Despre toate astea deja s-a scris suficient. Drept că la un nivel mai avansat...Este obligatoriu ca Sfânta Liturghie să fie precedată de Utrenie, atunci când se slujeşte dimineaţa? Şi dacă nu, poate fi Utrenia scurtată?
Despre toate astea deja s-a scris suficient. Drept că la un nivel mai avansat...Este obligatoriu ca Sfânta Liturghie să fie precedată de Utrenie, atunci când se slujeşte dimineaţa? Şi dacă nu, poate fi Utrenia scurtată?
Părinte Petru, puteți să ne dați mai multe detalii despre rânduiala "asmatike akolouthia"?5. Trisaghionul la sfârşitul Utreniei este mai degrabă o reminiscenţă a vechilor Antifoane din "asmatike akolouthia", conform căreia şi la Vecernie avea Trisaghion cântat şi chiar "Unule născut".
1. De ce în Biserica Rusă binecuvântarea pentru Vecernie se dă din fața Sf. Uși?În prezent s-a dezvoltat o altă logică: Vecernia şi Utrenia sunt numite "laude mari" şi binecuvântarea pentru ele tot timpul se dă din faţa Sf. Mese, cu perdeaua deschisă. Ceasurile şi celelalte "laude mici" (monahale) încep cu binecuvântarea în faţa Sf. Uşi (sau chiar în pridvorul bisericii), cu perdeaua închisă. Acestea sunt rezultatul unei evoluţii complexe, despre care spuneam şi mai înainte.
Iniţial ruşii aveau Vecernia cântată de la Constantinopol, care implica intrarea în altar, dar după ce în sec. 14-15 a introdus Tipicul savait, a adoptat regula ca în zilele de rând, preotul nici să nu intre în altar la Vecernie. Această regulă să respectă în mare parte şi la Athos, în zilele de rând.De ce în Biserica Rusă binecuvântarea pentru Vecernie se dă din fața Sf. Uși?
Depinde ce înţelegeţi prin "pridvor". De obicei se are în vedere endonarthexul sau chiar exonarthexul. Dar "laudele mici" se săvârşesc în pronaos, care în trecut era destul de mare (şi încă se poate vedea în vechile biserici româneşti sau în cele athonite).Totuși este important de a se respecta această prevedere a Tipicului ca ”laudele mici” să fie citite în pridvorul bisericii? Dacă nu greșesc, chiar păr. Ioan Ică jr. atrăgea atenția cu părere de rău, asupra faptului că această indicație tipiconală nu se mai respectă.
E bună întrebarea, mai ales pentru mănăstirile de maici. Şi e greu de dat toată rânduiala acum, dar câteva idei se pot spune:cum se fac vecernia si utrenia cand nu este preot ?
Nu, nicidecum.Dar in cazul unei privegheri ,cineva din bis poate spune strigarile la paremii si cea de doxologie sau altele in locul preotului ?care ar fii acestea?
Dacă sincer, nu ştiu nici eu. Când voi găsi răspunsul, voi scrie aici.De ce Catavasiile BuneiVestiri au prioritate de-a lungul anului bisericesc, înlocuindu-se cu alte catavasii doar în perioada praznicelor ?
Adică în orice duminică să se pună ale Paștilor, sau ale Învierii după glasul de rînd?în anumite situaţii, prelungirea Catavasiile praznicale să fie numai pentru zilele de luni până sâmbătă, iar duminica să se pună totuşi a Paştilor.
Propun să se cânte Catavasiile Paştilor (că Octoihul nu are decât Irmoase) pentru perioada de vară şi toamnă când este prevăzut în mod neclar să se cânte Catavasiile Buneivestiri.Adică în orice duminică să se pună ale Paștilor, sau ale Învierii după glasul de rînd?
Nu e chiar aşa. Sistemul e mult mai complex. De exemplu, Catavasiile Crucii se cântă de la 1 august până la 21 septembrie; cele ale Naşterii Domnului de la 21 noiembrie până la 31 decembrie, cele ale Paştilor până la Înălţare - deci nu-i chiar totul în octave. Mai sunt şi alte intervaluri...În parohii însă se pun ale Buneivestiri în mai toate duminicile, cu excepția octavei unor praznice împărătești.
Posibil doar La Utrenia duminicilor ca Evanghelia sa fi fost citita pe Sf Masă, cum si acum se obisnuieste?Nu cred că se poate scoate pe uşa diaconească. E multă istorie aici. Intrarea cu Evanghelia la Liturghie marca de fapt începutul acesteia, iar Evangheliarul era adus de la skevofylakion, care se afla în partea de miazănopate a altarului. Deci nu se scotea din altar ca să fie dus iarăşi în altar, cum percepm noi acum, uitând că accentul în această procesiune este pe intrare, nu pe ieşire.
În cazul scoaterii Evangheliei la Utrenie, accentul cade anume pe ieşire, pe aducerea Evangheliei în mijlocul credincioşilor spre a fi sărutată. Aici se pare că se producea mişcarea inversă: Evanghelia era luată de pe Sf. Masă (ca simbol al Mormântului Domnului) şi era dusă la skevofylakion, poate chiar prin uşa de miazănoapte. Şi asta pentru că Evangheliarul nu stătea pe Sf. Masă decât în momentele citirii ei sau cele apropiate citirii.
Înapoi la “Laudele bisericeşti. Istorie şi rânduială”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori