Intr-o zi ma suna si-mi prezinta urmatorul rationament cuvant cu cuvant: «A sosit clipa cand iti pot da cheile pentru a intelege teologia Sfintilor Parinti ai Bisericii. Mai inainte de toate, sa nu-i consideri niciodata ca simpli filozofi, din moment ce teologia nu este un rod al mintii, ci trebuie sa izvorasca dintr-un raport direct cu Dumnezeu. In viziunea Sfintilor Parinti, in varful Ortodoxiei se afla "cei care si-au petrecut viata in contemplatie [...] si si-au curatat sufletul si corpul [...]", adica cei care au pasit prin purificare la iluminare si indumnezeire (slavire). Acestea care au trait in contemplatie sunt martorii oculari ai slavei lui Dumnezeu: Proorocii, Apostolii, Sfintii. Cei care Il vad pe Hristos inviat se afla, prin El, in miezul Sfintei Traditii si constituie (criteriul) ermeneutic autentic al Bisericii. Cine intra in aceasta din urma, vrand sa-i inteleaga Traditia, trebuie sa ia calea ascezei inserandu-se in una din cele trei stadii indicate, intrucat Sfanta Traditie reprezinta, pentru Biserica Ortodoxa, nu atat Biblia ca carte, ci experienta Parintilor indumnezeiti, experienta care si astazi este vie si de care oricine se poate bucura. Cheia pentru intelegerea teologiei dogmatice si a simbologiei ortodoxe - imi lamurea Romanidis atunci pe telefon - se gaseste in spiritualitatea si in viata ortodoxa in Hristos. La randul ei, cheia spiritualitatii si a vietii ortodoxe in Hristos se afla in teologia dogmatica si simbolica ortodoxa. De la Sfintii nostri Parinti indumnezeiti cunoastem ca: 1) despre Dumnezeu nu se poate vorbi si cu atat mai putin gandi; 2) nu exista nici o asemanare intre creaturi si slava necreata a lui Dumnezeu; 3) tot ceea ce se spune despre si i se atribuie Sfintei Treimi, in consubstantialitatea si deofiintimea Ei, fie ca este comun pentru toate Persoanele, fie ca apartine numai uneia din Ele, fiind deci incomunicabil. | Aceste trei axiome sunt cheia intelegerii gandirii Parintilor si constituie inima Ortodoxiei. Daca le implinesti - imi spunea - nu te vei indeparta niciodata de la experienta patristica. De acum inainte, bunaoara, incearca sa eviti orice gand despre cum este Dumnezeu. Sa nu-I atribui, prin analogie, nici una din realitatile desprinse din lumea creata. Staruie-te numai sa te unesti cu El: este unicul mod pentru a-L intelege. Cand citesti din experienta Parintilor ca Duhul este Cel care sfinteste, ia aminte la a treia axioma. Cui trebuie sa-i atribuim forta sfintitoare? Unei realitati comune, sau la cea incomunicabila (adica Persoanei)? Daca ea tine de o realitate incomunicabila, carei Persoane ii apartine? Sa presupunem, spre exemplu, ca ea este proprie Sfintului Duh. Dar intrucat apartine Duhului, tot ceea ce are Duhul ca Persoana nu poate fi comunicat Tatalui si Fiului. Acest fapt semnifica ca Tatal si Fiul nu participa la forta sfintitoare. Din moment ce nu este asa, puterea sfintitoare face parte din realitatile comune Sfintei Treimi. Acest criteriu il poti aplica si altor propretati (vointei, libertatii etc)». |
Ioan Cr. Ati putea face efortul sa traduceti ?esenin, am o prima remarca de facut. Nu poti cunoaste adevarul-cine, cum il numesti tu, decat cunoscand adevaruri-ce despre adevarul-cine. Ca sa cunosc Adevarul, trebuie sa cunosc si sa cred adevarurile ca El, Isus, este Fiul lui Dumnezeu, si ca El a murit si a inviat. Se pare ca nu este cale directa catre experimentarea Adevarului in mod mantuitor decat trecand pe la adevarurile-ce. Chiar de mi-ar aparea Hristos in fata, cum i-a aparut lui Pavel, daca mintea mea nu ajunge convinsa de adevarurile-ce cu privire la El pe care le-am spus mai sus, intalnirea mea cu El nu mi-e de nici un folos pentru mantuire. Iar adevarurile astea-ce despre care vorbesc sunt adevaruri obiective cu privire la Cel ce este Adevarul.
Nu inteleg ce vrei sa spui prin faptul ca adevarurile-ce sunt moarte. Poti detalia, te rog ?
Dar poate fi revelatia cunoscuta si inteleasa altfel decat cu ajutorul ratiunii ? Nu zic exclusiv prin ratiune, dar ratiunea joaca un rol esential. Cum altfel pot sa cunosc Adevarul, prin Duhul Sfant, daca ratiunea mea nu e convinsa ca Iisus Hristos e Fiul lui Dumnezeu intrupat ?adevarul absolut (UN CINE) nu poate fi cunoscut prin ratiune,ci doar prin revelatie
Din nou, nu inteleg de ce pui in antiteza ratiunea cu revelatia, de parca ar fi dusmani."Adevarul-PERSOANA" NU POATE FI CUNOSCUT IN NICI UN FEL DE CATRE RATIUNE.DUMNEZEUUL PERSONAL NU POATE FI CUNOSCUT DECAT PRIN REVELATIE (MT 11,27) SI COMUNIUNE EXISTENTIALA,ADICA PRIN DUHUL SFANT.
Pertinente intrebarile.Haideti sa mai nuantamDar poate fi revelatia cunoscuta si inteleasa altfel decat cu ajutorul ratiunii ? Nu zic exclusiv prin ratiune, dar ratiunea joaca un rol esential. Cum altfel pot sa cunosc Adevarul, prin Duhul Sfant, daca ratiunea mea nu e convinsa ca Iisus Hristos e Fiul lui Dumnezeu intrupat ?
Din nou, nu inteleg de ce pui in antiteza ratiunea cu revelatia, de parca ar fi dusmani.
As vrea sa nu va duc in eroare sa credeti ca Sf Siluan s-a ocupat doar de aceste lucruri (mai ales ca el a fost doau ierni la scoala,un om "ignorant" si "simplu")(de fiecare data cand atac subiectul asta apare ceva neprevazut. dar o sa ma ambitionez sa-l duc macar o data pana la capat).
N-as vrea sa ne raspandim, si nici sa tragem concluzii pripite sau neintemeiate. Un risc al citirii, al prea multei citiri este ca adevarurile ne vin gata confectionate. De pilda ca adevarul pote fi cunoscut prin cutare metoda si nu prin alta. Se prea poate ca aceat lucru, ca ne vin printr-o metoda, cale, sau alta sa fie ADEVARAT ! Dar daca nu e concluzia muncii mele, el imi ramane strain in fond. Una e sa faci o casa punand caramida peste caramida, alta e sa o cumperi de-a gata.
De pilda: cum ajungem ca la concluzia ca cutare tip de adevar e viu si alt tip e mort ? De acord ca daca Christ e viu atunci si Adevarul e viu. Dar de aici nu rezulta cu neceesitate ca toate adevarurile de celelalt tip sunt moarte.
Nu stiam ca cineva s-a mai ocupat de chestia asta, ca sf. siluan. multumesc pentru citat. (revin)
Deci, continui......Exista ! Detaliaza, te rog
Înapoi la “ALTE SUBIECTE TEOLOGICE”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 20 vizitatori