând cu 1295, pictând biserica Peribleptos din Ohrida, au intrat în serviciul regelui sârb Milutin, executând mai multe ansambluri la comanda acestuia (li se mai atribuie cele de la Maica Domnului Levișca din Prizren, Capela regală Sf. Ioachim și Ana de la Studenița, Gracianița). Acum pot afirma această identificare cu toată tăria pentru că am găsit referința, imaginea în negru-alb, în monografia lui Branislav Totic despre Staro Nagorcino.

Comentariile sunt închise.