Mesaj necititde catalinconstantin » 16 Noi 2012, 20:34
Am realizat un articol ce urmeaza a fi publicat despre necesitatea legaturii Tainei Sf Maslu cu dumnezeiasca Liturghie. La baza este cartea intitulata Dumnezeiasca Liturghie, centrul cultului in Ortodoxie, legatura indisolubila a sfintelor Taine cu dumnezeiasca Euharistie a lui Nenad Milosevici.
Dau cateva date mai jos pentru a fi de folos confratilor preoti si nu numai:
,,Rânduiala în vigoare a Untdelemnului binecuvântat este caracterizată de celebrarea lui independent de dumnezeiasca Liturghie, şi prin urmare de comunitate ca plen al Sinaxei euharistice
În procesul de desprindere a Tainei Maslului de dumnezeiasca Liturghie au contribuit următorii factori. În primă fază a apărut Maslul în cadrul unei Liturghii speciale pentru cei bolnavi detaşată de comunitate, pentru că se săvârşea în paraclisul sau camera de rugăciune a familiei. Era săvârşită de şapte preoţi, şapte zile la rând. Demn de remarcat este că rânduiala Maslului era formată doar dintr-o rugăciune de sfinţire şi o rugăciune de ungere, precum şi un cuplu de lecturi biblice (sec XI)
În a doua fază (secolul XIII) apar următorii factori: 1. dezvoltarea unei lungi şi complicate rânduieli care n-a mai putut fi armonizată cu rânduiala Liturghiei comunităţii. 2. frecvenţa celebrării (de şapte ori). 3. numărul celor şapte preoţi. 4. ideea că orice boală provine de la păcat a dus la exagerarea caracterului penitenţial
o schimbare în concepţia mântuirii unde vindecarea apare ca o chestiune particulară, individuală. Desprinderea generală s-a produs în secolul al XV-lea.
Necesitatea teologică a legării sfântului Maslu de dumnezeiasca Liturghie, aşa cum a fost în primul mileniu, clarifică trei aspecte importante: problema pastorală, ecleziologică şi soteriologică.
În problema pastorală este necesar ca Maslul să-şi redobândească semnificaţia lui primordială care ar exprima caracterul lui sacramental de sfântă Taină. Acordarea tainei va fi limitată în acest mod la credincioşii bolnavi pentru care a fost instituită: de este cineva dintre voi bolnav
Problema ecleziologică şi cea soteriologică se clarifică prin legătura Maslului cu dumnezeiasca Liturghie şi comunitatea euharistică: ca să nu fie ruptură în trup, ci membrele să se îngrijească deopotrivă unele de altele, şi dacă un membru suferă, toate membrele suferă cu el. (I Cor 12, 25-26)
Harul dumnezeiesc, care vindecă toate cele neputincioase, se dă credincioşilor în Biserică şi prin rugăciunile Bisericii. Nimeni nu se mântuieşte singur, ci prin rugăciunile Bisericii, ale sfinţilor, ale Născătoarei de Dumnezeu
Biserica este Trupul lui Hristos în dumnezeiasca Euharistie. Deci noi suntem încorporaţi în Trupul divino-uman nu numai după duh, ci şi după trup, ca să fim una cu El, trup din trup şi os din oasele Lui
Această legătură a trupului omenesc cu Trupul lui Hristos explică dependenţa vindecării trupului omenesc de Trupul divino-uman al lui Hristos, adică de Biserică. Deci Maslul se cuvine să fie dependent de comunitatea bisericii, adică de dumnezeiasca Euharistie, căci numai ea oferă posibilitatea desăvârşirii Tainelor
Pentru legarea din nou a Untdelemnului binecuvântat cu dumnezeiasca Liturghie este indispensabilă simplificarea extinsei rânduieli a acestei Taine. Numărul celor şapte preoţi, necunoscut în primul mileniu al istoriei Bisericii, nu trebuie considerat drept obligatoriu pentru celebrarea Tainei
Schema propusă de profesorul I. Foundoulis cu privire la săvârşirea Sfântului Maslu legat cu dumnezeiasca Liturghie este următoarea:
Binecuvântarea mare
Ectenia mare cu cereri pentru Untdelemnul binecuvântat
Rugăciunea antifonului I, ecfonis
Rugăciunea de sfinţire a untdelemnului
Antifoanele
Vohodul mic
Troparul Maslului, Condacul
Trisaghionul sau Câţi în Hristos v-aţi botezat
Primul prochimen, primul Apostol, prima Evanghelie
Ectenia stăruitoare, rugăciunile credincioşilor şi celelalte ale dumnezeieştii Liturghii.
După Fie numele Domnului binecuvântat are loc ungerea împreună cu rugăciunea Părinte Sfinte…, apoi Împărate sfinte îndurate… şi apolis.,,