1.Asta depinde si de slujitor, de trairea lui.Eu si dvs. dupa cum ziceti, ne imprastiem stand pe loc...Deci mi-e nu mi se pare o problema.1. Pomelnicile se aduc la usa altarului de catre credinciosi si sint primite de catre preot pina la iesirea cu sfintele daruri.
E drept ca eu nu reusesc sa ma rog mult timp si ma imprastii, dar intrebarea mea este preotul nu se imprastie sarind de la mersul Litughiei la usile altarului si invers?
2.La noi usile sint tot timpul deschise.
E o gresala? Sincer mie ca enorisi nu mi se pare, Pr. Schmemann venind sa confire prin Euharistia sa lucru acesta.
3.Predica se face inainte de Impartasirea credinciosilor.
Am citit ca n-ar fi o gresala, dar ma intreb daca-i bine sa amestecam lumescu cu cerescu, cuintele Liturghiei cu ale preotului pentru ca predica nu se rezuma adesea la Apostol, Evanghelie ci se fac referiri directe la viata de parohie, se "educa" parohia intr-un cuvint se foloseste momentul pentru a spune niste lucruri.
4. Dupa " Cu pace sa iesim" se face adesea parastas.
Asta cred ca-i complet pe dinafara dar preotul incearca sa-i tina pe toti in biserica si ii este mai usor in timpul Litughiei decit dupa!
5.In momentul cind se cinta "am vazut lumina cea adevarata" un ajutor al preotului se protapeste in fata usilor imparatesti cu luminarile adunate de la impartasanie pe care le ridica cu un stativ in sus!
Exista pentru pct. 4 si 5 vreo urma de normalitate?
Multumesc
Parastas se poate face in timpul liturghiei, mai precis la finalul ei, dupa rugaciunea amvonului sub forma Litiei mici pentru morti. Asa fac grecii si inca n-a murit nimeni. Dupa terminarea acestei mici slujbe se canta "fie numele Domnului..." preotul merge in altar ca de obicei si face otpustului Liturghiei.4. pai nu trebe sa faca parastas in timpul Liturghiei!
5. degeaba sta ala cu lumanarile in sus.... e un adaos neavenit! Asta e la fel cu ocolirea bisericii la Inviere si repetarea ritualului de la sfintirea bisericii (bate la usa si striga: deschidetii capetenii portile....).
da` mai bine ne lamureste protosinghelul!
Ectenia mare şi cea întreită conţin toate cererile generale şi, în mod normal, nu e nevoie de alte cereri.Vroiam sa va intreb ceva legat de ectenia intreita, respectiv de cererile care se adauga(de la sfarsitul Liturghierului). Cate astfel de cereri se adauga. E normal sa pui aoclo toate cererile de la sfarsitul cartii? Daca puteti sa detaliati problematica adaugarii acestor cereri.
Doamne, fereşte.ectenia intreita ajunge sa dureze cate 15 minute sau mai mult
Scuturarea fărâmiturilor de pe steluţă. Nimic mai mult. Restul sunt speculaţii "simbolistice" foarte târziu.As vrea sa stiu de ce la "cantarea de biruinta cantand,strigand..."se loveste cu steluta in sf.disc?ce semnifica?
Nu are nici un rost. Dacă ar fi să parafrazăm ideea pe care vrea să o exprime defapt acest text, atunci eu aş spune aşa:Ce rost are formula: Binecuvîntat este Dumnezeul nostru pe care preotul o zice
în timpul cântării Am vazut lumina cea adevărată ?
1. Acesta este un text biblic, de la Matei 5 şi de aceea întrebarea nu este către liturgişti, ci către biblişti. Oricum problema nu este atât de complicată.Antifonul III - Fericirile precum le cantam din Cantarile Sfintei Liturghii Ed. IBMBOR
Stihul 9.......ce inseamna "mintind pentru mine"...? unde as putea gasi explicatii?
De obicei se crede că însăşi aducerea apoi ridicarea ei înseamnă o binecuvântare şi cred că de aceea rânduiala nu prevede o binecuvântare aparte. Dar trebuie văzute vechile rânduieli. Acest aspect nu-l prea cunosc.Deci la sfarsitul Inmormantarii/ Parastasului/ Litiei pentru adormiti ar trebui sa se binecuvinteze coliva?
În primul rând a trebuit să reeditez mesajul dvstră, pt că nu putea fi citit. Aici nu aveţi limită de caractere ca la SMS, de aceea trebuie să scrieţi cuvintele în întregime, şi preferabil chiar cu diacritice, ca să înţeleagă toată lumea. Iar acum la subiect:În legătură cu spalarea mainilor la Liturghie sunt patru momente: inainte de Proscomidie, dupa Cuvine-se..., dupa impartasirea preotului si la sf dupa potrivire; sunt par inti care nu sunt de acord cu unele din ele.
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 104 vizitatori