Pagina 4 din 5

Re: Diferite întrebări liturgice

Scris: 10 Iul 2011, 17:32
de porfirie
Am înţeles, dar nu cred că cei care au introdus acest obicei s-au gîndit la acest simbolism, pentru că multe elemente din cultul ortodox au apărut din raţiuni practice şi abia mai tîrziu li s-au dat interpretări simbolice
.

Pai este practic, seamana cu limbile, deci se potrivesc... :D
Poate această împodobire se făcea iniţial cu scopul de a reda sărbătorii un aspect festiv sau poate are vreo legătură cu sărbătoarea păgînă Rosalia?
Din cate am inteles da, Rosalia- o sarbatoare a Florilor la romani a fost contopita, sau absorbita la un moment dat si facuta sarbatoare crestina.
Şi totuşi, cît de vechi este acest obicei?
Cred ca vechi...
Alte Biserici locale îl au?
Pas.

Re: Diferite întrebări liturgice

Scris: 19 Iul 2011, 23:14
de porfirie
As vrea sa va intreb daca stie cineva daca in perioada apostolica si chiar mai tarzie, pana sa apara Proscomidia exista aceiasi acrivie cu privire la Sf. Trup al Domnului, in sensul daca adunau la fel fiecare frimitura.Cum faceau asta cand Euharistia era paine normala si nu taiata sau rupta cu lingurita, sau cand ceea ce ramanea era consumata de copii?

Re: Diferite întrebări liturgice

Scris: 28 Sep 2011, 22:16
de protosinghel
As vrea sa va intreb daca stie cineva daca in perioada apostolica si chiar mai tarzie, pana sa apara Proscomidia exista aceiasi acrivie cu privire la Sf. Trup al Domnului, in sensul daca adunau la fel fiecare frimitura.
Nu mai reţin sursele bibliografice, dar din câte îmi amintesc, mai multe scrieri din sec. III-IV vorbesc despre atenţia (frica, evlavia etc.) de a nu profana nicio fărimitură din Sfântul Trup sau o picătură din Sf. Sânge.
Cum faceau asta cand Euharistia era paine normala si nu taiata sau rupta cu lingurita, sau cand ceea ce ramanea era consumata de copii?
Consumarea Sfintelor Taine de către copii a fost un obicei local şi de scurtă durată, mai ales că nu le puteai da prea mult vin la copii. Probabil acestora li se dădea doar pâinea, adică Sf. Trup. Bineîneţeles se produceau multe "accidente" de profanare a Tainelor, inclusiv din partea clericilor, dar acestea nu trebuiau să devină regulă şi Sfinţii Părinţii permanent îndemnau la vigilenţă.

În orice caz, Sf. Părinţi nu cunosc interpretarea precum că după terminarea Liturghiei, Hristos "s-ar retrage" din Sf. Taine, aşa cum am auzit pe la unii preoţi (în special din R. Moldova).

Re: Diferite întrebări liturgice

Scris: 08 Oct 2011, 12:10
de porfirie
[
Nu mai reţin sursele bibliografice, dar din câte îmi amintesc, mai multe scrieri din sec. III-IV vorbesc despre atenţia (frica, evlavia etc.) de a nu profana nicio fărimitură din Sfântul Trup sau o picătură din Sf. Sânge.
Concentrati-va putin poate va aduceti aminte.

Re: Diferite întrebări liturgice

Scris: 08 Oct 2011, 21:59
de porfirie
Parinte, de ce nu se fac nunti intre Craciun si Boboteaza?

Re: Diferite întrebări liturgice

Scris: 09 Oct 2011, 10:56
de protosinghel
Parinte, de ce nu se fac nunti intre Craciun si Boboteaza?
Ca nu cumva o sărbătoare particulară să umbrească Sărbătorile Bisericii.

Re: Diferite întrebări liturgice

Scris: 18 Apr 2012, 12:05
de porfirie
Hristos a inviat!

Cum intelegem stihurile din Postul Mare :"Pizmuire va cuprinde..." ș i"Adauga lor rele..."?
Am inteles din alte locuri ca stihurile si troparele uneori sunt alese daca au o referire cat de sublimă la prăznuirea respectiva (ex: Cununie- Vino,vino din Liban...).
Intelesul primelor doua stihuri pare destul de vizibil, dar al acestoara nu-l înțeleg.Trebuie să căutăm ceva anume (tematic) când e vorba de stihuri sau se păstrează sensul initial din contextul Psalmului din care sunt luate.
Iertare, nu stiu daca m-am facut inteles.

Re: Diferite întrebări liturgice

Scris: 20 Apr 2012, 23:39
de MarcelMN
regula texului si a contextului mai ales ca sunt pasaje biblice

Re: Diferite întrebări liturgice

Scris: 25 Apr 2012, 21:47
de porfirie
Ok. Insist, care este tema? La cea cu mireasa e clară tema, la Mărește suflete al meu pre Domnul e clară..., la stihurile de la Stihoavnă(cele obișnuite) este clară. Aici care este?La ce se referă?

Re: Diferite întrebări liturgice

Scris: 26 Apr 2012, 21:41
de MarcelMN
ca si in alte parti unde stihirile sunt intercalate de stihuri, cel mai probabil acele stihuri sunt reminiscente ale citirilor biblice de la slujba respectiva.
in primele veacuri crestine la orice slujba existau cel putin 4 citiri biblice: 2 din vechiul testament (paremiile din ziua de azi dar folosite doar la sarbatori cu polieleu si praznice imparatesti), din Faptele sau Epistolele (Apostolilor), si din Memoriile Apostolilor- cum spunea Sf. Clement Romanul in Ep 1 catre corinteni care nu sunt altceva decat evangheliile

acest obicei se mai pastreaza in bisericile vechi-orientale monofizite si nestoriene

Re: Diferite întrebări liturgice

Scris: 16 Ian 2013, 22:14
de elefterie
Doamne ajuta. Am cateva nelamuriri.
1.Se pune ectenia mortilor la Sf. Liturghie? Daca da , se pune si "vesnica pomenire"? Se pune ectenia mortilor la Sf. Liturghie de Duminica, dar "vesnica pomenire"? daca, as dori va rog argumentari argumentari.
2.De ce se fac parastase duminica ? Este canonic? Este corect?
3.Daca, canonul 3 Apostolic spune clar ca preotul sau episcopul care primeste la Sf. Altar alte daruri decat grau, vin, untdelemn, faina, tamaie , se cateriseste , atunci de ce astazi la Sfantul Altar se primeste Coca Cola, cocosi in nopatea de Inviere, kiwi , carnati, etc?
Multumesc anticipat.

Re: Diferite întrebări liturgice

Scris: 16 Ian 2013, 23:04
de protosinghel
1.Se pune ectenia mortilor la Sf. Liturghie? Daca da , se pune si "vesnica pomenire"? Se pune ectenia mortilor la Sf. Liturghie de Duminica, dar "vesnica pomenire"? daca, as dori va rog argumentari argumentari.
Corect ar fi să nu se pună, dar în tradiţia rusă şi română apare totuşi ectenia (fără "Veşnica pomenire"), dar aceasta nu se poate pune duminica şi în perioada Praznicelor Împărăteşti. Argumentele le găsiţi aici.
2.De ce se fac parastase duminica ? Este canonic? Este corect?
Nu ne întoarcem la istoria colivelor, care au zbuciumat Athosul decenii în şir, dar e recomandabil ca parastasele să se facă doar sâmbăta, nu şi duminica. Doar în cazuri de excepţie, acesta poate fi lăsat pe duminică şi asta n-ar fi o greşeală dogmatică... De ce se fac? răspunde fiecare...
3.Daca, canonul 3 Apostolic spune clar ca preotul sau episcopul care primeste la Sf. Altar alte daruri decat grau, vin, untdelemn, faina, tamaie , se cateriseste , atunci de ce astazi la Sfantul Altar se primeste Coca Cola, cocosi in nopatea de Inviere, kiwi , carnati, etc?
Canonul se referă la darurile euharistice şi cele trebuitoare altarului. Restul "darurilor" nu au ce căuta în altar. De ce unii fac asta, eu nu pot răspunde în locul lor. Carnea în general nu are ce căuta în biserică.

Scris: 16 Ian 2013, 23:33
de elefterie
"Corect ar fi să nu se pună"
Si eu sunt de aceiasi parere parinte, insa va rog sa imi dati doua trei argumente pt care nu este corect sa se puna ectenia mortilor in cadrul Sfintei Liturghii.
"Restul "darurilor" nu au ce căuta în altar"
Mai exista astazi vreo Biserica sau cunoasteti sfintia voastra vreo Biserica care nu primeste la Altar alte daruri decat cele scrise in canon?

Re:

Scris: 16 Ian 2013, 23:52
de protosinghel
"Corect ar fi să nu se pună"
Si eu sunt de aceiasi parere parinte, insa va rog sa imi dati doua trei argumente pt care nu este corect sa se puna ectenia mortilor in cadrul Sfintei Liturghii.
Citiţi cartea şi veţi găsi argumentele.
"Restul "darurilor" nu au ce căuta în altar"
Mai exista astazi vreo Biserica sau cunoasteti sfintia voastra vreo Biserica care nu primeste la Altar alte daruri decat cele scrise in canon?
Doar în BOR se primesc daruri la altar şi presupun că doar într-o mică parte din bisericile ce ţin de BOR se fac încălcări flagrante (dacă nu ţinem cont de primirea banilor). Eu peste tot unde am fost la slujbe în BOR n-am văzut abuzuri în acest sens, decât faptul că preotul în loc să slujească trebuie să primească pomelnice la uşa altarului...

Re: Diferite întrebări liturgice

Scris: 17 Ian 2013, 12:14
de protopsalt
Poate n-are legatura cu subiectul dar cum se procedeaza cu preluarea pomelnicelor in alte parti? Stiu ca numai BOR este nebunia cu pomelnicele... La greci, rusi, diaspora... preotul slujeste si atat. La unele manastiri din afara se puteau depune pomelnice la pangarul de la intrarea in manastire si atat. Pe monahi/monahii nici nu-i prea vedeai...

Re: Diferite întrebări liturgice

Scris: 17 Ian 2013, 14:09
de protosinghel
La greci şi la ruşi laşi pomelnicul la pangar, iar persoana responsabilă le transmite la altar. Ruşii au mai mare evlavie la asta, iar grecii au fost învăţaţi că e bine să fii prezent la biserică şi să-ţi pomeneşti singur rudele.
Practica românească nu-i greşită în sine, ci chiar reflectă mai bine tradiţia veche a Bisericii. Se fac însă 2 greşeli flagrante care strică totul: 1) pomelnicele nu se aduc la timp, căci este important să fie primite înainte de începutul Liturghiei; şi 2) se pune accentul pe numărul de lumânări şi "daruri nepermise", dar şi pe "zâmbetul comercial" al preotului, care nu ştie cum mai bine să-şi deservească "clienţii".

Re: Diferite întrebări liturgice

Scris: 17 Ian 2013, 21:48
de protopsalt
Era cum am banuit si vazut. E drept ca practica romaneasca e veche, dar a devenit prea... comerciala, sa-i zicem asa. Si da, nu se aduc pomelnicele la buna vreme. Dar asta tine de lipsa de catehizare si cultura religioasa.

Re: Diferite întrebări liturgice

Scris: 25 Ian 2013, 23:27
de elefterie
am o nelamurire. daca esti preot , atunci cand iti faci canonul zilnic sau cel de impartasanie, este obligatoriu sa porti epitrahilul? daca nu e obligatoriu epitrahilul poate da binecuvantarea la rugaciunile diminetii ; binecuvantat este Dumnezeul nostru...?
dar diaconul? este obligat sa poarte orarul?
dar reverenda?

Re: Diferite întrebări liturgice

Scris: 19 Mai 2013, 15:49
de OLGA
De curand am aflat că rânduiala slujirii Sfintei Liturghii prevede şi când enoriaşii, care participă la slujbă, să îşi facă semnul Crucii. Eu sunt intru totul de acord şi cu ea şi cu respectarea ei, dar dacă nu aş vrea să o respect, crezând că pentru aşa ceva nu se supără Dumnezeu, ar fi păcat?

Re: Diferite întrebări liturgice

Scris: 19 Mai 2013, 17:16
de protosinghel
De curand am aflat că rânduiala slujirii Sfintei Liturghii prevede şi când enoriaşii, care participă la slujbă, să îşi facă semnul Crucii. Eu sunt intru totul de acord şi cu ea şi cu respectarea ei, dar dacă nu aş vrea să o respect, crezând că pentru aşa ceva nu se supără Dumnezeu, ar fi păcat?
Unde aţi citit prostia asta şi cum de numai peste de astea daţi?