Nu e (ne)voie să scrieţi cu litere mari şi, vă rog, cu diacritice şi mai îngrijit.
EXISTA O STRANSA LEGATURA INTRE SPOVEDANIE SI BOTEZ, DUPA CUM VEDEM IN MOLITFELNIC: "IATA DE ACUM DE TOATE ACESTEA ESTI DATOR SA TE PAZESTI, DE VREME CE LA MARTURISIRE CA SI CU AL DOILEA BOTEZ TE-AI BOTEZAT, DUPĂ RÂNDUIALA TAINELOR CRESTINESTI..."
Este o mare greşeală să tragem astfel de concluzii după nişte cuvinte introduse în Molitfelnic în sec. XVII. La urma urmei, conform teologiei ortodoxe, toate Tainele se dau spre iertarea păcatelor şi au drept scop înnoirea Botezului.
Şi totuşi, legătura dintre Botez şi Spovedanie e logică şi corectă, dar numai nu în baza acelor cuvinte aduse de sf. voastră, ci în baza scopului şi efectului Tainelor.
OBSERV SAU MI SE PARE (?) CA EXISTA ACEASI ANALOGIE SI LA TAINA MIRUNGERII VS DE CEA A SF. MASLU. DACA PRIN SPOVEDANIE "SPALAM" HAINA BOTEZULUI, PRIN TAINA SF. MASLU "INNOIM" PECETEA DARULUI DUHULUI SFANT. MAI ALES CA NE UNGEM CA LA MIRUNGERE.
De data aceasta, chiar e exagerat şi fără rost să facem o astfel de analogie. Nu găsesc argumente teologice în sprijinul acestei analogii. Nici măcar material nu este aceeaşi, pt că Sfântul şi Marele Mir nu este totuşi Ulei.
Şi chiar nu ştiu de unde aţi luat ideea că Sf. Maslu înnoieşte pecetea, despre care se spune că este "nestricată". Această pecete se înnoieşte doar atunci când cineva a trecut la erezie, apoi s-a întors la Ortodoxie şi înnoirea se face tot prin Sf. Mir. Scopul Sf. Maslu este însă cu totul altul...
SI INCA O REMARCA PERSONALA, NUSTIU DACA E CORECTA. LA SF. MASLU PE PALME NE MIRUIM AMBELE PARTI. IN ACEST SENS UN PREOT SPUNEA CA NE FACEM PARTASI LA PATIMILE MANTUITORUILUI, ACESTEA SIMBOLIZAND SEMNUL CUIELOR. ADEVARAT, SUNA FRUMOS, DAR ESTE OARE CORECT?
Dacă aş fi mai poet, aş găsi şi eu câteva sute de comentarii de astea, dar m-a păzit Dumnezeu de o astfel de ispită.