Nu o luaţi în nume de rău, dar pr. Nucula nu are nicio treabă cu liturgica şi voebeşte/scrie doar prostii. Cărţile acestuia trebuie date pe foc...Se scoate o particica in forma rotunda sau deosebita de celelalte la pomenirea nominala pentru cei vii, din cadrul cererilor de la sfarsitul Liturghierului( pentru cineva care se afla in calatorie, pentru cineva bolnav)? E musai sa aibe alta forma mirida? Multumesc. Am citit acest lucru in cartea parintelui Necula'' Traditie si innoire....''
E cea mai mare prostie, care se întâlneşte doar la ruşi. Proscomidia este prima parte a Liturghiei şi trebuie făcută în TOATE veşmintele şi doar de cei care slujesc întreaga Liturghie. Prostia asta vine şi din generalizarea practicii de a face Utrenia (doar) seara, când este suficient timp inclusiv pt a scoate miride, dar nu mai este timp ca acest lucru să fie făcut a doua zi.Este justificată practica de a scoate miride pentru vii şi adormiţii, începînd cu Slujba Vecerniei, pe motiv că sunt prea multe nume de pomenit?
De ce liturgiştii ruşi nu semnalează această problemă (şi nu numai aceasta) şi nu o pun în atenţia conducerii bisericeşti?E cea mai mare prostie, care se întâlneşte doar la ruşi. Proscomidia este prima parte a Liturghiei şi trebuie făcută în TOATE veşmintele şi doar de cei care slujesc întreaga Liturghie. Prostia asta vine şi din generalizarea practicii de a face Utrenia (doar) seara, când este suficient timp inclusiv pt a scoate miride, dar nu mai este timp ca acest lucru să fie făcut a doua zi.Este justificată practica de a scoate miride pentru vii şi adormiţii, începînd cu Slujba Vecerniei, pe motiv că sunt prea multe nume de pomenit?
În cercurile (restrânse) de liturgişti ea se discută, dar întrucât este practicată în marele Mănăstiri şi Lavre (inclusiv cea a Sf. Serghie de Radonej), majoritatea i-au aceste practici drept normalitate. Într-adevăr e destul de practic, dacă mai subliniem şi faptul că acolo pentru fiecare nume se scoate câte o părticică, iar numărul acestora ajunge de ordinul miilor. Cred că de la această interpretare (o miridă = un suflet) a şi pornit necesitatea de a face totul din timp, mai ales că majoritatea ruşilor fac utrenia de cu seară, iar a doua zi au la dispoziţie doar Ceasurile 3-6 (inclusiv la parohii). Deci problema nu e doar în Proscomidie şi nu poate fi epuizată în acest topic.De ce liturgiştii ruşi nu semnalează această problemă (şi nu numai aceasta) şi nu o pun în atenţia conducerii bisericeşti?
Rezultă că la Liturghie, un preot care nu slujeşte (liturghiseşte), nu poate să scoată miride sau în general, după încheierea ProscomIdiei nu se mai poate de scos miride?Proscomidia este prima parte a Liturghiei şi trebuie făcută în TOATE veşmintele şi doar de cei care slujesc întreaga Liturghie.
Care ar fi argumentele teologice?DA, mai ales pentru prima.
Păi le-am expus mai sus. Dar haideţi să o luăm mai pe larg, chiar dacă practica vizează mai mult Biserica Rusă, inclusiv cea basarabeană, iar majoritatea forumiştilor sunt din România:Care ar fi argumentele teologice?
Nu mi se pare argumentul destul de convingător, întrucît şi felonul se îmbracă la sfîrşit şi atunci preotul îl ia doar cînd se îmbracă în toate veşmintele?Apropo de "litera" prevederi: mânecuţele se îmbracă după cămaşă şi brâu; de aceea, practica rusească de a purta mânecuţe la toate slujbele este greşită, căci ele se iau doar atunci când preotul se îmbracă în toate veşmintele. Nemaivorbind de diacon...
Dacă mergem doar după logica aceasta, poate că pt cineva nu este convingător, mai ales dacă are unele prejudecăţi. Dar dacă am şti care a fost rolul introducerii mânecuţelor, şi că diaconii au început să le folosească abia prin sec. 16-17, ne-am da seama că nu avem niciun motiv să îmbrăcăm mânecuţele la Vecernia sau Utrenie. Mânecuţele au fost introduse pentru a nu intra fărimituri (miride) în mănecă şi .Nu mi se pare argumentul destul de convingător, întrucît şi felonul se îmbracă la sfîrşit şi atunci preotul îl ia doar cînd se îmbracă în toate veşmintele?Apropo de "litera" prevederi: mânecuţele se îmbracă după cămaşă şi brâu; de aceea, practica rusească de a purta mânecuţe la toate slujbele este greşită, căci ele se iau doar atunci când preotul se îmbracă în toate veşmintele. Nemaivorbind de diacon...
Eu la fel..., de aceea, în ultima vreme, nici n-o zic.Vă rog, spuneţi-mi cît de legitimă este rugăciunea de la punerea miridelor celor vii şi adormiţi în potir: Spală, Doamne, păcatele... ?
Foundoulis o consideră nepotrivită.
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 8 vizitatori