...este aproapele nostru, poate ca nu este un raspuns prea convingator pt unii, insa eu cred ca este desavarsit daca reusim sa oferim fratelui ceva mai mult decat intelegerea si iubirea noastra, ceva din interiorul nostru fara a avea vreo intentie sau obligatie fata de el , pur si simplu asta simtim sa facem, asta ne dicteaza inima.Totusi, care e "dreptul" unui fumator de a beneficia de un transplant de plamani in defavoarea unui nefumator?
Nu cred, de fapt sunt sigura, ca cineva a primit mai mult de la Dumnezeu si altcineva mai putin, toti ne-am invrednicit cu aceleasi minunate daruri de la Dumnezeu, insa fiecare dintre noi a ales sa le foloseasca (conform principiului libertatii) in diferite scopuri unii le-au inmultit (in numele dragostei fata de Mantuitorul) altii din contra le-au risipit pe scurte momente de placere lumeasca...totusi raspunsul ar fi nu, pt ca acest minunat dar, viata trebuie traita pana in ultima secunda; eu nu cred ca tanarului i se cuvine mai mult doar pt faptul ca are mai multa forta fizica decat varstnicul (asta ar putea fi unul din motivele transplantului :tanarul "e in floarea varstei"), esenta vietii nu consta in lucrurile trecatoare ci in felul in care ne inmultim darurile primite de la Domnul (tot ceea ce facem ar trebui sa fie dedicat Lui); indiferent de varsta, omului care traieste in Hristos i se cuvine pana in ultimul moment sa se bucure de viata!Se cuvine unui tanar de 28 de ani o inima noua mai mult decat unui batran de 65?
Noi nu dorim decat fericirea aproapelui, iar daca aceasta consta in a se desparti de lume predand stafeta unui tanar in putere Doamne ajuta ca acest tanar sa aiba o viata in Hristos...Mi sa mai spus ca sunt prea optimista, insa eu credeam ca fericirea aceasta launtrica pe care ne-o daruieste Bunul Dumnezeu nu de putine ori poate fi traita indiferent de varsta si atunci ar fi pacat sa-i rapim unei persoane aceasta mare bucurie; si eu sunt de parere ca trebuie sa-i ajutam pe cei din nevoi, mai ales pe copii, insa in cazul de fata m-am referit strict la "tanarul de 28 de ani" si la "varstnicul de 65 de ani" ambii in "puterea vietii" si atunci credeam ca nu ar fi corect sa pretindem ca unuia dintre ei i se cuvine mai mult, desigur aici mai e de discutat caci daca tanarul e bolnav, iar varstnicul din prea plinul dragostei lui accepta acest schimb atunci Dumnezeu sa-l primeasca in sanul Lui pe acesta si sa-i fie ajutor intru nevoi tanarului (insa eu m-am referit strict la problema "a pretinde")."Anii omului sunt 70, si daca este inca pe picioare 80, dar ce este dupa aceea este numai chin."
Ma bucur ca ai incredere in mine... e vorba de unul din psalmii ceasului intai (asta e avantajul de a sluji la o manastire, stii si randuiala ceasurilor): Anii nostri s-au socotit ca panza unui paianjen, zilele anilor nostri sunt saptezeci de ani; iar de vor fi in putere optzeci de ani si ce este mai mult decat acestia osteneala si durere (Psalmul LXXXIX, 10-11)Sfanta Scriptura spune undeva... "Anii omului sunt 70, si daca este inca pe picioare 80, dar ce este dupa aceea este numai chin" (am citat din memorie, fratele diacon Catalin cu siguranta ma poate corecta).
Ai renunta la tatal tau de 76 de ani in favoarea unui tanar fumator, , necrestin...sa spunem cel despre care s-a discutat in topicul acesta? (e doar un exemplu, doar intreb, nu mi-o luati in nume de rau; nici o postare nu e cu scopul de a supara)Prin urmare cred ca da, un tanar are intaietate la transplant.
Oare stim noi ce a pregatit Dumnezeu pentru fiecare din noi? Oare Dumnezeu se gandeste la individ? Oare suferinta unui batran este doar a lui, si nu si a celor care, iubindu-l, il ingrijesc, isi rapesc din propriul timp, sufera vazandu-i suferinta? Sa nu credem ca suferinta noastra este pentru propria mantuire. Iata o carte care lamureste parte din motivele suferintelor. Omul sufera pentru ca Adam a cazut si intraga natura a suferit pervertire. Suferim pentru ca asa a spus Iisus: In lume necazuri veti avea; dar indrazniti. Eu am biruit lumea. (Ioan XVI, 33). Si apoi, daca nu suferim, daca nu sunteti impovarati, cum vom ajunge la Hristos, caci El zice: Veniti la Mine toti cei osteniti si impovarati si Eu va voi odihni pe voi. Luati jugul Meu asupra voastra si invatati-va de la Mine, ca sunt bland si smerit cu inima si veti gasi odihna sufletelor voastre. Caci jugul Meu e bun si povara Mea este usoara. (Matei XI, 28-30)Domnul ne da anumite suferinte spre mantuire... daca reusim sa le evitam nu inseamna ca refuzam Crucea personala?
Dar de unde ai tras, fratioare, concluzia ca nu am incredere in fratia ta ??? Ce, daca uneori am avut contradictii de pareri, inseamna ca nu as putea avea incredere in fratia ta ? Nu este adevarat ! Cel putin in privinta cunoasterii Sfintei Scripturi, sunt sigura ca imi poti da lectii !Ma bucur ca ai incredere in mine... e vorba de unul din psalmii ceasului intai....
Aici chiar se potriveste cu realitatea mea... il am pe tata la mine, in varsta de 71 de ani, gata pentru o operatie pe cord saptamana viitoare, care cred ca se va petrece in alte conditii decat in RO, pentru ca aici nu se da spaga nici macar pentru ca sa-ti schimbe cearceaful....insa, revenind la ceea ce ma intrebi, cred ca DA, daca s-ar pune problema de un transplant de inima si as stii ca tata concureaza cu un tanar, cred ca as ceda (daca eu ar trebui sa semnez) pentru tanar. Tu spui "tanar fumator". Dar si tata a fost fumator acum 40 de ani. Iar un tanar fumator nu poate ajunge asa repede, din punct de vedere medical, la nevoia unui transplant. Doar daca acel tanar are un defect congenital. In fine, ar fi foarte mult de discutat, detaliat, mai ales cu argumente in cunostiinta de cauza.Ai renunta la tatal tau de 76 de ani in favoarea unui tanar fumator, , necrestin...[/color]
Desigur ca nu stim, nici nu am afirmat ca as stii eu, am spus doar ca intalnim la sfintii parinti aceasta idee, ca uneori incercam sa evitam, prin diferite mijloace, suferinta...Oare stim noi ce a pregatit Dumnezeu pentru fiecare din noi?Domnul ne da anumite suferinte spre mantuire... daca reusim sa le evitam nu inseamna ca refuzam Crucea personala?
Dar daca s-ar vedea in privirea batranului dorinta de a trai... daca s-ar milogi pentru viata?DA, as ceda pentru un tanar, care poate mai are ceva de daruit societatii.Ai renunta la tatal tau de 76 de ani
Pai, si in privirea tanarului nu s-ar putea vedea acelasi lucru ?Dar daca s-ar vedea in privirea batranului dorinta de a trai... daca s-ar milogi pentru viata?
Si tot stand si chibzuind, cantarind si una si alta, uite ca mor amandoi...si ramai cu statistica.Chiar, frate, daca ai avea putere sa dai vindecare si s-ar "milogii pentru viata" in fata ta un tanar de 26 de ani si un batran de 76 de ani, ce ai face, stiind ca numai pe unul dintre ei ai putea sa-l vindeci ?
Cred ca ai sa-mi raspunzi ca depinde de multe...nuanate in functie de datele lor moral-spiritual-psihologice, si sunt de acord.
Corect ! dar, apropos', tu frate Ioan, ca medic, ce ai face in aceasta situatie ?Si tot stand si chibzuind, cantarind si una si alta, uite ca mor amandoi...si ramai cu statistica.
Pentru ca asta presupune obiectul bioeticii, luarea de astfel de decizii. Asa cum am scris la inceputul topicului, Biserica Ortodoxa Romana spune: "selectia pacientilor nu trebuie sa fie impiedicata sau viciata de motive de ordin rasial, social economic, religios etc., ci determinata de conditii optime de reusita a transplantului si de finalitatea acestuia."Dar daca stii ca este atat de complicat, de ce intrebi ?
Absolut de acord cu tine ! Foarte greu de luat o decizie, si poate numai un cadru medical, cum esti tu, ar putea sa o ia corect, dpdv medical vorbind.I-asi da celui cu sanse mai mari de supravietuire. Grea intrebare.
Eu cred ca Dumnezeu decide cine traieste si cine moare, in orice situatie !...Doar conditiile de reusita si finalitatea trebuie sa "decida" cine traieste si cine moare?
Tocmai asta e: astfel de decizii trebuie excluse a mai fi privite "dpdv medical", asta e rolul bioeticii, de a aduce astfel de probleme pe masa interdisciplinara si a privi omul nu doar medical, biologic, social sau teologic. Omul trebuie privit in ansamblu, si de aceea a aparut bioetica. Bioetica nu doar se pronunta in legatura cu deciziile altora, ci trebuie sa ia decizii si sa si le asume. Poate unii dintre noi gandesc mai mult teologic, poate altii gandesc mai mult social in ceea ce priveste importanta unui om. De aceea discutam, pentu a intelege mecanismul de functionare a bioeticii. Daca noi avem pareri diferite, dar cei care stau si studiaza zeci de astfel de cazuri?Foarte greu de luat o decizie, si poate numai un cadru medical, ar putea sa o ia corect, dpdv medical vorbind.
Exact, din punct de vedere uman, bioetic oricum nu poti avea certitudinea ca alegerea este corecta. Insa s-ar putea ca aceea alegere sa fie inspirata chiar de Dumnezeu, fiindca stim ca nimic nu se intampla fara ingaduinta Lui, nu ?Asa cum ai intuit mai sus... ma voi eschiva spunand ca sunt multe variabile care trebuie luate in considerare. Facand abstractie de toate variabilele (si inexactitatile medicale), de dragul discutiei, as alege pe cel de 38 de ani. Motivatia e pur teologica, ceea ce nu o face o alegere corecta!
Sau s-ar putea sa nu, depinzand acest lucru foarte mult de starea de moralitate a celui care ia hotararea....s-ar putea ca aceea alegere sa fie inspirata chiar de Dumnezeu
Înapoi la “APOLOGETICĂ şi BIOETICĂ”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori