După câte am observat, treptele de citeț/cântăreț și ipodiacon sunt tranzitorii, adică se fac în ziua când candidatul la treapta de diacon este hirotonit. Adică de jure noi nu prea avem citeți și ipodiaconi în Biserica Ortodoxă.
De facto avem paraclisieri care îndeplinesc aproape toate atribuțiile ipodiaconului, dar și în strane/cor sunt citeți/cântăreți permanenți.
Mai mult decât atât episcopii sau chiar preoții dau binecuvântare acestor laici să poarte stihar (și orar).
Desigur că avem Canonul 26 apostolic care interzice căsătoria după intrarea în cler cu excepția citeților și cântăreților.
Aș vrea opinia membrilor acestui forum la următoarele idei:
1. Reactivarea hirotesiilor în trepte de citeți/cântăreți prin parohii a credincioșilor care și așa îndeplinesc aceste funcții.
Hirotesii făcute fără vreo legătură de treapta în diacon, chiar și celor care nu au intenție de a fi hirotoniți în viitor.
2. Reactivarea hirotesiilor în trepta de ipodiacon a paraclisierilor, care deja îndeplinesc aproape toate funcțiile ipodiaconilor, dar aplicând Canonul 26 cu iconomie (nu cu acrivie), deoarece de facto deja avem situația dată.
Scopul celor 2 puncte:
- a nu privi hirotesia ca trepte de tranziție, ci ca slujiri depline
- a face de jure ceea ce avem de facto
- a motiva prin aceste hirotesii pe citeți/cântăreți/paraclisieri
- a implica poporul în rugăciuni (în timpul hirotesiei) pentru membrii săi (pe care ei foarte bine îi cunosc) și arăta importanța acestor funcții de slujire liturgică
3. Noi avem multe femei care conduc stranele, care sunt citețe, cântă - și toate acestea nu sub formă de excepție pe timp de prigoană, ci un lucru firesc, banal.
Luând în considerare că am avut în Biserică timp de multe secole diaconițe, s-ar putea începe cu hirotesii în trepte de citețe/cântărețe?
4. Pentru a deveni diacon trebuie de trecut (conform Arhieraticonului) prin treapta citețului și apoi a ipodiaconului.
Eu nu văd (și aici viziunea mea e una subiectivă fără argumentare istorico-liturgică sau canonică) pe citeț și ipodiacon ca trepte de "carieră ierarhică", ci slujiri diferite. Adică cum ar fi sinodul a ales pe un ieromonah pentru funcția de episcop și ar fi necesar de a-l trece repede prin funcțiile de protosinghel și arhimandrit.
5. Noi atât am ignorat treptele inferioare a clerului, că acest veșmânt din Biserica Ortodoxă de rit vechi ni se par străine. Oare nu ar fi corect a readuce în Biserică cu re-utilizarea acestui veșmânt?
Mulți îl numesc felonaș. Poate are el o altă denumire?
El este același veșmânt pe care îl poartă ministranții din ritul roman?