Această cădire trebuie făcută la "Aliluia" şi nu în timpul citirii Apostolului. Acest lucru l-am remarcat şi în cartea mea.cadirea inainte de citirea Evangheliei
În principiu eu sunt deacord. Numai că tradiţia Bisericii prevede o cădire simplă doar înainte de Evanghelie.Cred ca si mai bine ar fi sa se faca cadirea la Sfinte Dumnezeule, unde este timp suficient si o solemnitate deosebita, inainte de lecturi.
In fond, intre Apostol si Evanghelie (ma refer la carti) nu este o diferenta substantiala, si le cadim pe amindoua.
În duminici şi sărbători grecii fac o cădire mare cu căţuia la Sfinte Dumnezeule, iar înainte de Evanghelie o cădire sumară în faţa Sf. Mese înainte de a se da diaconului Evanghelia.In plus, la mai multe manastiri am vazut monahi sau monahii cadind la Sfinte Dumnezeule cu catuia.
Ce parere aveti ?
Am gasit doua filmulete foarte interesante, referitor la prochimenul si Aliluia Apostolului:Această cădire trebuie făcută la "Aliluia" şi nu în timpul citirii Apostolului. Acest lucru l-am remarcat şi în cartea mea.
Problema e că în România, nu se mai citesc acele stihuri şi nici "Aliluia" nu se cântă aşa cum trebuie. Iar la ruşi şi basarabeni totul e f. repede. Dacă s-ar cânta totul după regulă, foarte bine s-ar reuşi să se facă acestă cădire la timp. Iniţial aceasta era o simplă cădire a Evangheliei atunci când aceasta era adusă de la skevofylakion şi abia mai târziu a ajuns o cădire atât de complexă, care necesită şi ceva timp, mai ales aşa cum se face ea în BOR.
Acum însă, mai ales dacă în biserică nu-ţi cântă Licourgos Anghelopoulos sau Byzantion , poţi face cădirea şi în timpul Apostolului, numai că foarte sobru, dăr zăngănit de clopoţei.
Eu aşa şi nu înţeleg cum se cântă în biserica sf. voastre că la Sfinte Dumnezeule aveţi aşa mult timp. În Athos se face numai în duminici şi sărbători, dar nu de către preot sau diacon, ci de paracliser, care într-adevăr este liber. Şi ei atunci cântă pe larg, iar la ultimul adaugă şi "teri-rem". Dar dacă cânţi "Sf. Dumnezeule" normal, fără repetări sau lungiri inutile, atunci eu nu mai găsesc timp şi pt cădiri, căci când şi eu împreună cu strana şi mai fac şi câte o închinăciune, apoi merg la "synthronon" ("locul înalt").Eu am mers pe cădirea la Sfinte Dumnezeule, cînd este timp mai mult.
Aș zice că este o analogie cu cădirea de la Cîți în Hristos v-ați botezat, de la Botez.
În sec. 10 avem prima menţiune despre cădirea Sf. Mese la Heruvic. Până atunci cădelniţa doar însoţea trasferul Darurilor de la skevofylakion la altar. Deşi Simeon al Thessalonicului aminteşte şi de cădirea iconostasului, câteva Liturghiere tipărite din sec. 16 vorbesc doar despre cădirea altarului în timpul Heruvicului. Ruşii şi astăzi, la Liturghia Înaintesfinţitelor, cădesc doar altarul fără iconostas, şi aceasta reflectă vechea tradiţie (despre care nici eu n-am ştiut până nu demult).Și apoi, dacă la Heruvic nu se cădește doar Sf. Masă, de ce s-ar cădi doar Sf. Masă înainte de citirea Evangheliei, care nu se citește pe Sf. Masă, ci pe solee.
Cred că se poate cădi de 3 ori Evanghelia înainte de a fi luată, apoi cădelniţa poate sta în sfeşnic.O altă variantă ar fi să se agațe cădelnița de sfeșnic, și astfel tămîia s-ar înălța singură, simultan cu citirea din Apostol și din Evanghelie, așa cum se întîmplă la citirea paremiilor de la Vecernia Sf. Daruri.
Ei ocolesc cristelnița fără să cădească ?cădirea la "Câţi în Hristos v-aţi botezat" nu este o chestie generală. Ruşii nici n-au auzit de aşa ceva.
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 9 vizitatori