Vedem in Iesire cum iudeii au impodobit chivotul cu reprezentari ale heruvimilor, dupa cum scrie:1. Lucru de căpetenie din cele spuse este că avem astfel de Arhiereu care a şezut de-a dreapta tronului slavei în ceruri,
2. Slujitor Altarului şi Cortului celui adevărat, pe care l-a înfipt Dumnezeu şi nu omul.
3. Apoi, orice arhiereu este pus ca să aducă daruri şi jertfe; de aceea trebuincios era ca şi acest Arhiereu să fi avut ceva ce să aducă.
4. Dacă ar fi pe pământ, nici n-ar fi preot, fiindcă aici sunt aceia care aduc darurile potrivit Legii,
5. Care slujesc închipuirii şi umbrei celor cereşti, precum a primit poruncă Moise, când era să facă cortul: "Ia seama, zice Domnul, să faci toate după chipul ce ţi-a fost arătat în munte".
Astfel incat interdictia din Decalog:20. şi heruvimii să-i faci ca şi cum ar ieşi din capac. Heruvimii aceştia să fie cu aripile întinse pe deasupra capacului, acoperind cu aripile lor capacul, iar feţele să şi le aibă unul spre altul; spre capac să fie feţele heruvimilor.
fara indoiala ca se refera la reprezentarile pagane, la idolii lor care sunt "inchipuirile demonilor", cum spune si psalmistul:4. Să nu-ţi faci chip cioplit şi nici un fel de asemănare a nici unui lucru din câte sunt în cer, sus, şi din câte sunt pe pământ, jos, şi din câte sunt în apele de sub pământ!
Dupa cum Sf. Ioan Damaschin spune, icoana a devenit posibila dupa ce Dumnezeu "S-a facut om cu adevarat,...., S-a facut om in chip substantial si real,..." si "s-a infatisat in icoana chipul Lui spre a ne aduce aminte de El...".15. Idolii neamurilor sunt argint şi aur, lucruri făcute de mâini omeneşti.
16. Gură au şi nu vor grăi, ochi au şi nu vor vedea.
17. Urechi au şi nu vor auzi, că nu este duh în gura lor.
18. Asemenea lor să fie toţi cei care ii fac pe ei şi toţi cei ce se încred în ei.
Gest exterior de aplecare sau prosternare (faţă de oricine, inclusiv faţă de oameni), înţeles ca respct profund, dar asta în nici un caz nu implică credinţa în divinitatea persoanei căreia ne închinăm (sub forma unui salut mai profund). Anume în acest sens spunem că ne închinăm la moaştele unui sfânt, făcând cumva abstracţie de primul sens.
Si mie imi place, exprima exact invatatura ortodoxa (anume precizarea "nu implică credinţa în divinitatea persoanei căreia ne închinăm").Am inteles versiunea Sf parinti dar mie tare imi place definitia parintelui protosinghelGest exterior de aplecare sau prosternare (faţă de oricine, inclusiv faţă de oameni), înţeles ca respct profund, dar asta în nici un caz nu implică credinţa în divinitatea persoanei căreia ne închinăm (sub forma unui salut mai profund). Anume în acest sens spunem că ne închinăm la moaştele unui sfânt, făcând cumva abstracţie de primul sens.
Nu pot sa cred ca poporul Israel se inchina acelui vitel fara ca gandul lor sa nu fie indreptat catre Dumnezeul care ii scosese din Egipt si care isi manifesta prezenta pe munte. Imi pare rau! :PCe ar fi sa studiezi mai bine acest episod?Propun sa fim un pic mai exacti: vitelul nu era chipul lui Dumnezeu, ci - pentru cei care l-au turnat - chiar Dumnezeu Insusi. Citim "Iată, Israele, dumnezeul tău, care te-a scos din ţara Egiptului!" (Exod 32:4) Mare diferenta! Pana la icoana - cer si pamant.
adinel84: Prietene este exact acelasi lucru. Nu conteaza daca era chipul lui Dumnezeu sau nu pentru ca porunca se refera si la "nici vreo înfăţişare a lucrurilor care sunt sus în ceruri". Pentru ei era tot o reprezentare a lui Dumnezeu........tinand cont ca erau langa muntele Sinai si prezenta lui Dumnezeu era acolo......erau tunete si fulgere........nu avea cum sa se uite la un vitel din aur daca nu credeau ca acel animal il reprezenta pe Dumnezeu.
Exod 32:1 Văzând însă poporul că Moise întârzie a se pogorî din munte, s-a adunat la Aaron şi i-a zis: "Scoală şi ne fă dumnezei, care să meargă înaintea noastră, căci cu omul acesta, cu Moise, care ne-a scos din ţara Egiptului, nu ştim ce s-a întâmplat".
Deci nu este vorba de nici un fel de reprezentare, ci exact de ceea ce spune versetul: "si ne fa dumnezei". Nu mai discut cu tine daca iti place sa sari peste detalii semnificative (ca apoi sa ne acuzi ca inventam argumente).
Adinel, ai o parere prea buna despre acei evrei.Nu pot sa cred ca poporul Israel se inchina acelui vitel fara ca gandul lor sa nu fie indreptat catre Dumnezeul care ii scosese din Egipt si care isi manifesta prezenta pe munte. Imi pare rau! :P
Dupa cate vad, ori nu poti urmari rationamentul meu, ori doar il ignori. Doar stii si tu ca Iisus spunea ca toate poruncile se rezuma la 2: Iubeste pe Dumnezeu... si pe aproapele... Si nu trebuie mare efort sa-ti dai seama ca toate patru porunci de la inceputul Decalogului se cuprind in felul acesta in prima: Eu sunt Dumnezeul tau si sa nu ai alti dumnezei. Hristos spune asta, cauta versetul.Gandeste-te mai bine. Prima porunca se refera strict la alti dumnezei. A doua porunca se refera la chipuri, imagini care intr-un fel sau altul reprezinta lucruri din cer sau de pe pamant si la care omul poate sa se inchine sau sa le venereze, facand astfel trimitere la Dumnezeul adevarat. Dumnezeu nu poate accepta o asemenea inchinare. El doreste ca sa ne inchinam Lui in Duh si Adevar!
Te rog sa nu judeci pripit. O lectie de precizie pentru tine: arata-mi unde in Biblie scrie despre ordinea numerica a poruncilor din Decalog. Ceea ce ai tu in Exod Cap. 20 NU ESTE O LISTA, ci doar o expunere (mai ales ca impartirea pe versete este mult mai tarzie). Nicaieri nu scrie ca ai calcat a doua sau a treia porunca (ci intotdeauna se specifica continutul). Se vorbeste despre numarul lor - 10 - dar nu scrie care si a cata este anume. Iata o traditie pe care o datorezi Bisericii, fara sa-ti dai seama.A doua porunca este, in esenta, o dezvoltare a celei dintai - catolicii, bunaoara, chiar o includ in prima (si cred ca au dreptate).
Va credeti mai intelepti decat Dumnezeu!INFIORATOR!!!
Nu sunt "Cristi". "Cr" vine de la Croitoru.Gresesti Cristi. Nu s-a inchinat nimeni la heruvimi si nici nu i-a pupat sau cinstit. Iar diferenta dintre Chivot si icoane este ca de la cer la pamant. Cand o sa spuna Dumnezeu sa ne facem un tablou si sa ne inchinam la el (cu toate ca la chivot nu s-a inchiat nici un evreu) atunci sa o sa accept si eu.Pana atunci insa orice om e dator sa asculte ce a zis Dumnezeu.
De la "pupat" pana la idolatrie "cer si pamant". Daca Sf. Pavel ne saruta cu dragoste - nu cumva calca si el porunca?Scrie undeva ca evreii pupau toiagul lui Aron? Nici macar nu aveau voi sa intre in Sfanta Sfintelor unde se afla Chivotul.
Ortodocşii întrei ei nu se contrazic la acest capitol, aşa că lasă aceste sofisme...Prieteni, interpretarile noastre privitoare la icoane difera foarte mult; unii sunt pro, altii contra lor.
Scriptura mai spune că "Cuvântul S-a făcut trup", deci Dumnezeu S-a făcut Om. Iată deci că temei pt reprezentarea iconografică a lui Hristos EXISTĂ.Scriptura spune ca "Dumnezeu este Duh" (Ioan cap. 4). Asta inseamna ca nu poate fi reprezentat de muritori; chiar si cel mai talentat pictor nu poate crea o farama din infatisarea sfanta a lui Dumnezeu.
De acord cu dvs, parinte, pt ca asa scrie in Ioan cap 1, insa aratati-mi un verset din Scriptura care sustine aceasta practica si nu voi ezita sa o pun in aplicare.Scriptura mai spune că "Cuvântul S-a făcut trup", deci Dumnezeu S-a făcut Om. Iată deci că temei pt reprezentarea iconografică a lui Hristos EXISTĂ.
Părerea asta rezultă doar din Biblie sau ai studiat toate datele istorice? Dacă e doar din Biblie, atunci este necesar să insistăm pe ideea "parţialităţii Bibliei". Deci discuţia "a alunecat firesc" acolo unde trebuia...Apostolii nu au folosit infatisarii ale Domnului Hristos,dar nici nu le-a recomandat ca aducere aminte.
Înapoi la “Protestantismul şi neo-protestantismul”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori