La ultimul Dvs. mesaj - totală - la penultimul, parțială. Oricum, am fost lămurit între timp.Ce nelămurire este?
Iertaţi-mi "răutatea", dar pe ce vă bazaţi când spuneţi asta (în afară de ceea ce credeţi, adică pe idei subiective)?Totuşi eu cred că putem pomeni la Sf Maslu şi persoane care din motive de departare geografică nu sunt de faţă. Adică ne putem ruga şi pentru aceştia. Cred că se poate face acest lucru la Maslul de obşte.
La Liturgică multe lucruri mult mai importante decât asta nu se învaţă. Şi, până la urmă, eu cred că întrebarea nici nu este una de natură liturgică.Ce se stie despre acel obicei de a strânge bani de la credincioşi de către rudele celui bolnav pentru Sf Maslu. Este un obicei destul de vechi, se pare. Este un fel de contribuţie frăţească sufletească simbolizată prin banul dat, indiferent de valoarea lor. Aşa înţeleg.
Iniţial am crezut că este o superstiţie. Noi nu am învăţat la Liturgică despre aceste lucruri.
N-am studiat istoria "fenomenului" la români (că la alţii nu există), dar cred că a început după 1990 şi "nevoile" sunt un pic de alt ordin decât cred oamenii simpli.De cînd a început să se facă Maslu de obște săptămânal prin mânăstiri și biserici, și cum a apărut această ”nevoie” ?
Cred că am răspuns aici.Ce ne puteți spune despre Maslul pentru cei morți (turnarea dinainte de închiderea sicriului) ? Cum era ea înțeleasă în vechime ?
În studiul sf. vs. despre Maslu spuneați că Sf. Petru Movilă a venit cu restricționarea de tip extrema unctio tocmai pentru faptul că în Răsărit se ajunsese să se facă Maslu oricând și oricui, și m-am gîndit că vă refereați și la această rînduială de obște.N-am studiat istoria "fenomenului" la români (că la alţii nu există), dar cred că a început după 1990 şi "nevoile" sunt un pic de alt ordin decât cred oamenii simpli.De cînd a început să se facă Maslu de obște săptămânal prin mânăstiri și biserici, și cum a apărut această ”nevoie” ?
Vorbim despre lucruri un pic diferite:În studiul sf. vs. despre Maslu spuneați că Sf. Petru Movilă a venit cu restricționarea de tip extrema unctio tocmai pentru faptul că în Răsărit se ajunsese să se facă Maslu oricând și oricui, și m-am gîndit că vă refereați și la această rînduială de obște.
Maslul penitenţial venea ca o dezlegare generală la împărtăşanie înainte de marile sărbători. Aşa fac grecii şi în prezent de 2 ori pe an: înainte de Crăciun şi de Paşti. Aceasta se face celor care "nu sunt certaţi cu Biserica", adică nu au păcate grave. Pentru păcate "mărunte" grecii nu se spovedesc niciodată şi asta corespunde vechii discipline penitenţiale. Singura problemă e că în aceste situaţii grecii fac rânduiala mixtă a Sf. Maslu, care până la rugăciunea a 4-a este pentru bolnavi, iar de la a 5-a la 8-a este penitenţială.Pe de altă parte, nu mi-e clar prin ce se deosebește Maslul penitențial de cel obișnuit, în sensul că mulți ar putea să interpreteze Maslurile săptămânale ca fiind tot penitențiale, că doar pocăința trebuie să ne însoțească tot anul, nu ?
Și atunci cine are dreptate ? Petru Movilă sau practica rusă actuală ?Reacţia lui Petru Movilă venea în contextul în care Maslul a început să se facă oamenilor sănătoşi şi (aproape) obligatoriu de câteva ori pe an. Şi în prezent în marile mănăstiri ruseşti se fac "Maslu de obşte" în fiecare săptămână, dar oamenii sunt acceptaţi numai după Spovedanie şi nu mai des de 2 ori pe an.
Maslul penitenţial venea ca o dezlegare generală la împărtăşanie înainte de marile sărbători.
Nu mai înțeleg nimic. Ori este pentru păcate mici (și atunci, de ce e nevoie de o dezlegare înainte de Paști, de vreme ce ne împărtășim duminical ?), ori pentru cele mari (iar în acest caz, de ce Spovedania ar trebui confirmată de/prin Maslu) !?Pocăinţa prin Spovedanie ar trebui făcută doar în cazul păcatelor opritoare de la împărtăşanie, iar în vechime, la sfârşitul epitimiei, se făcea forma veche a Maslului penitenţial.
Nu ştiu dacă practica rusească actuală este foarte bună, dar o văd ca pe un echilibru între "extrema unctio" (în stil romano-catolic) şi "extrema stupido" (în stil românesc).Și atunci cine are dreptate ? Petru Movilă sau practica rusă actuală ?Reacţia lui Petru Movilă venea în contextul în care Maslul a început să se facă oamenilor sănătoşi şi (aproape) obligatoriu de câteva ori pe an. Şi în prezent în marile mănăstiri ruseşti se fac "Maslu de obşte" în fiecare săptămână, dar oamenii sunt acceptaţi numai după Spovedanie şi nu mai des de 2 ori pe an.
Nu mai înțeleg nimic.Maslul penitenţial venea ca o dezlegare generală la împărtăşanie înainte de marile sărbători. //
Pocăinţa prin Spovedanie ar trebui făcută doar în cazul păcatelor opritoare de la împărtăşanie, iar în vechime, la sfârşitul epitimiei, se făcea forma veche a Maslului penitenţial.
Cartea respectivă are limitele ei, iar criticile împotriva "caracterului excepţional al Maslului" vin nu atât pt că practica ar fi chiar greşită (mai ales că-i susţinută biblic), ci pentru că-i romano-catolică. Dar sunt şi lucruri bune la romano-catolici pe care noi le-am pierdut. Iar dacă studiem istoria, vedem că Maslul s-a dezvoltat şi a fost răspândit cel mai mult în Apus. La noi erau mai multe tipuri de ungere, dar fără rânduieli dezvoltate.În cartea prof.Paul Meyendorf se critică, culmea, caracterul excepțional al Maslului (și situarea lui în Miercurea Mare), și se propune generalizarea lui, cel puțin de 4 ori pe an. Traducătorul remarcă, cu oarece entuziasm, că românii au aplicat cu succes această îndesire.
Dar de ce era nevoie de o astfel de dezlegare, dacă oamenii se împărtășeau des ? Sau a apărut această rînduială când cei mai mulți se împărtășeau doar de două ori pe an ?De aici s-a luat ideea ca Maslul să fie o rânduială de dezlegare generală înainte de marile sărbători.
Este de inspirație catolică slujirea Maslului în Miercurea Mare ? Când a apărut această corelare ?Cartea respectivă are limitele ei, iar criticile împotriva "caracterului excepţional al Maslului" vin nu atât pt că practica ar fi chiar greşită (mai ales că-i susţinută biblic), ci pentru că-i romano-catolică.
Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori