care ar fi momentul săvârşirii slujbelor Deniiilor în Săptămâna Patimilor. Denia este Utrenie, iar la noi, în România, pentru că în majoritatea bisericilor Liturghia Darurilor înainte Sfinţite ori nu se săvârşeşte deloc, ori se săvârşeşte unită cu Vecernia dimineaţa, atunci Denia, deşi e Utrenie, s-a mutat seara.
Acum, că nu mai este un subiect fierbinte, vreau să răspund și eu la acest subiect.
Denia este Utrenie, dar una specială, care începe la miezul nopții (iată Mirele vine). Dacă o începem la ora 6 dimineața, miezul nopții a trecut demult, ba chiar este soarele răsărit. Mai bine este să anticipăm cu cîteva ceasuri miezul nopții sau, dacă vrem ca la carte, să începem la ora 0.
Faptul de a anticipa utrenia punînd-o seara nu este la fel de grav cu a pune vecernia dimineața, pentru a suprima ajunarea.
La noi la biserică Liturghiile unite cu Vecernia se fac de la 4 la 6 după amiaza,(iar în Sâmbăta Mare, de la ora 7 seara) iar Deniile de la 7 seara încolo, sfîrșindu-se pe întuneric. Consider că aceste ore sunt accesibile credincioșilor (după cum am constatat în ultimii 11 ani de practică) și se păstrează astfel un specific vesperal și nocturn pentru slujbele Postului Mare, în contrast cu specificul matinal inaugurat de la Înviere încolo, pentru restul anului.
Mai ales la Denia celor 12 Evanghelii care în bisericile din BOR se săvârşeşte joi seara se observă o mare neconcordanţă. Hristos a pătimit pe cruce vineri, iar noi Îl răstignim de joi.
Prima din cele 12 Evanghelii este rugăciunea arhierească a Domnului, ce a avut loc fiind ei încă la Cină. Ultima este a pogorârii Trupului de pe cruce, care se reia și la Vecernia scoaterii Epitafului. Consider slujirea de seară a acestei Denii mai potrivită decît dimineața, pe considerentul că mereu biserica anticipează acțiunile comemorate.
Desigur, există si aspect practice, care în diaspora pot conduce catre alte scheme orare, si atunci o schimbare este bine venită. Dar la noi în parohii cred că dintotdeauna s-au făcut Deniile seara (dacă cineva are alte mărturii, să le aducă), iar o mutare a lor dimineața, pe langă faptul că nu oferă un timp liturgic mai exact, ar tulbura serios conștiința enoriașilor. Dacă ei ar fi în prealabil de acord, e bine, dar dacă nu, eu nu v-aș sfătui.
.În Sâmbăta Mare, fiind zi de ajunare, este bine a se săvârşi Liturghia Sfântului Vasile cu Vecernia Învierii la ora 16.00? După împărtăşire se merge acasă şi se gustă ceva, sau se stă nemâncat până la Slujba de Paşti?
Mi se pare că Triodul indică această oră (16) dar slujba, în ritm parohial, nu ține mai mult de 2 h 30min, așa că noi o facem de la ora 19, mâncăm apoi ”Paștile” (pâine și vin binecuvantate) în biserică, schimbăm veșmintele, mai pregătim una alta la scenă și suntem gata pentru miezul nopții.