Cum se zice, deci, în slavonă la prânz?"Obedniţa" s-ar traduce din slavonă "prânzânda".
nu înţeleg. monahii nehirotoniţi împărtăşeau pe cine? chiar nu înţeleg.După cum arată mai mulţi liturgişti, Obedniţa (Typika - în gr.), era un rit de împărtăşire cu Sfintele Taine de către şi pentru monahii nehirotoniţi!
"ОБЕД" , iar a lua prânzul - "обедать".Cum se zice, deci, în slavonă la prânz?
are vreo conotaţie de diminutiv? un fel de prânzuca?"ОБЕД" , iar a lua prânzul - "обедать".Cum se zice, deci, în slavonă la prânz?
eram obişnuit cu faptul că terminaţiile "-iţa" sunt specifice diminutivelor slavoneşti. de aceea întreb. exact ca la "pavecerniţa". pe când, vecerniţa şi utreniţa nu se zice.Dar ce vrei să mai deduci şi de aici?
Nu văd nici un diminutiv. Este un atribut. "Obedniţa" = "cea de la prânz", aşa cum şi "Vecernia" = "cea de seară" sau "Utrenia" = "cea de dimineaţă", subînţelegându-se că e vorba de slujbă. Slavii obişnuiesc să folosească uneori doar atributul, substantivul subînţelegându-se.
Asta tu, şi nu ştiu de unde, ai şi ajuns să fii obişnuit atât de mult cu diminutivele slavoneşti (deşi, se pare că nici nu ştii slavonă). În realitate nu este aşa. Terminaţiile "-iţa" sunt diminutive din limba greacă modernă, frate. Tu, cu IP de Thesalonic, ar fi trebuit să ştii asta.eram obişnuit cu faptul că terminaţiile "-iţa" sunt specifice diminutivelor slavoneşti. de aceea întreb. exact ca la "pavecerniţa". pe când, vecerniţa şi utreniţa nu se zice.
NU!deci, e un diminutiv sau nu?
Cred că rânduiala este aproape identică cu cea de astăzi, doar că nu ştim Diataxisul, adică când şi cum avea loc împărtăşirea propriu zisă, de ce formule era însoţită etc. De asemenea nu ştim când şi acum erau citite pericopele din Apostol şi Evanghelie sau dacă măcar existau ele. Informaţii în acest sens, din câte ştiu eu, nu există. De aceea nici nu pot reconstitui ceva, ci pot doar să propun nişte variante posibile. Dar nu cred că-i cazul să ne pierdem în ipoteze sau în propuneri irealizabile dpdv practic.Aţi putea reconstitui Obednita cum ea în vechime ca şi ritual al împărtăşiri ?
Înapoi la “Laudele bisericeşti. Istorie şi rânduială”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 5 vizitatori