Să spunem că e un pas înainte, dar cum să-i cânţi "Cu Sfinţii odihneşte Hristoase..." şi "Veşnica pomenire"?In satul meu de bastina, preotul nu merge la casa raposatului, daca nu s-a impartasit de multa vreme, ci asteapta la biserica unde canta prohodul.
Dati-mi voie sa spun o gluma. De multe ori o cant printe dinti...Să spunem că e un pas înainte, dar cum să-i cânţi "Cu Sfinţii odihneşte Hristoase..." şi "Veşnica pomenire"?
Şi nu vă temeţi? Dacă DA, de ce o faceţi? Cât o s-o mai întindem aşa?Dati-mi voie sa spun o gluma. De multe ori o cant printe dinti...Să spunem că e un pas înainte, dar cum să-i cânţi "Cu Sfinţii odihneşte Hristoase..." şi "Veşnica pomenire"?
Bine, padre, dar totusi, exista niste randuieli chiar si in cazul sinucigasilor care prevad ca preotul sa mearga in urma cortegiului nezicand nimic, doar stropind cu aghiazma (totusi participand intr-un fel acolo), pe cand in cazul ereticilor si paganilor se afirma clar ca nu participa deloc (decat in cazuri foarte exceptionale). Este greu sa faci constatarea ca respectivul nepracticant a refuzat chiar pe patul de moarte pe Hristos si Biserica si sa nu-l inmormantezi, din moment ce talharul de pe Cruce, cu o singura fraza a furat Raiul. Putem sa inasprim regulile spre a-i determina sa participe mai activ la viata Bisericii si sa fie constienti ca au nevoie de ea. Si eu ma lupt cu aceeasi situatie si de multe ori le-am spus ca nu-i inmormantez pe cei care nu participa la viata Bisericii, dar mnu ma lasa inima, mai ales pentru rugamintile celor ramasi in viata si care, multi dintre ei, sunt credinciosi activi.Eu cred că Biserica Ortodoxă (de pretutindeni) trebuie să-şi revizuiască măcar puţin atitudinea faţă de ortodocşii formali. Din acest punct de vedere, acuzaţiile sectarilor sunt de multe ori justificate.
Trebuie să fim foarte atenţi pe cine botezăm, pe cine cununăm şi pe cine înmormântăm.
Eu ştiu mai mulţi preoţi din Basarabia care nu înmormântează pe care în ultimul post nu s-a spovedit şi împărtăşit sau cel puţin a fost om apropiat Bisericii. Şi eu încerc să impun nişte reguli în acest sens.
Ce părere aveţi despre asta? Cum le explicăm oamenilor şi cum prevenim situaţiile de scandal?
Da? N-am ştiut!exista niste randuieli chiar si in cazul sinucigasilor care prevad ca preotul sa mearga in urma cortegiului nezicand nimic, doar stropind cu aghiazma (totusi participand intr-un fel acolo)
Pai cum... cu rugaciune, daca se poate... si nu doar formal...din vf. buzelor!Să spunem că e un pas înainte, dar cum să-i cânţi "Cu Sfinţii odihneşte Hristoase..." şi "Veşnica pomenire"?In satul meu de bastina, preotul nu merge la casa raposatului, daca nu s-a impartasit de multa vreme, ci asteapta la biserica unde canta prohodul.
Eu văd altfel lucrurile, mai ales în cazul celor care nu vreau şi n-au vrut niciodată să fie cu Sfinţii. Nu au vrut să fie pomeniţi în Biserică şi de ce acum, când nu se mai poate revolta, noi îi înveşnicim pomenirea?Pai cum... cu rugaciune, daca se poate... si nu doar formal...din vf. buzelor!Să spunem că e un pas înainte, dar cum să-i cânţi "Cu Sfinţii odihneşte Hristoase..." şi "Veşnica pomenire"?In satul meu de bastina, preotul nu merge la casa raposatului, daca nu s-a impartasit de multa vreme, ci asteapta la biserica unde canta prohodul.
E la fel ca orice alta cerere. Ca de fapt asta e - o rugaciune de cerere! Daca zicem sa fie asezat cu sfintii, cu dreptii... ASTA nu echivaleaza cu o hotarare sau decizie pe care ar lua-o cineva dintre cei cei vii. GATA dom`le... a trecut la sfinti.
- Preotul nu a fost rau intentionat... intr-un fel, dar nu a procedat nici corect, nici... barbateste (mai degraba ...muiereste )... si in nici un caz nu a procedat DUHOVNICESTE! Banuiesc si ca era/este mai mult un traitor din acela mai mult rudimentar si prea putin ....scolit (si nu in sens scolastic sau reductionist - dar nu avea vederi largi si nici nu prea intelegea, cred, duhul dincolo de litera)Eu văd altfel lucrurile, mai ales în cazul celor care nu vreau şi n-au vrut niciodată să fie cu Sfinţii. Nu au vrut să fie pomeniţi în Biserică şi de ce acum, când nu se mai poate revolta, noi îi înveşnicim pomenirea?
- Daca a fost o opozitie voita si fatisa DA. Insa de cele multe ori e mai degraba o lenevire transformata in inertie care devine nepasare inconstienta! Vinovat nu e numai pacatosul singur... ci si parohul lui, si duhovnicul lui, si nasii lui, si parintii, si nevasta (sotul)... si toti la un loc la urma urmei; CHIAR nu cred ca e imposibila cainta chiar si in cel din urma ceas! Mai bine zis... CREd cu tarie ca mai ales atunci.... in ultimu` ceas... ne putem da seama (daca nu suntem cu totul risipiti - si e un mare DACA) de realitatea vietii vesnice si ca atare ne putem intoarce (chiar daca atunci lupta e mai mare - de fapt ceam mai mare si cea mai grea)
Nu ştiu dacă v-am mai povestit, dar aici într-un sat s-a întâmplat ceva interesant:
O femeie, de peste 60 de ani, de prin 94-95 a început să umble la Biserică şi chiar să cânte la strană. Problema e că bărbatul ei este necredincios (aşa cum a fost şi ea până nu demult) şi ei nu s-au cununat, iar bărbatul nici nu vrea să audă de aşa ceva, mai ales că-i beţiv.
Preotul nu voia să spovedească şi să împărtăşească această femeie, deşi era foarte cumsecade, dar cică era necununată şi "trăieşte în curvie"
Venea la mănăstire şi eu o spovedeam şi o împărtăşeam, dar la parohie nici nu se putea gândi la aşa ceva.
O dată, preotul îl vede "beat muci" pe acel bărbat pe drum şi-l ademeneşte să se cunune. El nu s-a opus şi preotul în goană mare a venit şi l-a cununat acasă, deşi el nu putea nici să vorbească de beat ce era. Când s-a trezit, se pornea cu toporul după preot să-l ia la rost de ce l-a cununat cu forţa. Ei, s-au lămurit ei. În schim femeia "nu mai trăieşte în curvie" şi se poate împărtăşi în parohia ei. Ce părere aveţi?
Un caz de exceptie nu poti sal generalizezi la toate biserica.Pana la a opri savarsirea unor slujbe ortodocsilor formali, mai intai trebuie oprite slujbele pentru masoni.Este inacceptabil ce se intampla la noi in Romania, cu toate ca nimeni nu a desfiintat anatema aruncata asupra masoneriei, masonii sunt inmormantati la fel ca ceilalti ortodocsi.Mai mult veti gasit pe youtube filmulet in care un preot sfinteste o loja masonica.
Parerea mea este ca acea femeie chiar daca nu era cununata nu putea fi indepartata de (sfintele)biserica ,intrucit sotul nu a vrut cununie,dar si preotul respectiv nu stiu ,constient sau nu ,a fost istet,tot spre binele lor,deci s-a folosit si de betie de minune,ca ala din pateric care a aruncat cu painea dupa ala care il cicalea pt ca nu avea nici o piatra la indemina si i s-a socotit lui ca milostenie. dar cu intentia constienta a cicalitorului.Ce părere aveţi?
- Intr-un fel (dar asta nu inseamna ca aprob sau sunt de acord) o canonisea pe biata femeie pt. pacatele ei, ale lor impreuna de fapt.... de a fi ajuns pana aici (la urma urmei nu trebuiau sa traisca impreuna deloc....INAINTE de cununie). In fapt ea era cea care prin desfrau s-a oprit de la comuniune
Înapoi la “CANOANE şi REGULI BISERICEŞTI”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 7 vizitatori