Nu cred că această deplasare este posibilă. Motive sunt multiple, dar nu vreau să mă opresc la ele (decât dacă va fi nevoie), ci mai degrabă la faptul că această Liturghie este astăzi percepută altfel decât în moment instituirii ei şi aşi opta mai degrabă pt unirea ei cu Obedniţa, pentru a fi săvârşită dimineaţa, şi nu cu Vecernia (decât în cazul în care se face spre seară).in practica , aceasta Sf Liturghie nu se mai savarseste dupa-amiaza, ci dimineata (cel putin la oras). unde este acest obicei, nu s-ar putea muta Vecernia din seara precedenta in dimineata zilei savarsirii Sf Liturghii?
Corect ar fi să spunem "astronomic", nu "astrologică". Oricum, aţi sesizat bine acest principiu şi el nu e valabil doar în cazul Liturghiei Darurilor mai înainte Sfinţite, ci şi în cazul Liturghiei din Sâmbăta Mare. Acolo această situaţie e mult mai evidentă.daca savarsim Sf Lit a darurilor + vecernia (de samabata ) in ziua de vineri, dpv liturgic intr-o zi liturgica se savarsesc 2 Lit (cea mentionata si cea a Sf IGA). cum se poate rezolva aceasta chestiune? oare in acest caz se aplica principiul de zi astrologica? nu e cam fortat?
Nu.am inteles cum e cu postul dpv astronomic... dar tot mi se pare o problema dpv liturgic de a se savarsi 2 Sf Lit in aceiasi zi liturgica (cum ati spus si dvs mai ales in Sambata Mare). Nu e o problema grava aceasta?
Aşa fac şi trebuie să facă mai departe preoţii.Am gasit in Liturghier ca dupa prima paremie se aseaza un sfesnic inaintea Usilor Imparatesti, iar preotul luand si cadelnita zice: "Lumina lui Hristos lumineaza tuturor".
Aşa fac episcopii, iar sfeşnicul respectiv este dicherul.Am auzit la cineva o alta varianta, si anume in loc de sfesnicul din fata Usilor Imparatesti, sa se puna un sfesnic pe Evanghelie, si acela sa se foloseasca in acest moment.
E bine să se păstreze această distincţie între preot şi episcop.Ce parere aveti?
Grecii păstrează o tradiţie mai veche. Românii, în acest moment, s-au luat după ruşi (nu cei din USA, ci din Rusia).Am vazut ca la rusii din OCA (in Statele Unite), precum si la greci, nu exista momentul acela special din starea a treia, in care la versetul "Intra-vom în locaşurile Lui, închina-ne-vom la locul unde au stat picioarele Lui. Scoală-Te, Doamne, intru odihna Ta, Tu şi chivotul sfinţirii Tale" poporul ingenuncheaza, in vreme ce preotul duce sfantul disc de pe sfanta masa la proscomidiar.
Am doua intrebari:
1. Am pastrat noi, romanii, o practica mai veche? am nascocit ceva nou?
Credincioşilor li se poate explica ce se face în altar, dar nu văd rostul deschiderii Sf. Uşi. În trecut, Sf. Taine (uscate) se păstrau la skevofylakion, cum ar fi la noi pe proscomidiar. Prin urmare, rânduiala mutării Darurilor de pe Sf. Masă la Proscomidiar nici nu exista, iar acum acesta este un simplu act tehnic, chiar dacă e făcut cu multă evlavie (cum şi se cuvine).2. Mie mi se pare foarte utila, ca material catehetic, identificarea rituala a chivotului din VT (locul in care Dumnezeu se arata: Ies 25:22; Lev 16:2) cu discul pe care este purtat Trupul Domnului. Numai ca usile imparatesti fiind inchise, nimeni nu vede nimic. S-ar putea deschide la momentul respectiv?
În ce constă tradiţia lor ?Grecii păstrează o tradiţie mai veche.
Păi am spus deja. La greci nu există un moment special la starea a III-a, când Discul este mutat la Proscomidiar şi, prin urmare, starea III-a a Catismei se citeşte fără întrerupere şi fără sunet de clopoţel.În ce constă tradiţia lor ?Grecii păstrează o tradiţie mai veche.
Teoretic da, dar practic cred că nu ar trebuie să se facă aşa ceva.Aş vrea să vă întreb: există posibilitatea de a sluji această Vecernie a Darurilor mai înainte sfinţite fără catismă ?
1. Nu este nimic lăudabil în faptul că parohiile au lăsat "cuvintele de Dumnezeu insuflate" şi au trecut la manele.În parohii nu se pun niciodată catisme la vecernie; în P.M. se poate considera punerea catismei drept o excepţie, sau o preluare necritică a tipicului monahal ?
Pe cine vizaţi aici ?1. Nu este nimic lăudabil în faptul că parohiile au lăsat "cuvintele de Dumnezeu insuflate" şi au trecut la manele.
Nu văd cum s-ar putea citi, la ce slujbe ? Iar în ce priveşte Vecernia Darurilor, aici se pune mereu catisma 18.2. Dacă în afara Postului Mare în mănăstiri se citeşte o Psaltire pe săptămână, iar în PM - 2, ar fi cazul ca în parohii măcar în PM să se citească o Psaltire.
Mă refer la cei care nu mai pun Catisme şi scot tot ce înseamnă psalmi, în schimb tare iubesc Acatistele.Pe cine vizaţi aici ? Când le-au lăsat ?1. Nu este nimic lăudabil în faptul că parohiile au lăsat "cuvintele de Dumnezeu insuflate" şi au trecut la manele.
Păi dacă faceţi Liturghia Darurilor Înaintesfinţite, presupun că puteţi şi Utrenia şi chiar Ceasurile. Acolo ai unde pune Catisme.Nu văd cum s-ar putea citi, la ce slujbe ? Iar în ce priveşte Vecernia Darurilor, aici se pune mereu catisma 18.2. Dacă în afara Postului Mare în mănăstiri se citeşte o Psaltire pe săptămână, iar în PM - 2, ar fi cazul ca în parohii măcar în PM să se citească o Psaltire.
Sfeşnicul se aducea de către diacon din afara bisericii, iar toate luminile din biserică erau stinse. Arhiereul lua sfeşnicul şi exclama cuvintele care le spune şi acum.Cum arăta la origine ritualul luminii ? Întreb pt că în forma de acum nu este prea relevant: plimbăm înainte şi înapoi un sfeşnic care oricum era aprins. Din cîte am citit la N. Uspenski, la cuvintele Lumina lui Hristos... diaconul aducea din altar lumina pe solee, biserica fiind fără alte lumini aprinse. Dacă vreţi, explicaţi-mi mai bine momentul, şi spuneţi-mi dacă este identic cu intrarea cu cădelniţa de la Lumină lină de la orice vecernie.
Despre acelaşi lucru e vorba şi la Vecernia Mare, la intrarea cu cădelniţa, când preotul e precedat de sfeşnic ?Sfeşnicul se aducea de către diacon din afara bisericii, iar toate luminile din biserică erau stinse. Arhiereul lua sfeşnicul şi exclama cuvintele care le spune şi acum.
Mai târziu, pt a apropia rânduiala de cea a Bisericii din Ierusalim, lumina a început a se aduce din Altar.
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 7 vizitatori