Cinstirea icoanelor nu contravene poruncii a 2-a a Decalogului. Întradevăr în Vechiul Testament era interzisă închinarea la imagini. Sunt cîteva motive pentru care Dumnezeu le-a interzis venerarea imaginilor cele mai importante sunt doua:in plus porunca a doua interzice orice chip cioplit faurit de capul omului.
1. "sfinţească-se numele Tău" ... . Slăvirea, cinstirea lui Dumnezeu.Care este scopul icoanelor?
Adică, de ce le cinstim, venerăm (iar nu le adorăm, căci adorarea este formă de închinare cuvenită Protochipului - Dumnezeu) ? Pentru că:De ce ne inchinam la icoane?
da, dar atat Hristos cat si aproapele sunt 'icoane' VII.1. "sfinţească-se numele Tău" ... . Slăvirea, cinstirea lui Dumnezeu.Care este scopul icoanelor?
Explicaţie:Cinstea adusă chipului (icoanei) este primită de către Însuşi Protochip (Întâiul Chip), adică de Dumnezeu. Ioan.5:23, 13:20, etc.
2. Mântuiea noastrăAdică, de ce le cinstim, venerăm (iar nu le adorăm, căci adorarea este formă de închinare cuvenită Protochipului - Dumnezeu) ? Pentru că:De ce ne inchinam la icoane?
- venerarea lor este conformă adevărului biblic şi patristic, şi deci după voinţa lui Dumnezeu;
- prin intermediul lor şi în baza credinţei noastre, se revarsă harul lui Dumnezeu: sfinţitor, vindecător, etc.
Cinstirea icoanelor este indispensabilă mântuirii.
Explicaţie:
Fiul este icoana Tatălui, şi necinstirea icoanei duce la necinstirea chipului dintâi:
23. Ca toţi să cinstească pe Fiul cum cinstesc pe Tatăl. Cine nu cinsteşte pe Fiul nu cinsteşte pe Tatăl care L-a trimis. Ioan.5:23
Omul este chip, icoană a lui Dumnezeu. Necistirea acestui chip duce la necinstirea lui Dumnezeu. Amintiţi-vă de Decalog, de Fericiri, etc., de cuvintele Dreptului Judecător ce vor fi rostite către "capre" şi către "oi" : " Duceţi-vă de la Mine ...": "Veniţi la Mine ... de moşteniţi..." EL Se indenticfică cu icoana Sa (omul în acest caz) - Mt. 25; 35-46. O altă referire (directă de această dată) la legitimitatea legăturii dintre icoană şi protochipul ei, o aflăm la Lc.20;24-25, etc.(textele paralele). Vezi şi Ioan. 13; 2o.
Acesta este un subiect mult prea vast însă.
PS. Revizuiţi, vă rog, discuţiile de pe alte topic-uri asemănătoare acestuia (icoanele)!
Prietene, sunt atâtea explicaţii ortodoxe cu privire la cinstirea icoanelor, pe internet (şi nu fără temei biblic), că nu-ţi este scuzată lipsa unui minim de cunoştinţe despre icoane! A pune o întrebare fără un minim de efort de a afla răspunsul în prealabil, nu este un lucru tocmai potrivit.
Iată şi un minim...:
http://cleopasihastria.wordpress.com/
După cum Evanghelia a fost scrisă pentru a păstra cuvintele de învătătură a Mintuitorului nostru Isus Hristos tot aşa şi chipul Sau a Dumnezeului-Om a fost zugravit pe icoană pentru a păstra amintiriea Celui Care a venit în trup. Deci dacă admitem că am primit Adevarul în cuvînt şi chip desăfirşit atunci Adevărul trebuie revelat nu doar prin cuvînt, ci şi arătat prin imagine şi aceasta Sfântul Evanghelist Ioan o spune cu multă forţă, de la primele cuvinte ale primei sale Epistole: „Ceea ce era la început, ce am auzit, ce am văzut cu ochii noştri, ce am privit şi mâinile noastre au pipăit...”. De aceia confectionarea icoanelor reprenită de fapt o formă de redare a Adevarului prin imagine.pe baza carui temei ne confectionam noi icoane?ni le-a poruncit noua Dumnezeu?nu contravine insusi confectionarea lor,ca sa nu zic inchinarea la ele, cu porunca a doua?ce inseamna inchinarea la icoane?cum trebuie sa ne inchinam si sa ne raportam la ele?de ce ne inchinam la ele?
spune-mi si mie care este scopul pentru care ne confectionam icoane?apoi spune care este scopul inchinarii la icoane si de ce ne inchinam icoanei in loc sa ne inchinam direct celor reprezentati in ele?Atât Toma, cât şi femeia cu scurgere de sânge, atingându-L pe Hristos sau poala hainei luni, "au simţit dumnezeirea" cum zice o cântare ortodoxă. Hristos este în două firi şi ele nu pot fi despărţite. Noi împărtăşindu-ne cu trupul şi sângele Său, ne unim cu "Unul din Treime". Aici e misterul şi el nu poate fi prea mult raţionalizat. De aici şi icoana...
interesant ce spui aiciAtât Toma, cât şi femeia cu scurgere de sânge, atingându-L pe Hristos sau poala hainei luni, "au simţit dumnezeirea" cum zice o cântare ortodoxă. Hristos este în două firi şi ele nu pot fi despărţite. Noi împărtăşindu-ne cu trupul şi sângele Său, ne unim cu "Unul din Treime". Aici e misterul şi el nu poate fi prea mult raţionalizat. De aici şi icoana...
interesant ce spui aiciAtât Toma, cât şi femeia cu scurgere de sânge, atingându-L pe Hristos sau poala hainei luni, "au simţit dumnezeirea" cum zice o cântare ortodoxă. Hristos este în două firi şi ele nu pot fi despărţite. Noi împărtăşindu-ne cu trupul şi sângele Său, ne unim cu "Unul din Treime". Aici e misterul şi el nu poate fi prea mult raţionalizat. De aici şi icoana...
Înapoi la “DOGMATICĂ şi CATEHISM”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori