Clar că se binecuvântează acţiunea, dar pt că ea are loc (adică se realizează deplin) în Potir, care nu poate fi binecuvântat la Proscomidie, tocmai de aceea am şi adus acea explicaţie.Referitor la insotirea formulei respective ("binecuvantata este unirea sfintelor tale") de gestul binecuvantarii (din cartea Sfintiei Voastre, pp. 192-193): nu s-ar putea orare ca binecuvantarea sa fie nu asupra vinului si apei, ci asupra actiunii diaconului?
Dar de unde aţi luat interpretarea asta? Care este "formula" prin care diaconul cere binecuvântare înainte de îmbărcare?Asa cum preotul nu binecuvinteaza vestmintele propriu-zise cu care diaconul vine sa ceara binecuvantare, ci ii permite diaconului sa se investmanteze?
Pentru că diaconul a început a purta mănecuţe destul de târziu, prin sec. 16-17. Liturghierele româneşti mai noi au adăugat şi mânecuţele, iar cele ruseşti şi acum au lăsat aşa cum era, chipurile din fidelitate faţă de textele vechi, dar asta este o prostie."Binecuvinteaza, parinte, stiharul impreuna cu orarul" (de ce nu si manecutele)?
1. Prin "proscomidie", Limonariul înţelege "anafora-ua", care nu de puţine ori se numea aşa. Deci să nu confundăm lucrurile, căci:În cartea Limonariu apar relatate două situaţii, care se aseamănă dintr-un anumit punct de vedere, şi anume în capitolele 25 si 196, şi care se referă la slujba Proscomidiei rostită de persoane care nu sunt hirotonite (preot sau episcop). În primul caz e vorba despre un frate de mănăstire, iar în cel de-al doilea de nişte copii. E posibilă prefacerea pâinii şi a vinului de îndată ce e rostită epicleza de cineva, oricine ar fi acea persoană (evident botezată ortodox şi presupun că nu de o femeie), indiferent dacă e preot sau nu?
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 9 vizitatori