Din punctul meu de vedere trebuiau sa primeasca o pedeapsa pentru neascultarea lor, dar citim ca Multmilostivul Dumnezeu nu- i pierde de tot, dar ii binecuvinteaza sa creasca si sa se inmulteasca, dindu-le voie sa traiasca viata pe care si- au ales- o. Oare aceasta nu este o iertare din partea lui Dumnezeu ?Daca Adam si Eva recunosteau greseala, cerand iertare lui Dumnezeu--sa admitem-- care ar fi fost urmarea ?
Această considerare poate fi luată în seamă şi, aş putea spune, nu avem dreptul să nu o luăm...Daca Adam si Eva recunosteau greseala, cerand iertare lui Dumnezeu--sa admitem-- care ar fi fost urmarea ?
Poate fi luata in considerare si aceasta posibilitate ?
Greşeşti, Eugenia. Porunca şi binecuvântarea înmulţirii oamenilor a fost dată înainte de cădere. După cădere au urmat "durerile naşterii" ca pedeapsă a acesteia...Din punctul meu de vedere trebuiau sa primeasca o pedeapsa pentru neascultarea lor, dar citim ca Multmilostivul Dumnezeu nu- i pierde de tot, dar ii binecuvinteaza sa creasca si sa se inmulteasca, dindu-le voie sa traiasca viata pe care si- au ales- o. Oare aceasta nu este o iertare din partea lui Dumnezeu ?
Ordonarea celor doua este improprie, caci în ziua în care vei mânca din el [din pomul cunostintei binelui si raului], vei muri negreşit! spune Scriptura (conform Facere II, 17). Putem vedea ca neascultarea aducea moartea negresit; moartea nu a fost pedeapsa, ci urmare.Dupa neascultare... a urmat pedeapsa...
Exista asteptarea asumarii faptei savarsite, dar nu se asteapta parerea de rau pentru savarsirea ei, pentru ca nu exista in om "destula" constiinta a binelui si a raului pentru a intelege ca cele savarsite reprezentau rau. Daca stiau ca este rau, nu il savarseau, neavand "inclinarea spre rau" despre care vorbeste sfantul apostol Pavel (conform Romani VII, 19)....asistam la o dorinta din partea Creatorului ca ei sa marturiseasca, mai exact sa asume calcarea poruncii, pacatul comis.
Tocmai, nu exista aceasta constiinta... ea era inca in formare, asa cum statornicia in bine era "in formare" la momentul savarsirii neascultarii....Dumnezeu a incercat... sa le trezeasca constiinta pacatului.
Omul ar fi murit, conform textului de la Facere II, 17, dar poate ar fi fost doar o moarte trupeasca, fara a mai presupune o moarte sufleteasca, o despartire de Dumnezeu care a creat omul si care l-a iertat!!!Daca Adam si Eva recunosteau greseala, cerand iertare lui Dumnezeu -sa admitem- care ar fi fost urmarea?
Iată Adam s-a făcut ca unul dintre Noi, cunoscând binele şi răul... Şi acum nu cumva să-şi întindă mâna şi să ia roade din pomul vieţii, să mănânce şi să trăiască în veci! (Facere III, 22) - Acest pasaj scripturistic arata tocmai opusul: omul ar fi murit, nu pentru ca nu si-a cerut iertare, ci pentru ca S-a facut asemeni Persoanelor lui Dumnezeu.Dacă proto-părinţii îşi cereau iertare, Dumnezeu i-ar fi iertat!
Mai mulţi Sf. Părinţi spun că această spusă a lui Dumnezeu este ironică. Deci Adam n-a ajus ca Dumnezeu, ci mai mult s-a îndepărtat de EL. Dacă însă se căia, ar fi fost iertat...Iată Adam s-a făcut ca unul dintre Noi, cunoscând binele şi răul... Şi acum nu cumva să-şi întindă mâna şi să ia roade din pomul vieţii, să mănânce şi să trăiască în veci! (Facere III, 22) - Acest pasaj scripturistic arata tocmai opusul: omul ar fi murit, nu pentru ca nu si-a cerut iertare, ci pentru ca S-a facut asemeni Persoanelor lui Dumnezeu.Dacă proto-părinţii îşi cereau iertare, Dumnezeu i-ar fi iertat!
E parerea personala sau pozitia oficiala a vreo unei Biserici? (nu e o intrebare ironica!)Dacă însă se căia, ar fi fost iertat...
Despre acest lucru vorbeste Sf Ioan Gura de Aur: "Nu mancarea din pom le-a deschis lor ochii - caci vedeau pomul si inainte de a manca - ci mancarea din pom a fost temei de neascultare si de calcare a poruncii date lor de Dumnezeu, din care pricina li s-a luat slava ce-i incojura, nevrednici facandu-se pe sine de o cinste atat de mare."Pai tocmai mancarea din pom le dadea cunostinta binelui si a raului, nu?
Recunosc ca am gresit, necitind Biblia cu luare aminte , dar acum am citit si nu am gasit porunca şi binecuvântarea înmulţirii oamenilor, daca Dumnezeu I-a binecuvintat sa se inmulteasca inainte de cadere, de ce nu au avut copii inainte de cadere ? Am citit mai departe in Biblie ca dupa potop vine binecuvintarea " Si a binecuvintat Dumnezeu pe Noe si pe fiii lui si le- a zis: "Nasteti si va inmultiti si umpleti pamintul si- l stapiniti !" " (Facerea 9, 1). Inseamna oare aceasta ca Dumnezeu nu I- a binecuvintat pentru nastere si inmultire pe Adam si Eva ? :?Greşeşti, Eugenia. Porunca şi binecuvântarea înmulţirii oamenilor a fost dată înainte de cădere. După cădere au urmat "durerile naşterii" ca pedeapsă a acesteia...
Binecuvantarea inmultirii oamenilor a fost data inainte de cadere.Recunosc ca am gresit, necitind Biblia cu luare aminte , dar acum am citit si nu am gasit porunca şi binecuvântarea înmulţirii oamenilor, daca Dumnezeu I-a binecuvintat sa se inmulteasca inainte de cadere, de ce nu au avut copii inainte de cadere ? Am citit mai departe in Biblie ca dupa potop vine binecuvintarea " Si a binecuvintat Dumnezeu pe Noe si pe fiii lui si le- a zis: "Nasteti si va inmultiti si umpleti pamintul si- l stapiniti !" " (Facerea 9, 1). Inseamna oare aceasta ca Dumnezeu nu I- a binecuvintat pentru nastere si inmultire pe Adam si Eva ? :?
Ma rog de ma iertati.
Foarte frumoasa intrebare! Cred ca nu-i aveau, pentru ca nu-i cereau...daca Dumnezeu I-a binecuvintat sa se inmulteasca inainte de cadere, de ce nu au avut copii inainte de cadere ? ...Inseamna oare aceasta ca Dumnezeu nu I- a binecuvintat pentru nastere si inmultire pe Adam si Eva ?
Sf. Ioan Gura de Aur este de parere ca Adam era foarte inteligent si inainte de cadere - dovada fiind capacitatea lui de a da nume fiecarui animal si fara gres (sau poate e vorba doar de zoologie? ). Deci imaturitatea lui duhovniceasca era mai degraba una relationala - neascultarea fiind rodul nepasarii sale, iar nepasarea - pentru putina sa rugaciune (in alt loc acelasi Sfant afirma chiar ca Adam a cazut din lenevie). Observati ca sarpele (diavolul) nu-l ispitea cat Dumnezeu era cu ei. Ma intreb, daca nu cumva Adam gresise inca din clipa cand iL lasase pe Dumnezeu sa se plimbe de Unul Singur prin gradina si nu venise dupa El chiar atunci - oare l-ar fi refuzat? Chiar si asa, oare nu venea Dumnezeu la ei daca Il chemau (= se rugau)?Omului i sa interzis de a mânca din pomul cel cu dublă valenţă pt că încă nu era suficient de matur duhovniceşte ca să ştie să aleagă, de aceea Dumnezeu a dat acea poruncă temporară. Omul "mâncând" nu a mai ajuns să guste din "pomul vieţii", ci doar din cel al cunoşterii semeţe...
În general, conceptul de "păcat strămoşesc" cu toate implicaţiile lui, nu prea se regăseşte la Părinţii Bisericii de Răsărit. Este un concept care a fost dezvoltat foarte mult de Fer. August, apoi de scolastica apuseană.cum este interpretat pacatul stramosesc in catehismul ortodox; cine imi poate explica cum functioneaza pacatul stramosesc la oameni?
Înapoi la “DOGMATICĂ şi CATEHISM”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 6 vizitatori