Cristi, am sa-mi expun parerea mea personala, care mi-am facut-o citind unele surse ortodoxe, si poate mai vine cineva mai competent sa lamureasca mai bine lucrurile!Cine are voie sa intre in altar?;am vazut ca o multime de barbati sau copii se plimba prin altar,,ca voda prin loboda,,
Trebuie o dezlegare de la preot pentru asta?
Este permisa trecerea prin fata usilor imparatesti?;am observat un caz in care prin spatele preotului in timp ce tinea predica treceau diverse persoane.
Cum trebuie sa se aseze credinciosii in biserica?;ex.barbatii in dreapta femeile in stinga sau barbatii in fata femeile in spate!
Va multumesc
Se observa in BOR ca o parte din preoti au barba iar altii nu?
Cum ar trebui sa se poarte?
Este vreun temei biblic sau dogmatic pentru aceasta?
Va multumesc
Probabil erau calugarii ca preotii de mir jumatate nu au barba si mai rau este ca nu-i poate obliga nimeni sa poarte barba;de ce? pentru ca cei mari nu poarta barba(ex pr prof univ dr,,,)
Cristi, eu din contra am observat ca cei de la BOR sunt mereu in rasa chiar si in afara bisericii si cu barba!!!
Mesajul dvs se refera si la preotii Mitr Basarabiei? Caci pe citi ii cunosc, atit din BOR cit si din Mitr Basarabii, toti au barba(scurta, lunga-nu conteaza) si mereu sunt in rasa!Probabil erau calugarii ca preotii de mir jumatate nu au barba si mai rau este ca nu-i poate obliga nimeni sa poarte barba;de ce? pentru ca cei mari nu poarta barba(ex pr prof univ dr,,,)
Cristi, eu din contra am observat ca cei de la BOR sunt mereu in rasa chiar si in afara bisericii si cu barba!!!
Nimeni nu-l împiedică pe fiecare ierarh în parte să găsească soluţia cea mai potrivită pt eparhia pe care o conduce...Exista sau cumva se poate creea un serviciu in cadrul eparhiilor de urmarire a tipicului in bisericii,de conduita preotiilor in societate si in biserica?
Pentru a lumina! Restul sunt simboluri, iar uneori simple speculaţii pt care eu nu dau nici un ban. La noi la mănăstire, mai ales la slujbele zilnice de noapte, fără lumănări (la strană şi în altar) ar fi imposibil, pt că nu folosim curentul electric la slujbe.Va rog sa spuneti ce rol au lumanarile in biserica? Pentru ce se aprind?
Totul trebuie să se numească şi să se facă logic. Când vrei să pomenit la Liturghie, mergi la altar şi dai un pomelnic pt asta. Când vrei să pomenit la un Acatist, scrii un pomelnic special şi pt asta. (Ele se pot numi în funcţie de slujba pt care au fost scrise şi la care vor fi pomenite.) Vrei să dai cu lumânare aprinsă, poftim. Dacă nu, tot e primit.Cand se da la altar sf liturghie, acatist sau cum se numeste se da cu luminare aprinsa (apropo cum se numeste asta?);
Este un obicei întâlnit mai mult în BOR. În Basarabia (şi în toată Biserica Rusă), există sfeşnice în biserică (nu afară) şi lumânările se aprind, în primul rând, la icoana X sau Y şi doar pe un plan secundar creştinii au în vedere că ele sunt pt vii sau adormiţi. În Athos, de exemplu, n-am văzut lumânări aprinse decât în altar, în faţa altarului şi la choros (candelabru). Sfeşnice şi locuri speciale pt lumânări nu au.afara din biserica se aprind luminari la vii si adormiti;
Toate astea deja au implicaţii simbolice, dar despre asta eu nu iubesc să vorbesc. Nu mi se pare relevant.la sf impartasanie, la morti se da un nr de luminari, cand se da de pomana se da luminare aprinsa; de ce?
La Liturghie, alături de pomenlnic, se dau prescuri şi vin roşu (nu negru şi nici alb). Se pot da şi lumânări, tămâine şi, la urma urmei şi bani, ca mulţumire preotului pt că te pomeneşte. Darurile sunt jertfă pt Biserică şi, nemijlocit, chiar pt Liturghie.La liturghie este indicat sa se dea o sticla de vin bun, negru sigilat, prescuri si bani, un pomelnic cu vii si adormiti si o lumanre aprinsa; de ce? Ce rol au fiecare?
Pentru a trece prin Sf. Uşi, e suficient ca preotul să fie îmbrăcat cu epitrahilul şi felonul. Astfel de situaţii avem atât la Vecernie, cât şi la Utrenie, dacă preotul încă nu este îmbrăcat în toate veşmintele pt a săvârşi Proscomidia.Am auzit pe trinitas tv zilele astea si sper ca am inteles eu bine ca preotul daca nu este imbracat complet ( banuiesc cu vesmintele pentru sf Liturghie ) nu are voie sa treaca prin usile imparatesti.
La vecernie am observat ca totusi preotii intra prin usile imparatesti daca au felonul si epitrahilul.
Cum este corect ?
Păi ce poate să fie. Clar că nu e bine şi tb mare grijă. Celui vinovat: preot, paraclisier, părinţi etc., în cazul unei încălcări grave, i se poate da un anumit canon, câteva metanii. Nu este însă un lucru extrem de grav. Trebuie multă grijă...Si vis-a- vis de intrebarea de mai sus nu mi-ati raspuns daca totusi un copil scapa din mainile parintilor si intra pe unde este interzis (usile impartasti,iconostas,prin fata sf mese s.a.m.d.) ce se mai poate face ?
Stim doar ca este interzis ; dar vedeti dvs daca ai gresit in viata de zi cu zi primesti poate o amenda dar in cazul acestei greseli ce se intimpla ?
Înapoi la “CANOANE şi REGULI BISERICEŞTI”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 15 vizitatori