Pot purta cuculia athonita mereu sau numai in anumite momente ?
Aşa cum prevede rânduiala pentru hainele călugăreşti.
Unde putem gasi acesta randuiala?
Pot purta cuculia athonita mereu sau numai in anumite momente ?
Aşa cum prevede rânduiala pentru hainele călugăreşti.
Cu ce anume nu sunteţi de acord: cu această treaptă sau cu denumirile ei?1. Rasofor-monah-schimonahla rusi care sunt treptele monahice?
2. Ierodiacon-arhidiacon
3. Ieromonah - egumen (care la români e protosinghel) - arhimandrit (care la ruşi este mitrofor)
4. Ieroschimonah - schiegumen - schiarhimandrit.
Cel puţin cu punctul 4 eu nu sunt deacord, dar aşa e la ei.
Toţi monahii sunt schimonahi, doar că schima unora e mică, iar a altora e mare. Însăşi împărţirea în 2 schime e o treabă discutabilă, aspru criticată de Teodor Studită. Athoniţii (greci) nici astăzi nu au 2 schime, ci toţi monahii primesc dintr-o dată schima mare. Iar dacă sunt hirotoniţi, nu vei auzi la cineva iero-schi-monah sau schi-arhimandrit. Toţi sunt ieromonahi, adică monahi sfinţiţi în treapta de preot.Cu ce anume nu sunteţi de acord: cu această treaptă sau cu denumirile ei?4. Ieroschimonah - schiegumen - schiarhimandrit.
Cel puţin cu punctul 4 eu nu sunt deacord, dar aşa e la ei.
La Slujbele unde se îmbracă toate veşmintele, se îmbracă şi mânecuţele, unde nu se îmbracă toate, nu se iau nici mânecuţele.Părinte Petru, pe acest forum, în alt loc, aţi spus următoarele:
"Dar dacă am şti care a fost rolul introducerii mânecuţelor, şi că diaconii au început să le folosească abia prin sec. 16-17, ne-am da seama că nu avem niciun motiv să îmbrăcăm mânecuţele la Vecernie sau Utrenie".
Aveţi în vedere doar aceste 2 slujbe (Vecernia şi Utrenia) sau în general, toate slujbele (Taine şi ierurgii)?
Argumente se pot găsi, precum cel al atingerii femeii de poala hainei Mântuitorului sau cel al bolnavilor vindecaţi doar de umbra hainei apostolilor. Ceea ce se întâmplă în BOR însă, cred că e o mare exagerare. Totul se reduce la atingei, pupături etc., dar lumea habar nu are ce se citeşte acolo şi cum trebuie să placă ei lui Dumnezeu.ce semnificatie are atingerea veșmintelor de catre credinciosi în timpul slujbelor si de ce se pune la noi în Ardeal epitrahilul pe capetele credincioșilor la citirea evangheliei (chiar daca atunci nu se îngenunchiaza ci se sta drept) sau la citirea molitvei pt. spovedanie si la maslu (chiar daca nu exista maslu de obste).
Purtarea fesului ţine de tradiţia monahală, dar, ca şi în alte aspecte ale vieţii liturgice, aceasta s-a răsfrâns şi asupra preoţilor din lume.Cum este mai bine pentru preotul de mir: sa slujeasca cu fesul (scufia) pe cap, sau cu capul descoperit ?
Fesul se dă la jos la citirea Evangheliei şi în cazuri de călduri mari.In primul caz, la ce momente trebuie ramas cu capul descoperit ?
Interpretări sunt multe, dar de ce ar prevala asupra Scripturii nu ştiu şi nu înţeleg. Cert este că, datorită tradiţiei monahale, practica s-a răspândit şi asupra preoţilor din lume.Totusi, cum se impaca purtarea fesului la slujba cu precizarea Sf. Pavel: "Orice bărbat care se roagă sau prooroceşte, având capul acoperit, necinsteşte capul său." I Cor XI, 4? Ce interpretare mistica a devenit mai importanta decat acest cuvant al Scripturii ?
Fesul este potcapul pentru camilafcă, numită la greci koukoulion. Foarte rar când acest koukoulion era îmbrăcat direct pe cap. Cel mai des este pus deasupra unui fes/potcap, care simbolizează "nevionovăţia pruncilor", căci şi copiii purtau ceva asemănător şi mai poartă şi acum în lumea arabă (fără ca acele fesuri să aibă vreo legătură cu islamul, ci mai degrabă cu clima de acolo).Camilafca este semnul unirii mistice dintre Hristos si monah. Dar fesul ?
La ruşi şi români - DA, dar în Athos - doar la icoanele Maicii Domnului. Iarăşi o chestie neclară, pentru că la icoanele Mântuitorului nu-şi descoperă capul...Capul preotului trebuie descoperit si la sarutarea sf. icoane ?
După tradiţia actuală, la închinăciuni şi metanii capul este acoperit şi se descoperă doar în momentul sărutării icoanelor. Ştiu că e incomod şi fesul poate cădea din cap, dar v-am spus cum se practică...Dar la inchinaciuni si metanii, cum se procedeaza ? Ne descoperim ?
În BOR, în rangul de "sachelar" se dă bederniţa, iar preotului "iconom stavrofor" i se dă şi crucea (iar uneori şi un brâu roşu). De cele mai multe ori se dă direct rangul de "iconom stavrofor" cu bederniţa şi crucea deodată. Cam tot aşa e şi la greci, numai că eu nu au brâul roşu, care la români e împrumutat de la romano/greco-catolici. Iar la ruşi totul e mai complicat şi nu-i cazul să detaliez acum, pentru că mă doare capul de toate prostiile astea...Am si eu o mica nedumerire... anume si preotii de mir pot purta ""bedernita" si atunci care le este rangul ? Multumesc !
Înapoi la “Generalităţi legate de cultul liturgic ortodox”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori