Din motive practice acest obicei este îndreptăţit, întrucât bisericile sunt neîncăpătoare, dar şi aici e vina noastră, căci într-o parohie de 5.000 oameni, în biserică nu încap mai mult de 250 de persoane. Deci noi înşine ne limităm la 5% din credincioşi..., dar asta deja e o altă problemă. Să revenim însă la subiect.Ce părere aveţi despre Liturghia săvârşită afară, pe scenă. Este o practică mai veche care acum a devenit aproape obligatorie pe la hramuri sau slujbele arhiereşti.
Nu e vorbă goală, dar totuşi ea se manifestă prin predică, nu prin "aruncarea mărgăritarilor la porci".Universalitatea crestinismului si deschiderea lui catre neamuri e doar o vorba goala.... ?!
Protopsaltule, porci sunt toti indiferent de denumirea care o poarta dar care calca poruncile lui Hristos si strimba inv evangheliei,si nu uita ca termenul La folosit Insusi Dumnezeu.Deci porcii sunt necredinciosii, eterodocsii. Oare... cum poti aduce prin dreapta credinta considerandu-i porci...
Da ,sunt aproapele nostru si trebuie sa le propovaduim si lor adevarurile de credinta ,dar daca ei nu le primesc cu ce este vinovat Dumnezeu,biserica sau noi ?Oare nu cumva si ei sunt aproapele nostru? Sau nu trebuie sa le propovaduim si lor adevarurile de credinta? Ce e ecumenist in a vedea in orice om pe aproapele tau? Ati incercat asta?!
Cati dintre crestinii ortodocsi care participa (nu asista, participa) la Liturghie se impartasesc?!dar nu la Liturghie unde, dacă asişti, trebuie să şi te împărtăşeşti.
acum nu a fost decit o simpla intrebare care pare sa exprime oricum o indignare ,dar cunoscind celelalte postari mi-am facut oricum o parere intuitiva.Daca am fost subiectiv te rog sa ma ierti.Ce-o fi deci ecumenist in ce-am zis eu?!
În primul rând trebuie să ştii că acest fenomen este specific mai mult României, iar în al doilea rând, noi nu schimbăm sensul şi scopul Liturghiei de dragul comodităţii şi necredinţei noastre.Cati dintre crestinii ortodocsi care participa (nu asista, participa) la Liturghie se impartasesc?!dar nu la Liturghie unde, dacă asişti, trebuie să şi te împărtăşeşti.
Este un fenomen specific Romaniei, dar in alte parti este in desuetudine spovedania. Fenomenul e f prezent la greci. Deci tot pe-acolo suntem.În primul rând trebuie să ştii că acest fenomen este specific mai mult României, iar în al doilea rând, noi nu schimbăm sensul şi scopul Liturghiei de dragul comodităţii şi necredinţei noastre.Cati dintre crestinii ortodocsi care participa (nu asista, participa) la Liturghie se impartasesc?!dar nu la Liturghie unde, dacă asişti, trebuie să şi te împărtăşeşti.
"Cei chemaţi ieşiţi..." - unde să iasă săracii, dacă este vreunul? :?
"Uşile, uşile...." - care uşi trebuie închise? :?
"Cu pace să ieşim" - unde? :?
Sau poate să scriem un alt text al Liturghiei, care să corespundă modei de acum?!
Excelent. Cu toate sunt deacord. Dar cei care slujesc Liturghia afară, începând de la PF Daniel şi terminând cu "ultimul popă" îşi pun aceste probleme? Ar fi ei deacord cu o "revizuire"? Nu, ei preferă să rostească cuvinte lipsite de sens şi realitate.1. Care usi (de la intrare) se mai inchid astazi??? (usile de la intrarea in biserica in niciun caz, poate doar dupa ce pleaca toata lumea din ea, sau daca e frig, stau inchise... toata Liturghia...)
2. Ectenia catehumenilor e demult istorie pentru Bisericile de limba greaca, de la o vreme si pentru romani, ba chiar si la rusi, in anumite momente, mai ales de la PF Kiril incoace, in perioada pascala, ectenia de mai sus e omisa.
3. Liturghia poate fi adaptata.Ba chiar se pot scrie noi formulare liturgice. E interzis cumva? Scrie undeva ca formularul liturgic al lui Hristostom e batut in cuie? E doar o traditie a Bisericii si asa a devenit cutuma. Ce-ar fi sa facem Liturghia Sf Vasile de 12 ori pe an? Ar fi pacat? Nu cred.
Cele mai multe Liturghii în aer liber nu se fac în parohii, ci la mânăstiri, în zile de hram, când vin la slujbă de multe ori mii de oameni. Nu ar fi frumos ca după ce au bătut un drum lung, doar cîteva zeci sau sute să poată intra în biserică pentru slujbă, iar majoritatea să rămână afară.Din motive practice acest obicei este îndreptăţit, întrucât bisericile sunt neîncăpătoare, dar şi aici e vina noastră, căci într-o parohie de 5.000 oameni, în biserică nu încap mai mult de 250 de persoane.
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 7 vizitatori