Asadar aici se spune ca ziua (ca ciclu compus din lumina si intuneric) incepe seara...In manualul de Liturgica al Pr. prof. dr. Ene Braniste se spune:
<<Ziua liturgica este intervalul de timp dintre doua seri consecutive [...] Datina aceasta este mostenita din traditia iudaica de socotire a timpului, asa cum o vedem concretizata, de exemplu, in referatul biblic al zidirii lumii, unde zilele creatiei sunt numarate incepand cu seara si continuand cu dimineata: "Si a fost seara si a fost dimineata, ziua intai... s.a.m.d.">>
Sunt de acord ca ziua a fost creata inaintea noptii, dr nu vad nici un argument pentru a spune ca ziua (ca ciclu lumina+intuneric) incepe cu lumina. E drept, zilei ii urmeaza noaptea, dar ce ii urmeaza zilei se stie? Noaptea...Sfantul Vasile cel Mare, in "Omilii la Hexaemeron":
"ca sa dea zilei onoarea de a fi fost facuta inainte, Scriptura a vorbit intai de sfarsitul zilei, apoi de sfarsitul noptii, pentru ca zilei ii urmeaza noaptea. Starea in lume, inainte de facerea luminii, nu era noaptea, ci intunericul; noapte s-a numit atunci cand Dumnezeu a despartit intunericul de zi, si intunericul a primit numire noua, ca sa se deosebeasca de zi"
Din ce citesc aici, vad ca Ioan Gura de Aur atentioneaza ca ziua nu este compusa doar din lumina, caci "seara nu este sfarsitul zilei". Aici vad un alt argument clar conform caruia ziua reprezinta ciclu al noptii (sfarsite prin dimineata) si al zilei (sfarsita prin seara).Sfantul Ioan Hrisostom in "Omilii la Facere" (vol 1, pag 41), comentariu la "Si a fost seara si a fost dimineata, ziua a doua" (Fac. 1,8)
"Ai vazut ca ne invata limpede ca Dumnezeu a numit sfarsitul luminii seara, iar sfarsitul noptii, dimineata; si pe amandoua le-a numit zi, ca sa nu ne inselam, nici sa socotim ca seara este sfarsitul zilei, ci sa stim bine ca lungimea amandurora face o zi? Se poate spune , pe buna dreptate, ca seara, sfarsitul luminii, si dimineata, sfarsitul noptii, fac o zi deplina. Asta vrea sa arate dumnezeiasca Scriptura prin cuvintele: "Si a fost seara si a fost dimineata, ziua a doua"
ALOOO! Iarasi se afirma ca ziua (denumire a luminii) a fost denumita inaintea noptii (denumire a intunericului), lucru absolut normal dat fiind faptul ca lumina a fost cea creata, si nu intunericul. Totusi nu se afirma de inceputul ciclului prin lumina!Sfantul Ioan Damaschin, afirma acelasi lucru: <<Asadar, Dumnezeu a facut lumina la început, în prima zi; ea este frumusetea şi podoaba întregii creatiuni vazute. Caci ia lumina si toate raman necunoscute în întuneric, fara sa poata sa-si arate frumusetea lor. „Dumnezeu a numit lumina zi, iar întunericul l-a numit noapte", întunericul nu este o existenta, ci un accident, deoarece este lipsa luminii. Aerul nu are în fiinta lui lumina. Asadar aerul lipsit de lumina, l-a numit Dumnezeu întuneric. De asemenea întunericul nu este fiinţa aerului, ci întunericul este lipsa luminii, întunericul este mai mult un accident decât o existenta. N-a fost numita intâi noaptea, ci ziua, pentru aceea intâi este ziua şi pe urma noaptea si noaptea urmeaza zilei. Iar de la începutul zilei pâna la ziua cealalta este o zi şi o noapte. Scriptura a spus: „ Şi s-a facut seara si s-a facut dimineata: ziua intâia".>> (Dogmatica, Cap. 7).
Nu stiu de ce am impresia ca nu vrei lamuriri, ci vrei ca cineva sa-ti dea dreptate, mai ales ca nu vei renunta la "statornicia" in convingerile tale privind inceputul zilei.Sper sa poata cineva sa ma lamureasca si pe mine, poate raspunsul este de fapt foarte simplu si tocmai de aceea nu reusesc eu sa il gasesc!
Sa inteleg ca celelalte explicatii la citatele dumneavoastra sunt multumitoare? Acceptati explicatiile mele?Domnule Administrator, observ ca ati omis sa comentati si fragmentul celalalt din Sfantul Ioan Hrisostom...
Nu, nu le accept! Si sa va explic si de ce:Sa inteleg ca celelalte explicatii la citatele dumneavoastra sunt multumitoare? Acceptati explicatiile mele?
Sunteti deci de acord ca ziua a fost creata inaintea noptii? Atunci de ce considerati ca ziua incepe seara? Ce se intampla cu ziua aceea creata prima, dupa care "a fost seara", nu o mai luam in calcul? O dam la o parte si incepem numararea zilelor din seara respectiva?Adrian T scrie:
Sfantul Vasile cel Mare, in "Omilii la Hexaemeron":
"ca sa dea zilei onoarea de a fi fost facuta inainte, Scriptura a vorbit intai de sfarsitul zilei, apoi de sfarsitul noptii, pentru ca zilei ii urmeaza noaptea. Starea in lume, inainte de facerea luminii, nu era noaptea, ci intunericul; noapte s-a numit atunci cand Dumnezeu a despartit intunericul de zi, si intunericul a primit numire noua, ca sa se deosebeasca de zi"
Sunt de acord ca ziua a fost creata inaintea noptii, dr nu vad nici un argument pentru a spune ca ziua (ca ciclu lumina+intuneric) incepe cu lumina. E drept, zilei ii urmeaza noaptea, dar ce ii urmeaza zilei se stie? Noaptea...
De ce intoarceti spusele Sfantului? Caci el nu a zis caAdrian T scrie:
Sfantul Ioan Hrisostom in "Omilii la Facere" (vol 1, pag 41), comentariu la "Si a fost seara si a fost dimineata, ziua a doua" (Fac. 1,8)
"Ai vazut ca ne invata limpede ca Dumnezeu a numit sfarsitul luminii seara, iar sfarsitul noptii, dimineata; si pe amandoua le-a numit zi, ca sa nu ne inselam, nici sa socotim ca seara este sfarsitul zilei, ci sa stim bine ca lungimea amandurora face o zi? Se poate spune , pe buna dreptate, ca seara, sfarsitul luminii, si dimineata, sfarsitul noptii, fac o zi deplina. Asta vrea sa arate dumnezeiasca Scriptura prin cuvintele: "Si a fost seara si a fost dimineata, ziua a doua"
Din ce citesc aici, vad ca Ioan Gura de Aur atentioneaza ca ziua nu este compusa doar din lumina, caci "seara nu este sfarsitul zilei". Aici vad un alt argument clar conform caruia ziua reprezinta ciclu al noptii (sfarsite prin dimineata) si al zilei (sfarsita prin seara).
ci ca"ziua reprezinta ciclu al noptii (sfarsite prin dimineata) si al zilei (sfarsita prin seara)"
! Iarasi este vorba de ciclul zi-noapte (seara si apoi dimineata - cum zice Sfantul), nicidecum noapte-zi(dimineata si apoi seara - cum ziceti dvs)! La fel si in cuvintele "ne invata limpede ca Dumnezeu a numit sfarsitul luminii seara, iar sfarsitul noptii, dimineata" - nici aici nu se da intaietate noptii!"seara, sfarsitul luminii, si dimineata, sfarsitul noptii, fac o zi deplina"
As putea si eu sa folosesc interjectii, dar mai bine fara... Va intreb cum "nu se afirma de inceputul ciclului prin lumina" cand Sfantul spuneAdrian T scrie:
Sfantul Ioan Damaschin, afirma acelasi lucru: <<Asadar, Dumnezeu a facut lumina la început, în prima zi; ea este frumusetea şi podoaba întregii creatiuni vazute. Caci ia lumina si toate raman necunoscute în întuneric, fara sa poata sa-si arate frumusetea lor. „Dumnezeu a numit lumina zi, iar întunericul l-a numit noapte", întunericul nu este o existenta, ci un accident, deoarece este lipsa luminii. Aerul nu are în fiinta lui lumina. Asadar aerul lipsit de lumina, l-a numit Dumnezeu întuneric. De asemenea întunericul nu este fiinţa aerului, ci întunericul este lipsa luminii, întunericul este mai mult un accident decât o existenta. N-a fost numita intâi noaptea, ci ziua, pentru aceea intâi este ziua şi pe urma noaptea si noaptea urmeaza zilei. Iar de la începutul zilei pâna la ziua cealalta este o zi şi o noapte. Scriptura a spus: „ Şi s-a facut seara si s-a facut dimineata: ziua intâia".>> (Dogmatica, Cap. 7).
ALOOO! Iarasi se afirma ca ziua (denumire a luminii) a fost denumita inaintea noptii (denumire a intunericului), lucru absolut normal dat fiind faptul ca lumina a fost cea creata, si nu intunericul. Totusi nu se afirma de inceputul ciclului prin lumina!
Daca noaptea ar fi fost prima, daca ziua ar fi inceput cu seara, nu ar fi trebuit sa spuna "o noapte si o zi" ?"Iar de la începutul zilei pâna la ziua cealalta este o zi şi o noapte"??
Spune Sfantul aici ca iudeii gresesc socotind seara ca inceputul zilei urmatoare? Spune! Atunci cum se poate afirma ca noi am preluat invatatura aceasta din traditia iudaica?(comentand "si a fost seara si a fost dimineata, ziua a treia"(Fac. 1,13)):
"Si sa nu te miri, iubite, daca dumnezeiasca Scriptura spune aceste cuvinte de repetate ori. Daca dupa atata repetare, iudeii, oamenii acestia stapaniti inca de ratacire si impietriti la inima, se incapataneaza si socot seara ca inceputul zilei urmatoare, inselandu-se pe ei insisi si smintindu-se singuri [...] Noi insa, care am fost invredniciti sa primim stralucirile Soarelui dreptatii, sa ascultam de invatatura dumnezeiestii Scripturi..."
Imi pare rau ca v-am lasat aceasta impresie, intr-adevar tot ce vreau este sa ma lamureasca cineva! Dar va rog nu incercati sa imi demonstrati ca Sfintii parinti au spus altceva decat au spus in realitate!Nu stiu de ce am impresia ca nu vrei lamuriri, ci vrei ca cineva sa-ti dea dreptate, mai ales ca nu vei renunta la "statornicia" in convingerile tale privind inceputul zilei.
(1)Noaptea şi (2)ziua ne rugăm cu prisosinţă...
Înapoi la “Sărbători şi perioade liturgice. Slujbe specifice”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 0 vizitatori