Bine ai zis, am observat si eu acest amanunt, trebuia doar amintit faptul ca istoria fariseilor la vremea venirii Lui Hristos nu depasea mai mult de 500 da ani , ceea ce, asocierea, li se potriveste mult mai bine P/NP de azi .In dezbaterea recenta s-a sustinut binecunoscuta teza retorica a opozitiei "sacre" fata de institutionalizarea adevarului, marca a miscarii alese. Hristos s-a opus "sistemului", sa ne opunem si noi. "Fariseii au fost cei mai ortodocsi iudei, si iata ca au fost condamnati". Notati jocul de cuvinte in baza omonimiei: ortodoxia (evident, cea crestina) poate fi si ea condamnata! Daca nu toata, cel putin acea parte care ne incurca. Acest zel visator, atat de seducator, poarta insa in sine o mare ratacire: eroarea consta in a se identifica cu Hristos. Nu doar in a-L imita, ci mai ales in a crede ca se opereaza aceiasi opozitie, pe acelasi fundament, cu aceleasi resurse.
Ce parere aveti?
Pacat ca nu l-au lasat sa-si expuna in voie tot ce avea de spus (si nu cred ca l-au prea inteles).Colegul meu Mihai Constandachi, atunci când a făcut concluzia finală la dezbateri...
Bineinteles, sunteti crestin. Dar atentie, in Apocalipsa cand Domnul vorbeste catre cele sapte Biserici, le reproseaza tocmai crestinilor. Credinta ii uneste si pe eretici, ca in cazul nicolaitilor, deci ceva mai mult i se cere unui crestin pentru a fi si "ucenic".Dar am si eu o intrebare. Daca in Ev. dupa Ioan 3:16 este "...pentru ca oricine va crede sa nu piara" se refera si la mine care sunt protestant si la tine care esti ortodox, atunci cine dintre oameni ar putea spune ca eu nu sunt crestin?
Sund de acord cu dvs, felul de inchinare (cultul) este ceea ce ne deosebeste. Acum atentie: orice fel de inchinare este ziditoare de suflet si bineplacuta lui Dumnezeu? Caci una este sa te poti impaca cu alegerea cultului, cu totul alta este sa te inchini in duh si in adevar, cum ni se cere. Am auzit la cineva din protestanti ca si ortodocsii se pot mantui, dar numai daca se inchina ca si protestantii (stiti, fara icoane, fara sfinti etc). Nu este deloc simplu.Deci pe ce baza sunt eu crestin? Ca ma numesc ortodox sau ca ma numesc protestant? Nu oare pentru ca cred?
Nimeni dintre oameni nu poate sa-mi dea statut de mintuit sau crestin in afara de cel care mintuie (Hristos) pe baza credintei mele. As prefera ca denumirea de ortodox sau protestant, sau penticostal sa arate doar felul de inchinare care l-ai acceptat pentru tine si nu credinta mea in Dumnezeu.
Colegul meu Mihai Constandachi, atunci când a făcut concluzia finală la dezbateri, a pus această afirmaţie exact în sertarul în care merita să fie: aşa cum Voronin L-a numit pe Hristos "primul comunist", tot aşa protestanţii - "primul prostestant". Adică cei care nu-L au pe Hristos sau ÎL simt prea departe, încearcă cu orice preţ să-l tracă sub poala lor.
Problema este ca acest obicei de a protesta este contagios. Daca intrati pe forumurile ortodoxe (chiar si pe acesta) veti fi uimit de cate proteste gasiti la adresa protestantilor. Fara sa ne atace nimeni, fara sa fie macar vreun protestant prezent pe forum de multe ori, deschidem cate un topic ca sa demonstram ca protestantii sunt asa si pe dincolo. De fapt e chiar la moda. Oare de ce ne simtim amenintati?chestiunea cu protestantii e ca ei... protesteaza. de vreo cateva (putine) sute de ani tot protesteaza; problema e ca au uitat sa se mai opreasca din protest .
Deci pe ce baza sunt eu crestin? Nu oare pentru ca cred? Pai si diavolii cred si se cutremura! Acuma... sunt de acord ca fiecare e liber sa creada ce si cum vrea (ca la urma urmei asa ne-a facut Dumnezeu, liberi); sunt si cazuri de sfinti care au crezut la un moment dat un pic diferit, chiar cu iz eterodox sau chiar eretic si totusi Biserica i-a considerat sfinti. IMPORTANT e sa nu fie alterata credinta in esenta ei:Sund de acord cu dvs, felul de inchinare (cultul) este ceea ce ne deosebeste. Acum atentie: orice fel de inchinare este ziditoare de suflet si bineplacuta lui Dumnezeu? Caci una este sa te poti impaca cu alegerea cultului, cu totul alta este sa te inchini in duh si in adevar, cum ni se cere. Am auzit la cineva din protestanti ca si ortodocsii se pot mantui, dar numai daca se inchina ca si protestantii (stiti, fara icoane, fara sfinti etc). Nu este deloc simplu.Deci pe ce baza sunt eu crestin? Ca ma numesc ortodox sau ca ma numesc protestant? Nu oare pentru ca cred?
Nimeni dintre oameni nu poate sa-mi dea statut de mintuit sau crestin in afara de cel care mintuie (Hristos) pe baza credintei mele. As prefera ca denumirea de ortodox sau protestant, sau penticostal sa arate doar felul de inchinare care l-ai acceptat pentru tine si nu credinta mea in Dumnezeu.
Tu intelegi ca ar fi proteste... noi le gandim ca niste puneri la punct, asa.... de dragul adevarului. Adica daca tu spui ca e noapte afara chiar daca soarele starluceste sus pe cer iar eu te contrazic si-ti spun: NU NU nU, de trei ori nu, e ziua, e lumina.... asta inseamna ca protestez?Problema este ca acest obicei de a protesta este contagios. Daca intrati pe forumurile ortodoxe (chiar si pe acesta) veti fi uimit de cate proteste gasiti la adresa protestantilor. Fara sa ne atace nimeni, fara sa fie macar vreun protestant prezent pe forum de multe ori, deschidem cate un topic ca sa demonstram ca protestantii sunt asa si pe dincolo. De fapt e chiar la moda. Oare de ce ne simtim amenintati?chestiunea cu protestantii e ca ei... protesteaza. de vreo cateva (putine) sute de ani tot protesteaza; problema e ca au uitat sa se mai opreasca din protest .
Cineva spunea: 'Niciodata nu mi-a placut sa cumpar de la vanzatorul care, in loc sa-si laude marfa, o critica pe a vecinului." Mi s-a parut interesant.
Exact asa gandesc si protestantii. Atunci ce ii diferentiaza pe unii de altii? Mie imi par manati de acelaasi duh.Tu intelegi ca ar fi proteste... noi le gandim ca niste puneri la punct, asa.... de dragul adevarului.
Mi-e clar ca n-ai auzit de DUMINICA ORTODOXIEi - si chiar daca ai auzi...n-ai pricepe nimic!Exact asa gandesc si protestantii. Atunci ce ii diferentiaza pe unii de altii? Mie imi par manati de acelaasi duh.Tu intelegi ca ar fi proteste... noi le gandim ca niste puneri la punct, asa.... de dragul adevarului.
Eu nu as intra pe un forum de homosexuali. Nu as avea ce sa fac. Totusi, e drept ca aud des ca ereticii sunt mai rau decat pacatosii de orice fel...
Cautand un topic despre Biserica am gasit ceva ce m-a amuzat: titlu: "Despre botezul pruncilor. Polemică câştigată de ortodocşi!!!" (cu trei semne de exclamare ). Nu stiu cui i-a venit ideea, si cu cati protestanti s-o fi polemizat, ca nu erau prea multi, dar important e ca omul a castigat polemica. A fost tare simpatic. Unii vad in aceste discutii un fel de meci si cand au ultimul cuvant jubileaza.
- pai asta spuneam si eu, ma indoiesc , de fapt am certitudinea ca in nici un caz credinta p/np nu aduce mantuirea, nici ea ca nici celelalte. Singura credinta si Biserica mantuitoare e cea ortodoxa. Unde mai pui ca mai trebe` si FAPTE, nu doar FIDE.Pentru a fi explicit mai departe pentru toti. Eu cind spun CREDINTA, ma refer la credinta care ne mintuieste in fat alui Dumnezeu. Sunt diferite credinte, islam, budism, confutianism, comunism, credinta diferitor partide politice si asa mai departe. Eu ma refer doar la CREDINTA in Isus ca Hristos, Dumnezeu si cel prin care Dumnezeu a adus la indeplinire planul de mintuire pentru omenire.
- Pentru cineva care a mentionat un verset din Biblie unde e scris ca si dracii cred... Acolo nu e vorba despre credinta care aduce mintuire, dar si contextul e altul. Deaceea dati sa fim atenti care versete le folosim pentru a explica o pozitie sau alta.
Daca avem aceasi credinta in Isus ca Hristos (unicul Mintuitor) si prin aceasta au aceasta CREDINTA sunt mintuiti, ce facem cu ceea ce ne indeamna Pavel "sa umblati cu vrednicie, cu toata smerenia si blindetea, indelunga rabdare ingaduindu-va unul pe altul in iubire? Si daca e aceeasi credinta, botez, Domn si Dumnezeu a tuturor, de ce mi se pune o eticheta de ortodox, baptist , protestant sau eu mai stiu cum? Oare nu se face acest lucru din partea celor care cauta sa bage dezbinari?[/quote]Vreau ridic in discutie si cuvintele lui Pavel de la Efeseni 4 " De aceea, vă îndemn, eu cel întemniţat pentru Domnul, să umblaţi cu vrednicie, după chemarea cu care aţi fost chemaţi, Cu toată smerenia şi blândeţea, cu îndelungă-răbdare, îngăduindu-vă unii pe alţii în iubire, Silindu-vă să păziţi unitatea Duhului, întru legătura păcii. Este un trup şi un Duh, precum şi chemaţi aţi fost la o singură nădejde a chemării voastre; Este un Domn, o credinţă, un botez, Un Dumnezeu şi Tatăl tuturor, Care este peste toate şi prin toate şi întru toţi. Iar fiecăruia dintre noi, i s-a dat harul după măsura darului lui Hristos".
Cultul este esenta credintei; este exprimarea credintei in mod public si chiar inchinarea adusa lui Dumnezeu in Biserica. Asadar, cultul in sine reprezinta si credinta. Daca avem cult deosebit, inseamna ca si credinta este diferita. Eu ma inchin potrivit credintei mele, iar tu potrivit credintei tale. Daca obiectul credintei mele este Dumnezeu asa cum il marturisesc prin cult, inseamna ca in cultul tau, Dumnezeu este diferit. In concluzie, fara sa exagerez, nu avem acelasi Dumnezeu. Foarte frumos spunea un mare teolog al Bisericii, care din fericire a ajuns si pe meleagurile tarii noastre la Iasi ieri (10 oct), prin sfintele lui moaste, ca cel care crede altfel decat crede Biserica si-l rationalizeaza pe Dumnezeu si il defineste in concepte straine de duhul Scripturilor, isi faureste un idol si devine inchinator la idoli. De aceea, erezia a fost cel mai grav sanctionata de Biserica si considerata pacatul care te rupe de Hristos, de Biserica si de mantuire. Cat priveste primii crestini, acestia sigur erau ortodocsi, pentru ca marturiseau corect si credeau asemenea apostolilor, care erau ortodocsi, pentru ca ei au fost ucenicii lui Hristos, pe care un mare duhovnic al zilelor noastre (Arsenie Papcioc) il numeste ortodox prin excelenta.La inceput dupa inaltare nu erau nici ortodocsi, nici protestanti, ci toti se numeau ucenici pentru ca au crezut ca Isus este Hristosul si aceasta credinta le da viata vesnica asa cum e scris la 1 Ioan 5:11-13 "Şi aceasta este mărturia, că Dumnezeu ne-a dat viaţă veşnică şi această viaţă este în Fiul Său. Cel ce are pe Fiul are viaţa; cel ce nu are pe Fiul lui Dumnezeu nu are viaţa. Acestea am scris vouă, care credeţi în numele Fiului lui Dumnezeu, ca să ştiţi că aveţi viaţă veşnică". Deci pe ce baza sunt eu crestin? Ca ma numesc ortodox sau ca ma numesc protestant? Nu oare pentru ca cred?
Nimeni dintre oameni nu poate sa-mi dea statut de mintuit sau crestin in afara de cel care mintuie (Hristos) pe baza credintei mele. As prefera ca denumirea de ortodox sau protestant, sau penticostal sa arate doar felul de inchinare care l-ai acceptat pentru tine si nu credinta mea in Dumnezeu.
Creştini sunt în toate bisericile creştine, în cazul în care nu sunt doar creştini nominali, iar spiritul sectar se poate manifesta oriunde, atât printre neoprotestanţi cât şi printre ortodocşi.Crestini sunt doar in Sfinta Biserica Ortodoxa restul sunt sectari : .
Atita doar ca biserica crestina este una singura, cea ortodoxa restul adunaturi de oameni care se cred crestini in case de rugaciuneCreştini sunt în toate bisericile creştine, în cazul în care nu sunt doar creştini nominali,.
Cu diferenta ca din orodoxie pot aparea secte (catolicii, stilistii) in timp ce din secte nu cunosc care-i termenul? Secta de secta? Secta de gradul trei?iar spiritul sectar se poate manifesta oriunde, atât printre neoprotestanţi cât şi printre ortodocşi.
Înapoi la “Protestantismul şi neo-protestantismul”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 9 vizitatori