IOACHIM scrie: nu fii duhovnicesti care atarna de epitrahilul lui!!!
asa ar fi ideal...,dar vedeti d-stra de multe ori intervin anumite interese personale care primeaza in defavoarea celor pastorale...
Cum sunt si
cazurile unor monahi care se amesteca in treburile parohiilor vecine. :o Ca pastoratia lor e in manastire, nu in parohiile vecine! Chiar daca sunt chemati si pe-acolo, nu trebuie sa vina decat cu acordul/stinta sau impreuna cu parohul (ca sa-l ajute si, eventual sa-l ridice duhovniceste, nu-i asa, si pe acesta).
IOACHIM scrie:Sau pr. de mir nu se mantuieste cu turma? Nu da raspuns pt. fiecare enorias, pardon, era sa spun... client, asa cum monahul staret nu va fi intrebat de oile din afara, ci de cele din manastire.
Nu stiu daca se va mantui sau nu,de cele mai multe ori cred ca-si rupe gitul cu preotia,pt ca a crezut ca-i un mijloc de cistig,cinste si trai bun,nu-si da seama ca e o responsabilitate enorma,cred ca uni se vor mantui si uni nu ,atit preoti cit si enoriasi.Da raspuns pt cele ce i-a invatat,pt cit i-a invatat si pt cele ce putea sa faca si nu lea facut,iar daca aici isi da tot interesul si totusi uni nu-l asculta s-au pleaca in alta parte nu mai da raspuns,dar viata lui sa fie model si sa nu dea pricina de sminteala.La fel si in manastire IOACHIM ,Ieromonahul care primeste un mirean ca fiu duhovnicesc va raspunde de mantuirea lui si de exact aceleasi fapte mentionate ca si pr de mir si sa stiti ca aceasta regula a libertatii este si in manastire lasata,adica nu toti vietuitorii se spovedesc la staret ci si la alti duhovnici si nu toti in aceeasi manastire ci si in alte locuri si staretul nu va raspunde pt cei care nu-i sunt supusi ,cu toate ca sunt in aceeasi manastire ,de ce? pt ca noi nu ne am pus pe noi insine stapini peste oameni ci cum spune Mantuitorul ''pe cel care vine la mine nu-l voi da afara'' dar nici nu ma duc sa-i caut sa-mi fie mie supusi.
AMIN! Doar atat, ca in privinta mantuirii ati uitat sa pomeniti si de monahi - sau ei se mantuiesc toti, oricum!?! Da` ce, n-ati auzit de unii care s-au dus la manastire, CITEZ:
pt ca au crezut ca-i un mijloc de cistig,cinste si trai bun,nu-si da seama ca e o responsabilitate enorma???
Ultimele sublinieri le-am facut ca sa nu mai fie nevoie sa scriu eu ceea ce singur ati si spus deja. E bine ca totusi sunteti de acord ca nu e de datoria lui, a monahului, sa-i caute!
IOACHIM scrie: Deci enoriasii sunt fii duhovnicesti, parinte Silvestru, PUNCT.
daca au acele insusiri enumerate de mine mai sus sunt de acord daca nu ,nu.
IAR gresiti parinte Silvestru!!!!!!!!! Fiu duhovnicesc este chiar si cel neascultator sau risipitor. Este tot fiul tau, tot oaie cuvantatoare. Poate o fi si asta o kestie care tine de monahi (unii, ca sa nu generalizam) - sunt fii numai aia buni, aia care te asculta. Nu te mai asculta? Mars inapoi in lume, de unde ai venit, nu vrei sa asculti... du-te la popa tau din sat!
Deci enoriasii sunt fii duhovnicesti, parinte Silvestru, PUNCT. Adica sunt incredintati preotului, care este parinte duhovnicesc. De aceea preotia este o slujire. Sau trebuie sa fii indiferent fata de ala care nu stie ce-i cu biserica si care nu te asculta sau ti-e chiar potrivnic?
Concluzionez ca intelegeti oarecum eronat termenul
duhovnicesc ca referindu-se la sensul unei vieti inalte, duhovnicesti.... cand de fapt este vorba de sensul unei
infieri - adica nu fii trupesti, in sens biologic, ci spirituali, precum nasul si finul de botez sau cununie.
IOACHIM scrie:Asta numai daca nu exista deosebiri de calitate in sensul ontologic in ceea ce priveste Parintii duhovnicesti - poate unii sunt mai parintii decat ceilalti, care-s asa... de mana a doua.
Ati vazut...punct ochit,punct lovit...
Si nu intelegeti nici termenul ONTOLOGIC.
IOACHIM scrie:3. nu zice nimeni ca Dumnezeu a luat libertatea in privinta alegerii duhovnicului si ca enoriasii tre` sa aiba neaparat parohul de duhovnic si sa nu mearga la manastire sau la alt duhovnic.
cunosc eu personal manastire in care aproape toate maicile se spovedesc la preotul de la parohie desi au preot calugar la manastire,na poftim... ce sa mai spun,sau in alta parte ,tot maici,aproape toate se spovedesc la o manastire de calugari cu toate ca si alea au un protosinghel.
Nu au ce cauta monahii/monahiile la spovedanie la un preot de mir. PUNCT. Greseste preotul care accepta si deasemenea maicile in cauza. In situatia data aspectul acesta trebuie adus la cunostinta chiriarhului care va decide. Asa, ca exceptie, poate e bolnav duhovn. manastirii, paoet... dar ce vorbesc eu? Nu e normal sa se spovedeasca la pr. de mir - el nu are votul monahal si deci nici cum intelege unele aspecte intime ce tin de viata de manastire, plus ca are prioritatile lui, enoriasii lui. Sa se faca calugar si sa lase parohia altuia mai liber.
Desi nu e recomandat, maicile pot avea duhovnic si din alta manastire, dar asta ca exceptie.... si spovedanie doar uneori, la zile mari... in rest tot la duhovnicul manastirii.
Cunosc si eu un caz pe care mi l-a relatat o maica (schimonahie) pustnica: la ultima spovedanie i-a zis duhovnicul - tu de-acuma sa te spovedesti la cutare (un ieromonah mai tanar de la o manastire vecina); maica s-a smintit: cum sa ma spovedesc eu la alt duhovnic? si tanar, si fara experienta? ce stie el despre ispitele pustiei? Si uite asa nu avea liniste!!! La vreo trei luni a auzit ca a murit parintele ei duhovnic, si a fost adus un altul, mai tanar - cine crezi? chiar cel de care-i spusese la ultima spovedanie duhovnicul ei cel batran!!! Ce sa faca ea acum??? S-a dus la spovedanie! Asta se intampla la Agapia! Au acolo cateva chiilii special pt. spovedanie. Si s-a dus schimonahia la spovada, a intrat in chilie, dar parintele nu era acolo (de fapt nu-l vazuse ea) asa ca a asteptat sa vina. Si cum statea ea asa asteptand si framantand metaniile... deodata aude: Vino, maica Modesta, te asteptam! Iar cand s-a uitat mai bine a vazut pe HRISTOS stand pe scaunul de spovedanie. S-a cutremurat si abia atunci a inteles!!!
CAZ REAL! Dvs. ati inteles parinte Silvestru? Poate acum e mai limpede si treaba aia cu ... ONTOLOGIC!
IOACHIM scrie:Pr. paroh nu pierde un enorias daca el se duce la manastire, ci castiga unul mai bun, vine de acolo mai bun, mai dornic de lucrarea celor bune. Totodata, faptul ca se duce la manastire nu inseamna ca il castiga manastirea (desi pana la urma monahii de prin manastirii tot din lume, de prin parohii vin) ci doar ca e mai lucrator, mai interesant de cele duhovnicesti, mai mult decat cele lumesti (numai sa nu se sminteasac prin unele manastiri). Nu?
oare S-a impartit Hristos ?
TOCMAI! Asta va spuneam si eu.
IOACHIM scrie:Si aici exagerati. Eu personal nu cred asa ceva si chiar mi se pare o prostie ce spuneti (in afara unor posibile cazuri izolate, oameni care si-au ratat sau nu si-au inteles chemarea). Asa pot si eu spune ca, daca s-ar putea, pt unii monahi ar f bine daca nu ar exista deloc preotii de mir. E cel putin deplasat, daca nu exagerat.
Eu n-am spus ca toti dar ceea ce vam spus cunosc sigur ,si sa nu vi se para prostie,cititi istoria cu privire la preotie ;Preotii de la mine din manastire nu au facut probleme nimanui prin parohii ,dar sunt tratati ostil de pr din parohiile invecinate -nu de toti-si respectivii nu o data au strigat in biserica sa nu vina lumea la manastire si nu se dau in laturi sa ne denigreze cind se mai iveste prilej ,insa nimic n-au reusit ba oamenii vin inca si mai mult in urma gesturilor lor . Iar monahii nu prea am vazut care sa-si puna problema preotilor de mir ,nu numai acut ci chiar deloc .
Din chiar discursul dvs. se vede oarecum limpede ca aveti o probl cu pr. de mir, sau cel putin asa mi se pare mie, citind cele postate de dvs. N-as prea crede ca sunt tratati ostil fara motiv ( ce sa aiba cu ei daca stau in manastire si-si vad de ale lor? poate au incalcat principiul jurisdictional! Poate vin cu idei din astea la limita duhovnicasca - canoane din alea speciale, cu virgula si zecimale etc, nu stiu. Dar ceva sigur este.) Vedeti unde se ajunge daca ne bagam unii peste altii? unii striga sa nu se mai duca la manastire iar ceilalti, agresorii, se simt agresati. Uite unmotiv in plus pt. care trebuie sa fie amonie si pace. Oamenii nu mai inteleg nimic. Cat despre faptul ca n-au reusit nimic ba oamenii vin inca si mai mult.. aveti rabdare pana cand gresete vreun monah cumva (s-au mai auzit din astea, ca vrajmasul nu doarme) si veti vedea atunci. Cine pierde? BISERICA. Nu manastirea sau parohia, parinte... HRISTOS, asta trebuie sa vedem noi si asta trebuie sa le aratam oamenilor.
Nu va ganditi ca pr. de mir isi pun problema monahilor, parinte Silvestru! Pr. de mir cauta duhovnici prin manastiri, si gasesc din ce in ce mai greu, si se bucura de prezenta lor. In rest au altele pe cap, ca doar traiesc in lume - au femeie, copii de crescut, rate de platit, munca la greu etc. Si au si ei pe maica stareta, preoteasa!
Isi mai pun si problema monahilor cand sunt invitati la un hram sau sfintire, cand ia foc manastirea si merg prin sat sa stranga ajutoare pt. parintii din deal, cand mai vin ei prin sat sa stranga ajutoare si le da binecuvantare, cand sunt chemati la politie ca a fost adus unu` care zice ca-i monah da` nu are cate (e banuit de inselaciuje si frauda) si atunci da parintele telefoane ca sa-l ajute, cand parohia este braconata de diversi purtatori de rasa si alte kestiuni de genul acesta.
IOACHIM scrie:Si dvs. uitati ca sunt destui pr. de mir care au duhovnici de manastire (cunosc eu nenumarate cazuri) iar daca va uitati mai atent veti vedea ca aproape nu exista hram manastiresc la care sa nu vina la slujire si pr. de mir, dar si invers. Deci despre ce vorbim aici??
Eu nu va contrazic,este si asa eu nu generalizez ,insa acesta nu este un criteriu general de analiza,eu cunosc si alte dedesupturi de genul ''in fata ne sarutam ca fratii dar in spate ne mancam ca dracii'' ma iertati de expresii ,in principiu sunt de acord cu d-stra si va apreciez pozitia numai ca tr sa privim un pic si mai nuantat .
PARINTE, sunteti liber sa priviti cat de nuantat vreti dvs. Atata doar ca nu inteleg ce folos duhovnicesc ati avea! Ce facem de fapt, ne scoatem ochii unul altuia cu paiul din ochiul celuilalt? Si de ce aveti impresia ca pr. de mir nu le este cunoscuta lumea monahala si dedesubturile ei? Adica intre monahi vrajmasul nu indrazneste sa bage discordie? numai intre aia de mir versu monahi?
Stiti vorba aia ca orice calugar se viseaza ieromonah sau staret si orice ieromonah se vede protosinghel sau episcop! E nevoie de mai multe detalii? Sau ce, nu stiti cum e cu schiturile, cu egumenii si acu alte celea? :|
IOACHIM scrie:Protopsalt a transat bine discutia cand a spus ca nu e o probl. de lucrare a Sf.Taine ci o probl. pastorala si, adaug eu, de disciplina si ascultare! Monahii cu voturile si chemarea lor, pr. de mir cu ascultarea de chiriarh si lucrarea lor si peste toate, dragostea!Iertaciune si sarut mana!
bravo lui ! in genere ideea este ca pr de parohie tr sa fie cit mai mult rivnitor daca vrea sa nu someze. va doresc toate cele bune.
NU parinte, daca tot l-am luat pe nu in brate! Ideea este ca pr de parohie tr sa fie cit mai mult rivnitor NU daca vrea sa nu someze, ci daca vrea sa primeasca raspuns bun la infricosata judecata a lui Hristos. Spunea parintele Cleopa ca si 2-3 enoriasi buni daca-i are, preotul nu moare si nu someaza in parohia lui si se mantuieste cu aia!
Cat despre somaj, sa nu va imaginati ca, ipotetic vorbind, de-ar soma vreun preot de mir pt. ca vreun monah vecin (unii l-ar numi purtator de rasa) face servicii/slujbe (era sa zic braconaj
) in afara manastirii (adica prin parohie), sa nu va imaginati ca este spre cinstea si mantuirea respectivului monah, sau spre slava Bisericii. Deci puneti problema gresit si o priviti dintr-o perspectiva eronata. Si expresia este total nefericita + preotul nu este un angajat, el nu are o meserie, DECI nu are um fi somer. Pr. este un slujitor, are o slujire; OARE O MAMA ar putea ramane
somera in ceea ce priveste copiii pe care i-a daruit Dumnezeu? Sau cum cuantificam slujirea aproapelui (fie si in privinta oficierii de servicii religioase) in sens pecuniar/financiar/material?
Despre ravna preotilor, si a unora si a altora, sa invatam unii de la altii, fiecare ...ravnind la ale sale ... si lucrand la ale sale cu ravna, ca vazand ceilalti lucrarea lor, macar sa nu se sminteasca.
Să vă purtaţi numai în chip vrednic de Evanghelia lui Hristos, pentru ca, fie venind eu şi văzându-vă, fie nefiind de faţă, să aud despre voi că staţi într-un duh, nevoindu-vă împreună întru-un suflet, pentru credinţa Evangheliei.
Filipeni 1, 27
Despre iubirea frăţească nu aveţi trebuinţă să vă scriu, pentru că voi înşivă sunteţi învăţaţi de Dumnezeu ca să vă iubiţi unul pe altul. Tesaloniceni 4, 9.