Nu.În privinţa Liturghiei, nu este greşit ca după împărtăşire să se ia şi anafură ?
De ce nu este corect? Intradevar n-am mai intalnit, nici nam citit multe, o asemenea practica intr-o obste pe nicaieri...dar la prima vedere nu simt ce este in neinregula.Din cate stiu si in alte parti din Athos se mai face asa...e vechi obiceiul?Or la Vatoped toate laudele se fac împreună, iar la Liturghie se împarat la vreo 10 sau chiar mai multe paraclise, ceea ce nu este corect dpdv teologic, chiar dacă pare nobil să faci mai multe Liturghii în aceeaşi zi..
Deci e nou? Si e inventie?Liturghia = Sinaxă = adunare, nu risipire/împrăştiere.
Nu vreau să sperii, dar e o chestie papistaşă 100%.Deci e nou? Si e inventie?
Nu m-am speriat, mie practic numi displace randuiala, acuma incepe sa-mi displaca un pic teoretic.Nu vreau să sperii, dar e o chestie papistaşă 100%.Deci e nou? Si e inventie?
Îngăduiţi-mi să vă contrazic. Vatopedinii fac asta sub înrâurirea lui Gheronda Iosif, din dragostea faţă de liturghia slujită într-o atmosferă cât mai isihastă, gen de liturghie cu care Gheronda s-a hrănit şi s-a format alături de Sfântul lui Stareţ, Gheron Iosif, la peşterile de la Sf.Ana Mică şi pe care a trasmis-o ucenicilor săi vatopedini.Nu vreau să sperii, dar e o chestie papistaşă 100%.Deci e nou? Si e inventie?
Tocmai, si eu vorbeam de situatia particulara a Vatopedului (sa nu uitam ca acolo e vorba de un nucleu de monahi veniti de la o chilie si stramutati la o "Mare Manastire"), unde cu siguranta nu poate fi vorba de pietism ieftin. Ca regula generala sunt perfect de acord cu sf.voastra.Eu nu vorbesc de o tradiţie locală şi foarte particulară recentă. Vatopedul poate face ce vrea, e problema lor.
În Tradiţia Bisericii însă, chestia asta cu mai multe liturghii odată la mai multe altăraşe nu există. Liturghia trebuie să ne unească, nu să ne risipească "fiecare cu Hristosul lui". Însăşi mănăstirea e văzută în primul rând ca o "comunitate euharistică", care iată este scindată prin pietisme ieftine. Şi e una viaţa anahoretică la chiliile de la Sf. Ana şi Kavsocalivia şi e cu totul altceva viaţa de obşte în mănăstire!
Puteţi să mă contraziceţi cât vreţi. Tradiţia Bisericii e de partea mea!
Înapoi la “Laudele bisericeşti. Istorie şi rânduială”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 7 vizitatori