Highslide for Wordpress Plugin
Meniu Închide

Episcopul Marchel cheamă la proteste împotriva înregistrării Ligii Islamice în Republica Moldova. Părerea mea faţă de eventualele proteste

 

 

La mitingul de 9 mai, din Bălţi, episcopul de Bălţi şi Făleşti Marchel şi-a arătat indignarea faţă de înregistrarea de către Guvern a Ligii Islamice, invitând societatea la un protest paşnic împotriva "islamizării ţării". Protestul este programat pentru data de  18 mai, ora 9.00, în scuarul din piaţa "Vasile Alecsandri" din Bălţi şi la el sunt invitaţi clerici şi credincioşi din Episcopia de Bălţi şi Făleşti (care cuprinde municipiul Bălţi şi raioanele Făleşti, Glodeni şi Sângerei). 

Potrivit Publika TV, secretarul Miropoliei Moldovei, pr. Vadim Cheibaş a declarat că Mitropolia susţine poziţia Episcopului Marchel de a protesta împotriva înregistrării Ligii Islamice în Moldova, dar astfel de proteste încă nu au fost programate pentru municipiul Chişinău sau alte Eparhii din Moldova.

În legătură cu îndemnul PS Marchel am fost întrebat dacă acest gest mai poate fi considerat unul de toleranţă din partea Bisericii Ortodoxe din Moldova. Aici ţin să precizez următoarele:

1.         Biserica Ortodoxă din Moldova şi PS Marchel inclusiv, au declarat foarte clar că nu sunt împotriva religiei islamice sau a credincioşilor musulmani din lume, ci împotriva înregistrării unui cult islamic în Moldova, care a fost egalat în drepturi cu Biserica Ortodoxă majoritară.

2.        Istoria mai veche, dar şi mai nouă, referitoare la relaţiile dintre creştini şi musulmani (a se vedea inclusiv ultimile conflicte din Egipt, Iraq, Afganistan, Pakistan şi alte ţări), demonstrează o atitudine duşmănoasă a musulmanilor şi un prozelitism abuziv manifestat mai ales prin obligaţia femeilor creştine căsătorite cu musulmani de a îmbrăţişa religia islamică. Mai mult decât atât, eventualii doritori de a părăsi islamul sunt urmăriţi, persecutaţi sau şantajaţi, iar în unele ţări chiar omorâţi (conform legii şariatului, care este valabilă în mai multe state islamice). Din acest punct de vedre, între creştinism şi islam este o mare deosebire, iar cetăţenii Republicii Moldova trebuie să fie informaţi că din islam, teoretic, nu se poate ieşi.

3.        Aşa cum arată experienţa mai multor state europene, unde multiculturalismul a fost declarat ca deja eşuat, musulmanii sfidează tradiţiile creştine şi cultura europeană printr-un port vestimentar deosebit, prin rugăciuni în public (făcute în genunchi pe un covoraş special, inclusiv în locurile publice: aeroport, gară, magazine) şi mai ales prin chemarea la rugăciune prin strigăte din minarete. Noi nu negăm dreptul musulmanilor de a-şi practica cultul, dar mai ales într-o societate conservatoare ca cea a Republicii Moldova, toate acestea pot duce la reacţii imprevizibile şi nedorite de nimeni.

4.        Legea Cultelor din Republica Moldova este extrem de permisivă şi lacunară. Ea trebuie urgent revizuită şi completată. Organizaţiile religioase din Moldova, ca şi în cele mai multe ţări europene, trebuie înregistrate în două etape: prima, atunci când adepţii unui cult trebuie să aducă la cunoştinţa statului despre existenţa lor şi intenţia de a se întruni, iar statul trebuie să aibă mecanisme de monitorizare a acelui cult pe o anumită durată de timp (în unele ţări chiar 10-20 de ani); iar a doua etapă – atunci când mişcarea religioasă respectivă este considerată inofensivă pentru securitatea statului, iar populaţia are capacitatea de a o accepta drept cult/religie cu drepturi depline. La noi prima etapă nu există, dar anume în urma unei astfel de proceduri în două etape, Franţa e refuzat înregistrarea „Martorilor lui Iehova”, iar Germania – a „Bisericii Scientologice”.

5.        Acţiunile de protest care ar putea avea loc, nu contravin Legii şi nu vin să stârnească ura inter-religioasă, ci să îndemne pe cetăţenii ţării (în proporţie de 98% creştini), dar şi pe conducătorii ei, de a studia şi a preîntâmpina eventualele probleme pe care le-ar putea crea islamul în Republica Moldova. Liga Islamică încearcă să ne convingă că este foarte tolerantă şi paşnică, dar observăm că foarte puţini ştiu ce presupune islamul de fapt, în forma lui „autentică”. 


Notify of
haiduculmd
Guest
haiduculmd

                       Bun gasit!            Constitutia Republicii Moldova                                              Articolul 31      Libertatea conştiinţei (1) Libertatea conştiinţei este garantată. Ea trebuie să se manifeste în spirit de toleranţă şi de respect reciproc. (2) Cultele religioase sînt libere şi se organizează potrivit statutelor proprii, în condiţiile legii. (3) În relaţiile dintre cultele religioase sînt interzise orice manifestări de învrăjbire. (4) Cultele religioase sînt autonome, separate de stat şi se bucură de sprijinul acestuia, inclusiv prin înlesnirea asistenţei religioase în armată, în spitale, în penitenciare, în aziluri şi în orfelinate.                     Articolul 32      Libertatea opiniei şi a exprimării (1) Oricărui cetăţean îi este garantată libertatea gîndirii, a opiniei, precum şi libertatea exprimării în public prin cuvînt, imagine sau prin alt mijloc posibil. (2) Libertatea exprimării nu poate prejudicia onoarea, demnitatea sau dreptul altei persoane la viziune proprie. (3) Sînt interzise şi pedepsite prin lege contestarea şi defăimarea statului şi a poporului, îndemnul la război de agresiune, la ură naţională, rasială sau religioasă, incitarea la discriminare, la separatism teritorial, la violenţă publică, precum şi alte manifestări ce atentează la regimul constituţional.            LEGEA Nr. 125 din  11.05.2007 privind cultele religioase şi părţile lor componente Articolul 15. Statul şi cultele religioase Aliniatul  (1) Cultele religioase sînt autonome, separate de stat, egale în drepturi în faţa legii şi a autorităţilor publice. Discriminarea unui sau altui cult religios se pedepseşte conform legislaţiei în vigoare.  Aliniatul  (2) Statul nu intervine în activitatea religioasă a cultelor. Aliniatul (5) Statul recunoaşte importanţa deosebită şi rolul… Read more »

Teodor
Guest
Teodor

@haiduculmd: As dori daca puteti sa-mi raspundeti la o intrebare.. Care este atitudinea pe care Coranul invata sa o aiba un musulman credincios fata de cei care nu impartasesc, nu sunt de acord sau stau impotriva invataturilor lui Allah si ale lui Mahomed, profetul sau. As dori macar o ocurenta referitoare la toleranta daca exista.. De asemenea, daca este bunavointa, as mai dori locul exact din Coran unde se precizeaza (eventual) ceva de acest fel. Cred ca e de o importanta cruciala ca musulmanii sa vina in fata cu invataturi din cartea lor sfanta ca sa ii credem. Desi cei de astazi nu pot fi acuzati de faptele inaintasilor lor, prezumtia de nevinovatie pe care o cer insistent trebuie fundamentata. Desi nu impartasesc vina pentru faptele inaintasilor, totusi ei respecta si isi conduc viata dupa aceleasi precepte ca si dansii. De aceea daca Liga Islamica poate demonstra pe baza Coranului ca ei sunt si traiesc in pace si toleranta cu ceilalti atunci crede ca ar avea un caz solid de prezentat in fata Crestinismului Ortodox. Ipocrizia acuza si invinovateste (e o lege a bunului simt). Tu ca musulman nu imi poti promite pacea si toleranta atat timp cat cea mai Sfanta Carte a ta te OBLIGA sa faci contrariul. Ma intreb daca (filo-)musulmanul de mai sus a fost intr-un gand cu mine si a rasfoit mai intai Coranul, dupa care, a renuntat si a inceput sa rasfoiasca Constutia…