ÎNTREBAREA 47 Ce sunt miridele, şi ce folos aduc că se scot? Trebuie a scoate miridă pentru femeile ce locuiesc cu ereticii sau cu păgânii? Sf Simeon al Tesalonicului tratatul I
Miridele cele pentru sfinţi să se scoată din celelalte prescuri şi pentru credincioşii cei ce le-au adus, şi să aibă grijă să scoată miridă pentru fiecare ceată a sfinţilor şi pentru toţi împreună, şi pentru fiecare dintre credincioşii cei ce le-au adus, afară numai din cei ce vor fi făcând fărădelege şi vor fi păcătuind la arătare, pentru că miridele sunt în locul feţelor acelora ce le aduc şi se face acestora împărtăşire nevăzută cu Hristos. Drept aceea, nu trebuie a primi prescurile celor ce fac păcate la arătare şi nu se părăsesc, nici ale muierilor, de ar fi credincioase şi drept slăvitoare, dar locuind împreună sau cu bărbaţi păgâni sau cu eretici. Iar lumânările şi untuldelemn se cade a se primi de la dânsele întru nădejdea mântuirii lor, şi paraclise şi rugăciuni pentru dânsele să nu pregete a face, ci să le poruncească lor a face milostenie. Miridă însă să nu scoată pentru dânsele, nici să le cuminece, fără numai la sfârşit, după ce va face Maslu pentru dânsele. Aghiazmă şi anaforă însă să ia după vreme de se vor mărturisi că sunt credincioase, întru sfinţirea şi nădejdea mântuirii lor, pentru ca să nu cadă în păcatul cel mare şi de moarte al deznădăjduirii. văzând că sunt lepădate de tot de Biserică
Capitolul 94 Pentru miridele cele aduse la proscomidie, pentru sfinţi şi pentru toţi creştinii Sf Simeon al Tesalonicului tratatul II
Oare ce vrea sf Simeon sa spuna? ,pune accent poate pe scoaterea nominala a particelelor?.Cei necredincioşi şi cei care nu sunt dreptslăvitori nu trebuie pomeniti, căci ce împărtăşire are lumina cu întunericul? De vreme ce vor alege (zice) pe îngeri pe cei răi de cei drepţi. Drept aceea preotul nu trebuie a aduce miride pe vreunul care este de altă credinţă, şi nici pe cei ce fac păcate la arătare şi nu se pocăiesc, căci pomenirea pentru ei este o osândire ca şi celor ce nepocăiţi se împărtăşesc cu înfricoşătoarele Taine precum zice Pavel.
Mai departe se spune ca :cei ce au miride se impartasesc nevazut cu Hristos.Toti care se pomenesc?
Iar cei cu pacate la aratare,ma gindesc pacate de moarte,opritoare de la impartasire, adica cei care le practica fara scrupul si n-au nici gind sa se pocaiasca,uni ca acestia pomenirea li se face spre osinda., Daca n-am spus bine va rog sa ma corectati.
De unde rezulta urmatorul fapt: anume ca e cam foarte riscant sa fie pomeniti cei ce savirsesc pacate grele si petrec in nepocainta,ma gindesc ca multa lume nu stie lucrul acesta.
Poate din aceasta cauza uni parinti (ex pr Cleopa care spunea, poti sa-mi dai munti de aur nu ii pomenesc) nu primesc la altar darurile si pomelnicele ale unor oameni ''certati'' cu vietuirea crestina si nu numai el ci si altii.Oare gresesc in concluzia mea?
Oare pomenirea este acelasi lucru cu impartasirea cu lingurita?
Mai departe ce inseamna ca nu trebuie a primi prescurile nici ale muierilor, de ar fi credincioase şi drept slăvitoare, dar locuind împreună sau cu bărbaţi păgâni sau cu eretici. ?
adica se refera la casatorie sau convietuirea este considerata concubinaj ?
si apoi ce inseamna: Miridă însă să nu scoată pentru dânsele, nici să le cuminece, fără numai la sfârşit, după ce va face Maslu pentru dânsele. Adica dupa ce face maslu gata se pot impartasi? nu mai sunt aceleasi femei ale ereticilor si paginilor? savirsirea unui maslu este cel care da verdict intro asemenea situatie?
Din cele expuse de sf Simeon se mai naste inca o intrebare :de unde sa-i cunosti pe toti care aduc pomelnice la o manastire de exemplu,ca doar vin cu pomelnicul la altar, cum sa-i intrebi pe fiecare cum traiesc si ce viata au ei si cei trecuti in pomelnice? pt ca nu este timp pt asa ceva de multe ori,mai ales duminica dimineata.