Prea multe nici nu ai ce comenta la această slujbă. Totuşi era ceva de Evdokomov, care se regăseşte inclusiv pe acest blog. Căutaţi vă rog că eu nu am timp...Parinte Petru, va rog sa-mi spuneti daca exista un studiu sau o carte cu explicarea slujbei de cununie? O explicare asemanatoare cu a liturghiei. Va multumesc!
Preotul nu trebuie să-i întrebe, ci săi cunoască foarte bine din spovedanie şi catehezele pe care le-aţi ţinut înainte de cununie.Este adevarat ca multi preoti sunt de acord ca mirii sa poarte cununule pe cap,neintreband
daca au trait in feciorie?
Să pună cununiile la toţi! Asta e regula curentă în toate Bisericile Ortodoxe locale.Teologic,cum e bine sa procedeze preotul ce oficiaza sf.taina a cununiei?
Problema constă în prejudecăţile dvstră.Inseamna,concluzionand, ca pacatul e pe capul celui ce nu se spovedeste mai ales inainte
de sfanta taina a cununiei,sau pt.cel ce nu-si spune toate pacatele duhovnicului?
Binecuvintati !Problema constă în prejudecăţile dvstră.Inseamna,concluzionand, ca pacatul e pe capul celui ce nu se spovedeste mai ales inainte
de sfanta taina a cununiei,sau pt.cel ce nu-si spune toate pacatele duhovnicului?
Percepţia de astăzi (şi chiar de mai demult) a cununiilor nu mai e legată de fecioria mirior. Se pare că asta nici nu a fost vreodată, pentru că indirect asta ar însemna o demascare a păcatelor mirilor, ceea ce Biserica nu doreşte.
Doamne ajută. Aţi pus o serie de întrebări f. serioase. Văd că "m-aţi studiat" foarte bine...Binecuvintati !
Îmi menţin părerea, mai ales că oprirea de la împărtăşire poate fi oprit nu doar pentru curvie, ci şi pentru alte păcate (dar acolo nu se specifică acest aspect). Şi atunci de ce să nu le pui cununiile pe cap? Deci afirmaţia părintului ierodiacon (care nu e duhovnic) este aberantă.Sunt tare uimit de aceasta discretie in problema fecioriei. Ea echivaleaza in realitate cu o inchidere a ochilor pe acest subiect.
In cartea "Sfanta Taina a Casatoriei - Cateheze", parintele ierodiacon Gamaliel Sima de la Manastirea Antim afirma ca "La doi miri care se spovedesc si sunt opriti de la impartasanie ar trebui sa li se administreze nunta a doua".
Parinte Petru, ati spus ca este o prostie.
Sunteţi sigur că eu am spus chiar aşa?! Dar şi dacă oprirea ar fi justificată (din anumite puncte de vedere), asta nu înseamnă că eu susţin această idee. Eu doar am spus că înainte de Maslu ar trebui Spovedanie. De mai multe secole (vreo 7-8) Maslu are o încărcătură penitenţială foarte evidentă...Insa in studiul despre Maslu, ati spus ca este justificata oprirea de la Maslu a celor opriti de la Impartasanie.
Da, dar nu văd legătura...Deasemeni, nu este primit la Hirotonie un tinar care si-a pierdut fecioria inainte de casatorie.
Nu, dacă nu se lasă. Dar iarăşi legătura este forţată...Ar fi posibil sa botezam un adult care traieste in concubinaj ?
Nu o "rezolvare", ci o "legalizare". Dar eu nu sunt chiar deacord. Tocmai cei care mă critică în privinţa studiului meu despre Cununie privesc aşa. Eu cred că puţini mertă (în zilele noastre) să fie Cununaţi în Biserică, şi asta nu doar cercetând formal dacă sunt sau nu feciorelnici, ci văzând credinţa lor şi poate pocăinţa pentru păcatele din trecut.Si atunci, de ce Cununia este privita ca o rezolvare a concubinajului ?
Biserica poate apăra refuzând oficierea slujbei pentru cei nesimţiţi, dar cununând totuşi pe cei care s-au pocăit sincer (după ce s-au oprit de la păcat).Practicand aceasta echivalare, cum mai poate sa apere Biserica cinstea fecioriei si a curatiei, ca de promovat nu le mai promoveaza demult.
Deja de mai multe secole Biserica spune că totuşi se poate... Fie şi ca excepţie.Toate Tainele isi au implinirea in Euharistie. Este posibil sa primesti vre-o Taina in timp ce nu ai acces la Euharistie ?
Şi ce are sistemul celor 7 Taine cu prima şi a doua Cununie? V-aţi împotmolit în exagerări...Poate ca nu sunteti de acord cu sistematizarea celor 7 Taine. Dar oricum, prima cununie presupune impartasirea, iar cea de-a doua o exclude.
Pentru primirea fiecarei Taine, este nevoie de feciorie/curatie. Desigur ca prin pocainta pacatul se iarta. Dar totusi, acel om nu are ce cauta la Hirotonie.Da, dar nu văd legătura...
1. sa fie amanati pana la indreptareEu cred că puţini mertă (în zilele noastre) să fie Cununaţi în Biserică, şi asta nu doar cercetând formal dacă sunt sau nu feciorelnici, ci văzând credinţa lor şi poate pocăinţa pentru păcatele din trecut.
I cor.6,16. Si atunci Dumnezeu le da sansa restaurarii, care este a 2-a. Sau a 3-a sau a n-a. Prin faptul ca Biserica ii incununeaza ( in pofida retinerilor Sf. Nichifor sau a parintelui Cleopa), ei sunt chemati la aceasi sfintenie ca si cei feciorelnici.Sau nu stiti ca cel ce se alipeste de desfranata este un singur trup cu ea ?
Nu mai spune că e la voi la "mănăstire", că aia-i bătaie de joc. E "Doamne fereşte" cum se fac pe acolo şi prin multe alte părţi Cununia.La noi La manastire se cununa cite 3-4 cununii pe zi sau chiar mai multe.Si multe din ele preotul nici nu stie de unde vin sau cum au ajuns sa fie cununati de el.
Părinte, chiar şi Toma dAquino v-ar invidia.Cununia a 2-a... nu este o Taina, ci o binecuvintare...
Aveţi vreun aparat care măsoară asta? Eu, în principiu, sunt deacord. Depinde însă ce concluzii tragem din asta.Dar este putin probabil sa lucreze in viata noastra vreo Taina independent de Euharistie.
Aceasi deosebire ca intre Impartasanie si anafura. Ca intre cel ce vine in via Domnului din ceasul I si cel ce vine in ceasul al III -VI-IX-XI lea. Desigur, toti vor avea aceeasi plata. Dar misiunea noastra este sa-i chemam din primul ceas.1. Care-i deosebirea dintre Taină şi binecuvântare?
In cazul Cununiei a 2-a, invatatura Sf. Nichifor din Molitfelnic prevede oprirea de la Sf. Taine pe 2 ani. O Taina poate fi cuprinsa (chiar trebuie cuprinsa, cu exceptia Spovedaniei) in cadrul Liturghiei, o binecuvintare nu.2. Demonstraţi pe baza textului celor 2 Cununii că una e Taină şi alta-i binecuvântare.
Acest lucru este, desigur, cel mai important.Eu cred că nici prima, nici a doua Cununie nu poate fi făcută oricui şi oricum.
Nu este cam umilitor pentru noi, cei nuntiti ?neispitita de nunta
Mai greşit nu se putea. Între cei din ceasul I şi XI nu-i nicio deosebire. Toţi iau aceeaşi plată. În schimb între anafură şi euharistie deosebirea e ca între cer şi pământ.Aceasi deosebire ca intre Impartasanie si anafura. Ca intre cel ce vine in via Domnului din ceasul I si cel ce vine in ceasul al III -VI-IX-XI lea. Desigur, toti vor avea aceeasi plata. Dar misiunea noastra este sa-i chemam din primul ceas.Care-i deosebirea dintre Taină şi binecuvântare?
Taina este plinatatea harului, iar binecuvintarea este un pogoramint spre vindecare.
Eu am cerut să-mi demonstraţi pe baza textelor din Molitfelnic nu a Canoanelor anexate. Ce invocare sau cerere specială se face la prima Cununie care nu există la a doua? Şi dacă astfel de deosebiri sunt, ce motiv avem să credem că ele determină ca una să fie Taină, iar alta nu. Vreau răspuns concret.In cazul Cununiei a 2-a, invatatura Sf. Nichifor din Molitfelnic prevede oprirea de la Sf. Taine pe 2 ani. O Taina poate fi cuprinsa (chiar trebuie cuprinsa, cu exceptia Spovedaniei) in cadrul Liturghiei, o binecuvintare nu.
Nu este nici pentru cei nuntiţi, nici pentru călugări chiar, dacă ne gândim că Maica Domnului a avut un rol unic şi irepetabil în istorie.Si ca sa schimb subiectul (fara sa plec prea departe), puteti sa ma lamuriti de ce, in multe laude aduse Nascatoarei de Dumnezeu, cantarile Bisericii insista pe calificativulNu este cam umilitor pentru noi, cei nuntiti ?neispitita de nunta
Parinte, atita m-am priceput si eu.Mai greşit nu se putea
Conform invăţăturii Scripturii, reliefată in primele 2 rugaciuni care urmează Logodnei in slujba Cununiei a 2-a, recasatorirea poartă amprenta pacatului si constituie un rău mai mic pe care Dumnezeu nu-l voieste, dar il ingaduie. Chiar am uitat ca adevarata icoana (Taina mare)a iubirii dintre Hristos si Biserica este prima Cununie ?Şi dacă astfel de deosebiri sunt, ce motiv avem să credem că ele determină ca una să fie Taină, iar alta nu.
Nu m-ati lamurit . Ce are acest rol unic cu nunta ? Care este problema nuntii, de este desemnata ca ispita ?Nu este nici pentru cei nuntiţi, nici pentru călugări chiar, dacă ne gândim că Maica Domnului a avut un rol unic şi irepetabil în istorie.Nu este cam umilitor pentru noi, cei nuntiti ?
Este vorba despre o metaforă care simbolizează darurile şi belşugul care vin de la Dumnezeu.Poate cineva sa-mi spuna la ce se refera cuvintele din cununie: Si le da lor din roua cerului de sus?
Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator