În primul rând vreau să spun pt ceilalţi că "ierodiacon" este un nick simbolic pe care şi l-a luat un elev de 13 ani, pasionat de liturgică şi teologie în general. Spun asta nu pt a-l demasca, ci pt a-mi exprima bucuria pt acest brav băiat. Deci să-i răspundem:
De ce arhiereii romani nu prea mai folosesc omoforul mare cum ar trebui pana in momentul citirii apostolului ?
Dacă slujesc mai mulţi arhierei, doar cel dintâi trebuie să poarte omoforul mare, iar ceilalţi încă de la început pe cel mic. Uneori am mai văzut şi aşa ceva, dar de cele mai multe ori, nimeni nu ia acest omofor. Cauze cred că sunt două:
- comoditatea;
- falsa simplitate în slujbă (că defapt aproape nimic nu este simplu şi smerit).
De la inceputul Sfintei Liturghii pana la Vohodul Mare arhiereul sta in mijlocul bisericii alaturi de ceilalti liturghisitori in picioare , insa am vazut ca la Catedrala Patriarhala cand slujeste PreaFericitul , acesta sta pe scaun . Pot face acest lucru si alti ierarhi ?
Arhiereul trebuie să stea pe scaun la primul şi al doilea antifon. Când sunt mai mulţi arhierei, doar protosul sau un anumit număr: 3, 5, 7 şi chiar toţi, dacă este posibil. În cazul în care slujesc 2 întâi-stătători, doar aceştia se vor aşeza. Motivele pt care mulţi ierarhi nu fac asta, cred că sunt înrudite cu cele de mai sus, mai ales că nici antifoanele nu se mai cântă integral, ci sunt destul de scurte.
De fiecare data cand diaconii ofera arhiereului dichero-tricherele pentru binecuvantare rostesc : Asa vazand , luminile... ?
Nu, doar înainte de Liturghie. Şi stihul este puţin altfel, vezi în Arhieraticon.
Cand arhiereul intra in biserica trebuie neaparat sa fie imbracat cu mantia episcopala ?
Aşa ar trebui, numai că ierarhii BOR, care în mare parte nu ştiu ce-i asta mantie monahală, nu au idee nici de cea arhierească. Motivele enunţate la întrebarea despre omofor sunt cât se poate de valabile. La ruşi, mantia este nelipsită de la orice slujbă: atât la (iero-)monahi, cât şi la arhierei
Cand arhiereul rosteste : Doamne,doamne cauta din cer si vezi ............ trebuie neaparat sa rosteasca si in greaca si in latina cum rostesc unii arhiarei ? Nu toti stiu aceste doua limbi.
Ăsta este deja teribilism, mai ales că a rosti aşa ceva în latină nu corespunde realităţii, întrucât missa episcopală latină nu are aşa ceva. Chestia cu citate şi denumiri în latină face parte din aerele PF Daniel.
La intrarea arhiereului in biserica preotii trebuie sa nu fie imbracati cu sfintele vesminte pentru a-le binecuvanta arhiereul ?
Aşa ar fi logic, dintr-un punct de vedere, dar tradiţia liturgică nu prea cunoaşte un astfel de obicei. Diaconii şi preoţii îl aşteaptă înveşmântaţi pe arhiereu şi acesta se îmbracă la urmă. Ordinea merge deja după o altă logică.