dmas. De ce sa nu mai facem un pas inainte "in Duh", nu in litera? In polemica cu iudeii Hristos le dovedeste ca in fata lui Dumnezeu toti sunt vii, nu ca vor invia (asta e clar de la sine), ci ca sunt vii! Mai departe, Sf. Pavel niciodata nu a pus "granite" rugaciunii, deci restrictia pe care o impui tu este artificiala (si nu inteleg cum cineva care umbla in Duhul poate limita cele duhovnicesti la cele pamantesti? eu cred insa ca asa cum Trupul lui Hristos este numai unul, deci nu unul pentru cei de pe pamant si altul pentru cei din cer - tot asa este si legatura dragostei, comuniunea crestinilor, sfinti sau nu, vii sau nu, trupesti sau nu - toate sunt reale, actuale si necesare)Dar Pavel le vorbeste sfintilor de pe pamant, sa mijloceasca pentru alti sfinti tot de pe pamant, adica frate sa se roage pentru frate. Observi ca nu spune unui sfant de pe pamant sa se roage altui sfant de pe pamant (care-i departe de el) ca sa-i ceara sa se roage pentru el lui Dumnezeu, prin Hristos. Nu mai zic de rugaciunile adresate sfintilor care au trecut la Domnul. E clar, trebuie sa mijlocim in rugaciuni unul pentru altul, dar noi, astia viii de pe pamant, despre astia vorbeste in mod clar Pavel.
D-le ccristi. In primul rand ceea ce are loc in biserica catolica si cea ortodoxa nu se poate numi doar "preacinstire" ci este de-a dreptul venerare, si nu cred ca e cazul sa intram in detalii aici. Stim cu totii ca se ingenunchiaza in fata chipului, se saruta icoana, sunt rugaciuni speciale adresate doar ei (Mariei). Nu uita, asa cum ti-am spus pe celalat topic (despre Sabat), eu am fost crescut ortodox si mama mea inca ma e ortodoxa (din punct de vedere tehnic). Exod 20:4 ne spune clar: "Să nu-ţi faci chip cioplit, NICI VRE-O INFATISARE A LUCRURILOR CARE SUNT sus în ceruri, sau JOS PE PAMANT, sau în apele mai de jos de cît pămîntul."Dar noi daca o preacinstim pe Maica Domnului ce aveti cu noi?
Ba este cazul, pt că preacinstire înseamnă supravenerare. Deci noi nu o venerăm pe Maica Domnului, ci o supra-venerăm. Îi venerăm pe Sfinţi.ceea ce are loc in biserica catolica si cea ortodoxa nu se poate numi doar "preacinstire" ci este de-a dreptul venerare, si nu cred ca e cazul sa intram in detalii aici.
1.Nu stiu daca iti dai seama ca prin "traducerea" ta, pur si simplu agreezi cu mine si acuzatiile care le-am adus.Ba este cazul, pt că preacinstire înseamnă supravenerare. Deci noi nu o venerăm pe Maica Domnului, ci o supra-venerăm. Îi venerăm pe Sfinţi.
Închinarea adusă lui Dumnezeu în Treime se numeşte adorare şi nu se confundă cu venerarea! Cât despre icoane şi sărutarea lor, un topic special, please!
Prin asta ţi-am arătat 2 lucruri:Nu stiu daca iti dai seama ca prin "traducerea" ta, pur si simplu agreezi cu mine si acuzatiile care le-am adus.
Frate, văd că ai psihozele specifice unui sectar. Nu te supăra, dar ăsta e un diagnostic pur psihiatric.
Eu vreau să fac ordine pe forum şi, la urma urmei, e forumul meu... Văd că matale îţi place haosul şi învinuieşti pe alţii, fără să dai nici un răspuns clar la ceeea ce eşti întrebat.Prin asta ţi-am arătat 2 lucruri:Nu stiu daca iti dai seama ca prin "traducerea" ta, pur si simplu agreezi cu mine si acuzatiile care le-am adus.
1. Nu ştii limba română (şi trebuie să-ţi fie ruşine că asta ţi-o spune tocmai un basarabean);
2. Nu cunoşti terminologia şi nici ceea ce stă în spatele ei. Ce să-ţi fac dacă confunzi venerarea cu adorarea?
Citeam la pr. Serghei Bulgakov, mare teolog rus de la sfarsitul sec. XIX, intr-un capitol dedicat Maicii Domnului, ca daca avem putine informatii despre viata si lucrarea sa misionara pe paginile nou-testamentare - nu este pentru ca Apostolii si ucenicii nu ar fi cinstit-o, ci pentru ca era ea asa modesta si smerita, cu adevarat roaba a lui Dumnezeu, acceptand pana la sfarsit sa stea "in umbra" harului, asa cum incuviintase la Bunavestire si cum apoi o regasim si la piciorul Sfintei Cruci. Ceea ce Biserica a dogmatizat despre ea mai tarziu, ca este Nascatoare de Dumnezeu (Efes), inseamna acelasi lucru - ca este "umbra" Soarelui, nedespartita, si totusi diferita. Nu zicem ca este a Patra Persoana a Sfintei Treimi, preacinstirea ei de fapt este recunoasterea adevarului ca "umbra" Celui Preainalt o vrea alaturi, aici, acolo, mereu.La ce anume se refera ,,fericirea de catre toate neamurie,,?probabil la preacinstirea pe care ortodoxi si catolici o fac sau doar la simple cuvinte pe forum,,Uite, daca vrei, o fericesc si eu chiar in momentul asta ,,.Dupa mine cred ca e o adevarata bascalie la adresa Maicii Domnului sau un ,,misto,,subtil la adresa mea(ortodox fiind) sau poate ca la asta se reduce credinta unora,fara materializare.
Este o traditie veche, evlavioasa, pe care o credem cu umilinta (ca Sfanta Fecioara, umbrita de Puterea Celui Preainalt, a fost scutita de stricaciunea mortii), dar niciodata dogmatizata (ca la romano-catolici).Este adevarat ca trupul Maicii Domnului nu mai este pe pamint? A fost ridicat la ceruri inviind si nu ridicat lA ceruri ca Enoh sa Ilie?
Nu stiu de ce. Este perfect adevarat.De ce spun bibliologii ca este ,,speculatie ,,ceea ce le-am spus eu ,,Hristos nu cumva se odihneste intru sfintii sai (care sunt cei mai buni prieteni ai Sai)?
Dupa mine este foarte corecta afirmatiaGest exterior de aplecare sau prosternare (faţă de oricine, inclusiv faţă de oameni), înţeles ca respct profund, dar asta în nici un caz nu implică credinţa în divinitatea persoanei căreia ne închinăm (sub forma unui salut mai profund). Anume în acest sens spunem că ne închinăm la moaştele unui sfânt, făcând cumva abstracţie de primul sens.
Problema este mai subtila. Romanescul "inchinare" este foarte valabil (in sensul al doilea din DEX, cum a remarcat pr. Petru) pentru a exprima cinstirea sfintilor, confuzia este in capul celora care ii neaga aceasta aplicare. Dar in polemica cu "bibliologii" nu este DEX-ul autoritatea, ci Biblia - si aici este toata "buba": trebuie sa justificam distinctia in interiorul Scripturii.De ce trebuie sa se spuna pe toate mijloacele de informare media,unele chiar specializate(trinitas) ca s-a inchinat la sfintu.....si nu folosim cuvintul cinstire?
De ce nu terminam odata cu folosirea unor cuvinte grele,,inchinare la sinti,,si trebuie sa ne certam tot timpu cu bibliologii pe aceasta tema si tot poporul sa nu cunoasca adevaratul sens al cuvintului ,,inchinare,,?
Daca nu ma insel, ultimul Sinod Ecumenic (cel care a pus capat iconoclasmului)a dat indicatii foarte precise in aceasta privinta. Iar la Sinodul al 6-lea s-a precizat semnificatia lui "inchinare" dupa sensul al doilea din DEX. Oricum trebuie sa ma informez suplimentar.Va rog sa ne explicati cum trebuie sa o preacinstim pe Maica Domnului,ca si gest? Eventual in fata icoanelor.
Orice sens ai vrea tu sa-i dai este gresit. Porunca zice asa: "Sa nu-ti faci chip cioplit nici vreo infatisare a lucrurilor care sunt sus in cer sau jos pe pamant sau in apele mai jos de cat pamantul. Sa nu te inchini inaintea lor si sa nu le slujesti; caci in Eu, Domnul sunt un Dumnezeu gelos care pedepsesc nelegiuirea parintilor in copii pana la al treile si al patrulea neam al celor ce Ma urasc si Ma indur pana la al miilea neam de cei ce pazesc poruncile mele."De ce trebuie sa se spuna pe toate mijloacele de informare media,unele chiar specializate(trinitas) ca s-a inchinat la sfintu.....si nu folosim cuvintul cinstire?
De ce nu terminam odata cu folosirea unor cuvinte grele,,inchinare la sinti,,si trebuie sa ne certam tot timpu cu bibliologii pe aceasta tema si tot poporul sa nu cunoasca adevaratul sens al cuvintului ,,inchinare,,?
Dragul meu, tot Biblia citesc si eu, si tot nu unu la unu cu ea, ca si tine. Asa cum cineva ti-a deschis ochii ca sa vezi ceea ce vezi, la vremea mea mi-au deschis mie altii. Sper sa-ti demostrez in continuare ca Biblia nu este o carte simpla cum crezi, dar nici prea complicata cand se citeste in Duh.Orice sens ai vrea tu sa-i dai este gresit.
De acord.Porunca zice asa: "Sa nu-ti faci chip cioplit nici vreo infatisare a lucrurilor care sunt sus in cer sau jos pe pamant sau in apele mai jos de cat pamantul. Sa nu te inchini inaintea lor si sa nu le slujesti; caci in Eu, Domnul sunt un Dumnezeu gelos care pedepsesc nelegiuirea parintilor in copii pana la al treile si al patrulea neam al celor ce Ma urasc si Ma indur pana la al miilea neam de cei ce pazesc poruncile mele."
Porunca zice si de inchinare si de slujire. Dumnezeu a fost total impotriva idolatriei.
Propun sa fim un pic mai exacti: vitelul nu era chipul lui Dumnezeu, ci - pentru cei care l-au turnat - chiar Dumnezeu Insusi. Citim "Iată, Israele, dumnezeul tău, care te-a scos din ţara Egiptului!" (Exod 32:4) Mare diferenta! Pana la icoana - cer si pamant.La muntele Sinai cand poporul Israel si-a facut un vitel si s-a inchinat inaintea lui si i-a adus cinstire...........Dumnezeu a vrut sa-i stearga de pe fata Pamantului. Doar nu crezi ca se inchinau la un vitel............la fel ziceau si ei ca se inchina la Dumenzeu, dar doar i-au facut un chip.
Apostolii nu aveau nevoie de icoana lui Iisus - imaginea Sa o aveau si asa vie in memorie. La fel de adevarat este ca primele reprezentari au aparut spontan in comunitatea crestinilor prigoniti - le gasim foarte multe in Catacombele din Roma. Si tot drept este ca teologia Icoanei a fost elaborata foarte tarziu - dar oricat de tarziu ar fi fost (sec. VI-VII), nu a reflectat decat ceea ce Biserica a stiut si a trait dintotdeauna.Daca icoanele ar fi fost permise in biserica atunci apostolii ar fi trebuit sa fie primii care sa se inchine la icoana lui Isus. Insa nu au facut-o..........iar Dumenzeu ne-a invatat cum sa ne rugam....Rugaciunea domneazca sau Tatal Nostru......cum vrei sa-i zici.
Înapoi la “Protestantismul şi neo-protestantismul”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 9 vizitatori