Patru chestiuni mici, pentru cand va gasiti timp.
1) La SUS SA AVEM INIMILE, vad ca preotii (din Bucuresti) ridica, cum ambele maini, crucea. In Liturghierul antiohian (din SUA) indicatia este ca preotul sa ridice mainile (cam pana la nivelul capului).
2) Tot Liturghierul antiohian spune ca preotul sa NU arate catre paine si vin la epicleza ("fa painea aceata ..." etc). Altii -- slavii -- dimpotriva, gesticuleaza chiar foarte vizibil.
3) Unde sta preotul cand citeste Evangheliile Invierii la Utrenie? Indicatia din Liturghierul antiohian este sa stea in partea dreapta a altarului (sud), iar diaconul pe partea cealalta; indicatie din Liturghierul nostru (BOR) este exact invers. Iar la slavi pare-mi-se ca Evanghelia Utreniei se citeste, ca la Liturghie, din usile imparatesti?
4) "Pentru rugaciunile sfintilor parintilor nostri ..." la sfarsitul slujbelor: practica antiohienilor este ca, atunci cand este prezent episcopul, sa se rosteasca "Pentru rugaciunile sfintitului stapanului nostru, etc" E adevarat ca e o chestie monahala, iar "sfintii parinti" sunt pur si simplu monahii locului (sau, dupa caz, ierarhul)? Si apoi, la rusi formula asta nu exista deloc?
5) In alta ordine de idei, ce parere aveti de Liturghierul BOR 2012, in care unele chestiuni de limba s-au schimbat, unele chiar dupa cum propuneati dvs (fireste, fara a mentiona cartea dvs ...)? E o editie de lucru, provizorie?