N-aţi înţeles ideea. La Anafora (intercessio, înainte de diptice) nu-i pomenim direct pe conducători, ci ne rugăm ca Biserica să aibă linişte din partea lor
Păi chiar că n-am înțeles.
Sf. vs. scrieți în carte că rugăciunile de mijlocire pentru vii și adormiți se numesc intercessio sau diptice.
Iar în VAS avem:
Pomenește, Doamne, pe conducătorii pe care i-ai rînduit să stăpânească pe pământ...iar această mențiune este încadrată de altele, cu aceeași formă, în care pomenim : Biserica sobornicească, cei ce au adus Darurile, binefăcătorii bisericilor, miluitorii săracilor, pustnicii, feciorelnicii,
conducătorii, poporul ce stă de față, călătorii, bolnavii, șamd
Deci conducătorii apar la mijlocul unei liste de credincioși, în vreme ce ei sunt (în mare parte) necredincioși. În rezumat, la fel stau lucrurile și la CHR.
Mai degrabă această formă a dipticelor reflectă viziunea bizantină despre cîrmuire și locul ei
în Biserică, decît pe cea a Sf. Vasile.
Și aceeași viziune bizantină o avem și la Intrarea Mare, și la Proscomidie (dar culmea, grecii nu au miridă pentru conducători).
Dacă vrem să se înțeleagă scopul evanghelic al acestei rugăciuni, ea ar trebui să aibe alt loc și altă formulare.
Şi dacă tot faceţi aceste observaţii, de ce nu le-aţi făcut acum 2 ani sau un an în urmă, când studiul istoric cu rânduiala Proscomidiei erau puse pe net şi supuse dezbaterilor?
Acum m-am trezit și eu.
Dar nu vă necăjiți. În curînd vom aniversa 2000 de ani de la Prima Liturghie.