Nu sunt bine informat la acest capitol. Tot ce stiu este argumentul fundamentat pe Mt.5,20 "Căci zic vouă: Că de nu va prisosi dreptatea voastră mai mult decât a cărturarilor şi a fariseilor, nu veţi intra în împărăţia cerurilor".Eu încă n-am auzit un argument serios pentru postul de luni, nici măcar pentru călugări.
Iar ca mirenii să ţină post în fiecare zi de luni, nu văd un lucru normal şi nu-l recomand.
Am auzit și eu argumentul asta, dar... dacă postește cineva lunea și se mândrește apoi în sinea sa ca dreptatea lui prisosește fata de a fariseilor și a cărturarilor? Nu e mai bine sa se tina, asa cum zicea Părintele Petru, numai ce a rânduit, cu ințelepciune, Biserica?Tot ce stiu este argumentul fundamentat pe Mt.5,20 "Căci zic vouă: Că de nu va prisosi dreptatea voastră mai mult decât a cărturarilor şi a fariseilor, nu veţi intra în împărăţia cerurilor".
A rămas să mai spuneţi că lunea postim pentru Îngerul Păzitor (cum zic unii) şi aţi epuizat toate teologumenele băbeşti la această temă.Tot ce stiu este argumentul fundamentat pe Mt.5,20 "Căci zic vouă: Că de nu va prisosi dreptatea voastră mai mult decât a cărturarilor şi a fariseilor, nu veţi intra în împărăţia cerurilor".
Inteleg eu ca noi crestinii trebuie sa facem mai mult decat faceau carturarii si fariseii.
Acum, cum posteau fariseii? Raspuns: Lc.18,12 "Postesc de două ori pe săptămână". Ei posteau lunea si joia.
Deci noi sa postim trei zile pe saptamana? Da! Cand? Luni, miercuri si vineri.
Postul de duminică dimineaţa nu este unul ascetic, ci pre-euharistic. E pentru cei care se împărtăşesc dau cel puţin ar trebui să facă asta. Nu poate fi considerată o zi de post, căci în Biserica Ortodoxă, spre deosebire de ramadanul islamic de exemplu, postul trebuie să cuprindă toate cele 24 de ore ale unei diurne.Pe de alta parte, (parerea mea este) consider ca duminica este o zi de post, pt crestinul care merge la biserica si nu mananca nimic de dimineata pana la 12,00. Daca putem sa luam in calcul oarecum si duminica ca post, atunci avem 3 zile postite pe saptamana si am implinit cuvantul Mantuitorului din Mt.5,20. Daca am gresit ceva in expunerea mea, va rog sa ma corectati.
Daca e sa o interpretam asa nu mai facem nimic nici o data,pai si faptul ca sti sa te strecori apare tot un succes care poate sa te ispiteasca spre mandrie,nu trebuie sa ne facem astfel de temeri ,numai ceea ce facem sa fie fundamentat serios si sa aiba un scop ortodox si apropos este si o mandrie buna care nu numai ca este daunatoare dar care este chiar recomandata,atunci cand ne laudam cu iubirea Lui Dumnezeu pt noi sau impotriva dracilor sau a pacatului cind il dispretuim tot o mandrie din partea noastra este dar buna,parca Ioan scararul spune ceva despre ea prin scara.Am auzit și eu argumentul asta, dar... dacă postește cineva lunea și se mândrește apoi în sinea sa ca dreptatea lui prisosește fata de a fariseilor și a cărturarilor? Nu e mai bine sa se tina, asa cum zicea Părintele Petru, numai ce a rânduit, cu ințelepciune, Biserica?Tot ce stiu este argumentul fundamentat pe Mt.5,20 "Căci zic vouă: Că de nu va prisosi dreptatea voastră mai mult decât a cărturarilor şi a fariseilor, nu veţi intra în împărăţia cerurilor".
Şi la mănăstirile din Basarabia tot este obligatoriu... În Athos şi Rusia la fel.Cel putin la manastirile din Moldova(ro) este obligatoriu ,nu stiu daca la toate iar pt mireni cine vrea ,eu practica o consider un fapt laudabil pt cel care o are.
A rămas să mai spuneţi că lunea postim pentru Îngerul Păzitor (cum zic unii) şi aţi epuizat toate teologumenele băbeşti la această temă.
Şi eu de mulţi ani postesc lunea, dar dacă merg în ospeţie pe la mireni şi-mi pun ceva de dulce (afară de carne) eu mănânc, întrucât acest post pentru ei nu este obligatorii şi mulţi nu ştiu de vânturile monahale. Dacă însă e miercuri şi vineri, fie şi în ospeţie, nu încalc postul şi le spun că şi pentru ei acest post este obligatoriu.
Este vorba de practica monahală de la începutul mileniului II (sec. 12-13), care mai târziu a devenit obligatorie pt toate mănăstirile, fiind îmbrăţişată şi de unii mireni.Cît de veche este practica de a posti în zi de luni?
Se găseşte în careva izvoare liturgice?
Cînd s-a generalizat?
Pentru că asta înseamnă a posti (o mică jertă prin nemâncare/mîncare pentru păcatele/schimbabilitatea firii noastre noastre) ... restul lăsăm la mila Domnului, Doctorul sufletelor şi al trupurilor.De ce oare inca mai vb. de post doar ca mancare/nemancare?
Păi ce altceva ştiu majoritatea dintre "pravoslavnicii" rumâni ?? Cred că aţi observat chiar mai mult, şi anume că sfintele taine, şi în special Botezul [cu care sunt în general "familiarizaţi" petrecăreţii rumânaşi] sunt privite, chiar dacă nu pe mărturisite, ca nişte acte de magie, un fel de vrăjitorie de la Dumnezeu, şi care sunt făcute din tradiţie şi ca să dea bine printre concetăţeni, ca să îi vadă lumea că şi-au făcut şi ei ritual "creştinesc". Uitaţi-vă care este imaginea Botezului Creştin Ortodox în mass-media [de o anumită factură, dar majoritară, deşi, dacă lucrurile ar fi stat conform statisticilor, majoritatea în mass-media rumânească trebuia să aibă o orientare creştină ortodoxă, nu-i aşa ??] din Rumânia şi vă veţi convinge: un ritual magic care să îi "facă bine" şi să îi "dea bine" pruncului acum şi pe viitor; care lepădare de Satana ?? care pocăinţă [metanoia] ?? care credinţă ?? care unire cu Hristos ?? care făptura cea nouă ?? care viaţa cea nouă ?? care naştere din nou ?? care naştere din Duhul Sfânt ?? care îmbrăcare cu Hristos ?? care moarte faţă de păcat şi viaţă pentru Dumnezeu ?? CARE, CARE, CARE etc. ??!! şi lista poate continua cu multitudinea de nenorociri ale Babilonului "creştin" "ortodox".De ce oare inca mai vb. de post doar ca mancare/nemancare?
Cred că nu vorbiţi serios. Iar dacă da, această idee vă aparţine însă ea NU caracterizează românii. Prima dată am aflat de semnificaţia botezului de la o femeie simplă de la ţară când mi-a spus că se va încreştina un copil. Eu nu ştiam că ei spuneau Botezului încreştinare agregând în acest cuvânt semnificaţia Botezului. Iată! exemplu că românii nu sunt cum vi se par...Cred că aţi observat chiar mai mult, şi anume că sfintele taine, şi în special Botezul [cu care sunt în general "familiarizaţi" petrecăreţii rumânaşi] sunt privite, chiar dacă nu pe mărturisite, ca nişte acte de magie, un fel de vrăjitorie de la Dumnezeu, şi care sunt făcute din tradiţie şi ca să dea bine printre concetăţeni, ca să îi vadă lumea că şi-au făcut şi ei ritual "creştinesc".
Ce apare în mass media priveşte 1% din români, restul sunt oameni simpli care îşi încreştinează copilul. Şi apoi copilul acela, indiferent de credinţa pe care o au părinţii primeşte pecetea Duhului Sfânt şi când va creşte suficient să înţeleagă ce mare dar a primit va aduce slavă Lui Dumnezeu.Uitaţi-vă care este imaginea Botezului Creştin Ortodox în mass-media
Taina Botezului indiferent de credinţa părinţilor, spun din nou, e valabil şi prin el se petrec toate aceste lucruri : lepădare de satana, naştere din Duh etc. Chiar şi în al 11-lea ceas copilul-creştin poate primii lucrarea duhovnicească, ce ne priveşte pe noi.un ritual magic care să îi "facă bine" şi să îi "dea bine" pruncului acum şi pe viitor; care lepădare de Satana ?? care pocăinţă [metanoia] ?? care credinţă ?? care unire cu Hristos ?? care făptura cea nouă ?? care viaţa cea nouă ?? care naştere din nou ?? care naştere din Duhul Sfânt ?? care îmbrăcare cu Hristos ?? care moarte faţă de păcat şi viaţă pentru Dumnezeu ??
. Nici pe departe nu inseamna asta postul... decat in sens secundar sau, daca vrei, ca efect secundar. Adam a cazut pt. ca mancat? Mancarea(mancatul) in sine l-a facut sa cada? Eu n-am auzit de pacatul mancarii (mancatului) ca si cauza a caderii!!!Pentru că asta înseamnă a posti (o mică jertă prin nemâncare/mîncare pentru păcatele/schimbabilitatea firii noastre noastre) ... restul lăsăm la mila Domnului, Doctorul sufletelor şi al trupurilor.De ce oare inca mai vb. de post doar ca mancare/nemancare?
Parintele Cleopa recomanda postul lunea- pt ingeri- din cate-mi amintesc. De-acolo multora le-a intrat in cap chestia asta.Cei mai mulţi creştini postesc pe lîngă cele 4 posturi de peste an, miercurea şi vinerea. Semnificaţia postului din aceste zile o cunoaşte fiecare creştin ortodox, însă mai puţini postesc şi cunosc importanţa şi folosul postului în zi de luni. Totuşi care este importanţa şi semnificaţia postului în zi de luni, cine ar trebui să postească (în afară de călugări), şi care ar fi pregătirea cuvenită?
Înapoi la “CANOANE şi REGULI BISERICEŞTI”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 8 vizitatori