Indraznesc sa adresez inca o intrebare mai mare, poate ma va ajuta cineva cu un raspuns.
Cum anume s-au produs moartea si invierea lui Hristos ? In momentul in care a murit, si si-a dat duhul, stim ca (cu) duhul Lui s-a dus sa vesteasca si duhurilor din inchisoare (1 Petru 3:18-20). Dar ce s-a intamplat cu Logosul divin ? S-a dus Logosul impreuna cu duhul in inchisoare, pentru a le propovadui ? Era Logosul unit cu duhul, dar despartite amandoua (in timpul mortii Domnului) de trupul fara viata, iar la inviere s-au unit din nou amandoua cu trupul Lui ?
Multumesc anticipat de eventualele explicatii.
Dragă prietene (dacă îmi permiteţi să mă adresez astfel), Biserica noastră, în rugăciunea adresată Mântuitorului spune: "În mormânt cu Trupul, în iad cu Sufletul, în rai cu tâlharul şi împreună pe scaun cu Tatăl şi cu Duhul ai fost Hristoase, toate umplându-le, Cel ce eşti necuprins".
Explicarea rugăciunii:
-"În mormânt cu Trupul"- ştim din Evanghelii, că trupul era al lui Iisus (Ioan.19, 38;40)şi deci aparţinea persoanei Sale implicit şi duhului, care este specific omului. Scriptura numind trupul ca unit cu Persoana Sa:"Deci acolo pentru vinerea iudeilor, căci aproape era mormântul AU PUS PE IISUS", nu simplu un trup.
-"În iad cu Sufletul"-1 Petru (citat de dvs.);
-"Ca un Dumnezeu în rai cu tâlharul"-cuvintele Domnului adresate pe cruce tâlharului din dreapta:"Adevărat îţi spun ţie ASTĂZI vei fi cu MINE (Logosul vorbeşte, nu ?) în rai" (special am eliminat punctuaţia, căci nu a fost în originale, şi pt. că unii au speculat-o rău).
De ce tâlharul a intrat primul în rai? ne învaţă Biserica din Evanghelii: a fost singurul ce L-a cunscut ca Fiu al lui Dumnezeu şi Împărat pe preaiubitul Iisus, şi că Împărăţia Sa nu era din această lume (cum greşit au crezut fii lui Zevedeu şi mama lor). Nu făcând învieri din morţi ori schimbându-Se la faţă în mt. Taborului, ci pe cruce L-a cunoscut, unde aproape toţi l-au părăsit. Apoi el L-a mărturisit înaintea tuturor, tocmai când nimeni nu avea curajul să o mai facă.Domnul a făcut două lucruri at. neobişnuite printre oamenii simpli:
(1)-L-a numit pe Dumnezeu Părinte;
(2)-S-a rugat cu durere pentru iertarea chinuitorilor şi hulitorilor Săi, căci nu realizau pe Cine provoacă. În acest sens, grăitoare a fost natura prin cele petrecute at.:luminătorii şi-au ascuns lumina lor, pământul s-a cutremurat, pietrele s-au despicat. Cele "simţite" de natura necuvântătoare, le-a simţit mai înainte şi tâlharul cel bun, exprimându-le în a sa mărturisire.
Un alt motiv pentru care Domnul a deschis raiul mai întâi tâlharului, este şi acela de a ne da nădejde şi nouă păcătoşilor, că Domnul e Milostiv cu toţi cei ce-I greşesc şi apoi se căiesc, şi că îi iartă de îndată pe cei ce cu durere I se roagă în acest sens. Si aceasta, chiar dacă scurtimea timpului nu le mai permite să-şi mărturisească păcatele la preot (deşi defaţă la mărturisire, nevăzut stă Hristos El Însuşi primndu-o:"Şi iată Eu SUNT CU VOI ÎN TOATE ZILELE, până la sf. veacului,Amin.") Totodată ne îndeamnă să cerem vindecare de rana păcatului imediat ce ne-am rănit, că nu ştim când vine ceasul ("De câte ori vei cădea, scoală-te şi te vei mântui", zice Domnul). Şi apoi, nu degeaba a lăsat Apostolilor puterea de a ierta păcatele, după Învierea Sa (nu pentru a fi dispreţuită);
-"Şi împreună pe scaun cu Tatăl şi cu Duhul ai fost Hristoase, toate umplându-le Cel ce eşti necuprins"- aici este mărturisită omniprezenţa Sa, personală, după firea dumnezeiască a Cuvântului, ce reise din textele:
-Ier.23,24:"Au nu umplu Eu cerul şi pământul?";
-Ioan.3,13:"Şi nimeni nu s-a suit în cer, fără numai Cel ce S-a pogorât din cer, Fiul Omului CARE ESTE ÎN CER" (cuvintele srise cu majuscule lipsesc cu desăvârşire din NWT, al lui Nathan Knorr şi este uşor de înţeles de ce - înseamnă că Iisus este şi YAHWE, deşi martorii neagă omniprezenţa personală a lui YAHWE . Cine vrea să-i citez şi unde scrie o voi face). Deşi vorbea cu Nicodim pe pământ, era prezent Domnul Iisus ca a doua Persoană a Prea Sfintei Treimi şi în cer cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt, fiind neîncetat slăvit de îngeri prin ÎNTREIT sfânta cântare(întreită este cântarea după numărul persoanelor Cărora este adresată, necugetându-se trei dumnezei, domni, ci Unul după cum îi vedem şi pe îngeri că fac): "Sfânt, Sfânt, Sfânt Domnul Savaot..."
-Rom.11,36:"Pnetru că dintr-Însul şi printr-Însul şi ÎNTRU DÂNSUL, sunt toate",cf.1 Cor.8,6; Col.1,16-17:"Căci ÎNTRU Dânsul s-au zidit toate... şi toate ÎNTRU Dânsul sunt aşezate", FA.17,28:"Căci ÎNTRU Dânsul viem şi ne mişcăm şi suntem".
Deci, iubite prietene, totul se înţelege prin omniprezenţa Cuvântului întrupat, după cum Biblia ne spune. Mai sunt şi altele, dar le voi scrie aparte.