M-ar interesa totusi o hotare a unui Sinod, chiar si local, care reglementeaza acest lucru. Nu cred ca practica a aparut si s-a generalizat din senin.
Daniela, lucrurile sunt mult mai complexe. Te asigur că nu e vorba de nici un Sinod.
Paradoxal, dar în cultul nostru, o notiţă scrisă cândva de un monah din Athos (de exemplu), a intrat mai uşor în cărţile noastre şi a căpătat o autoritate mult mai mare decât o oarecare hotărâre sinodală. De asemenea, spre mirarea multora, trebuie să afirm că destul de multe lucruri au apărut şi s-au generalizat mai mult decât din senin. E jale la acest capitol...
Cred ca a aparut dupa ce s-a hotarat ca diaconii sa nu mai duca bolnavilor Sfanta Impartasanie de la Sfanta Liturghie savarsita in acea zi.
Nu e absolut nicio legătură!
Mai mult ca sigur scoaterea acestui Agnet pentru cazuri speciale este legata de instituirea Sfintei Impartasanii la Cina cea de Taina (de catre Hristos - Doctorul trupurilor si sufletelor), insa as fi vrut mai mult decat o supozitie, o argumentarea patristica.
Nu trebuie să instişţi pe ideea de "Doctor" şi "bolnavi" etc. Până prin sec. 17, Sfintele Taine uscate erau date tuturor ostaşilor pe câmpul de luptă (şi erau războaie multe), mirilor la Cununie (!), şi în multe alte situaţii. Asta cu bolnavii era doar una din situaţii.
Trebuie să nu uiţi că noi pregătim Agneţe şi pt Liturghia Darurilor mai înainte Sfinţite şi practica pregătirii unor Agneţe suplimentare e cel puţin din sec. 4, şi de fiecare dată avea la bază exclusiv raţionamente practice şi nu speculaţii "dogmatice".
Ar mai fi si intrebarea de ce Sfintele Uscate din anul precedent sunt consumate toate in Joia Mare si nu se amesteca cu cele pregatite in anul curent. Probabil e vorba de ciclul liturgic Moarte - Viata, reflectat si de ciclul liturgic, insa as vrea ca aceste presupuneri sa fie fundamentate (nu dupa parerea mea).
Complici inutil lucrurile.
Dacă într-un an s-au consumat puţine părticele, nu e nevoie de Sfinţit un alt Agneţ. Poate rămâne, fără probleme, cel de anul trecut. Chiar aşa fac mulţi preoţi, inclusiv eu. Trebuie să fie clar că nu e vorba despre ceva dogmatic, ci doar practic, iar legătura simbolică cu Joia Mare, nu ar trebui să creeze nici un fel de cleşeu în acest sens.
Iar legat de "ciclul liturgic Moarte - Viaţă", astea nu sunt decât simple speculaţii. Acest ciclu se actualizează la fiecare Liturghie, deci în fiecare zi, şi nu trebuie să aştepţi un an întreg, ca să vorbeşti despre aşa ceva...