Hristos moare pentru păcatele noastre, aşa e. Iar atunci când spui asta implică că îl accepţi pe Hristos, îl mărturiseşti, crezi în moarte Lui ptr. tine. Dacă Îl accepţi în viaţa ta nu mai poţi păcătui căci Hristos şi păcatul nu pot coexista, nepăcătuind (cu ajutorul Lui) vei fi viu (chiar dacă trupeşte mori, sufletul va fi viu). Dacă în schimb vei păcătui sau nu-L mai recunoşti pe Hristos, nu-L mai mărturiseşti atunci vei cunoaşte moartea sufletească (şi trupească, inevitabilă)."Plata pacatului este moartea", zice Pavel.
"Hristos a murit pentru pacatele noastre, dupa Scripturi", zice tot el.
Aşa e, iartă-mă.maria_andreea, multumesc pentru comentariu; lucrurile pe care le-ai spus sunt adevarate, dar nu au legatura cu intrebarile mele.
Este plată pentru toţi, însă nu toţi o acceptă, o mărturisesc şi-o însuşesc (mulţi chemaţi, puţini aleşi). Este dacă vreţi ca un izvor în stâncă, dacă vrei te duci să bei, dacă nu, nu, dar el există acolo ptr. oricine doreşte să bea din el.cum poate moartea lui Iisus sa fie plata pentru oricine?
Nu contează când, ci că a murit. Moartea e plata păcatului punct. Nu se spune că e o moarte imediată .Daca moartea e plata pacatului atunci de ce Adam a murit abia dupa 900 si ceva de ani de la incidentul cu fructul interzis?
Intrebare e : Plata cui?Este plată pentru toţi, însă nu toţi o acceptă, o mărturisesc şi-o însuşesc (mulţi chemaţi, puţini aleşi). Este dacă vreţi ca un izvor în stâncă, dacă vrei te duci să bei, dacă nu, nu, dar el există acolo ptr. oricine doreşte să bea din el.cum poate moartea lui Iisus sa fie plata pentru oricine?Nu contează când, ci că a murit. Moartea e plata păcatului punct. Nu se spune că e o moarte imediată .Daca moartea e plata pacatului atunci de ce Adam a murit abia dupa 900 si ceva de ani de la incidentul cu fructul interzis?
Legat de acest aspect, înţelegerea mea este:In ziua in care vei manca vei muri, celebrele cuvinte la ce se refera?
e... si atunci la ce se refera Scriptura cand zice ca plata pacatului e moartea?Legat de acest aspect, înţelegerea mea este:In ziua in care vei manca vei muri, celebrele cuvinte la ce se refera?
Moartea este opusul vieţii sau lipsa vieţii, da?
Dumnezeu este Viaţa,
Deci moartea este lipsa Lui Dumnezeu în viaţa omului.
Omul alege să se despartă de Dumnezeu, să intre în conflict cu Dumnezeu prin ignorarea poruncii, prin sfidare, dacă vreţi deci se desparte de viaţă, iar această despărţire (moarte) este exact în momentul în care încalcă porunca.
Aici moartea nu se referă la moarte trupească ci la despărţirea de de izvorul Vieţii.
La moarte în înţeles de lipsă a Lui Dumnezeu în viaţa omului.e... si atunci la ce se refera Scriptura cand zice ca plata pacatului e moartea?
Ptr. că am considerat că deja s-a răspuns puţin mai sus.nu mi s-a raspuns cui i-a fost oferita plata lui Iisus.
Si atunci care e scopul mortii fizice ? De ce a mai murit Hristos?La moarte în înţeles de lipsă a Lui Dumnezeu în viaţa omului.e... si atunci la ce se refera Scriptura cand zice ca plata pacatului e moartea?
Viaţa de pe pământ e o pregătire ptr. viaţa veşnică. Practic omul este destinat să fie sfânt, fără prihană, nestricăcios, prin voinţă. Adică să nu cunoască moartea cu toate derivatele ei: descompunere, necurăţie, dezbinare (trup, suflet), durere ptr. că nu se mai pot satisface plăcerile cu care mai înainte se îndeletnicea etc. Unii oameni (Sf Ilie, Maica Domnului) s-au mutat cu tot cu trup în veşnicie, alţii (Sfinţii) şi-au înduhovnicit trupul adică l-au umplut de puterea de viaţă a Sf. Duh ptr. întărirea credinţei şi pentru mângâierea Bisericii luptătoare (creştinii de pe pământ). Ce vreau să spun este că moartea trupească este efectul morţii sau al păcatului (îndepărtării de Dumnezeu). Deci prima dacă ne îndepărtăm de Dumnezeu şi mai apoi cunoaştem şi efectele acestei îndepărtări: moarte (descompunere), durere, chin, lipsa de viaţii etc.
Sf. Maxim spune că trupul prin fire este inert. El este mişcat de suflet. Unele de suflet raţional, altele de suflet neraţional şi iarăşi altele de suflet fără simţire
Poate nu am fost destul de clar.Nu am intrebat pentru cine a fost oferita plata, ci cui.Cui i-a platit Iisus?Ptr. că am considerat că deja s-a răspuns puţin mai sus.nu mi s-a raspuns cui i-a fost oferita plata lui Iisus.
Plata este făcută ptr. toţi, niciun om nu mai este dator sau răspunzător de neascultarea sa primordială faţă de Dumnezeu, însă din păcate omul nu a urmat atitudinii lui Adam după izgonirea lui din Rai: să plângă, să se tânguie, să ceară de la Dumnezeu iertare ptr. că defapt el nici nu o doreşte, el se complace în lucrurile de nimic ale acestei lumii materiale. Şi, deşi Iisus a deschis din nou larg poarta Raiului, puţin sunt cei ce aleargă spre Ea, deşi ea este deschisă de la Întruparea - Pătimirea - Moartea - Învierea Sa şi aşa va fi mereu ptr. toţi fără deosebire.
Iisus nu a murit fizic (în sensul de descompunere ...) ci s-a pogorât cu trupul la iad ca Om şi Dumnezeu să le spună/arate şi celor (începând cu Adam şi Eva) de acolo "Bucuraţi-vă!" sau să dezlege blestemul neascultării cu care erau legaţi, despărţiţi de Dumnezeu. Nu ştiu cât aţi înţeles de aici, dar la moment, atât, iertaţi-mă!Si atunci care e scopul mortii fizice ? De ce a mai murit Hristos?
Scuzele mele. Cui!? Celui care dobândise dreptul asupra sufletelor oamenilor prin ascultarea de el (şarpele, cel rău, viclean sau duhului căzut prin mândrie).Poate nu am fost destul de clar.Nu am intrebat pentru cine a fost oferita plata, ci cui.Cui i-a platit Iisus
Nu cred ca aici Hristos anuleaza vinovatia cuiva fata de cel caruia i-a facut o nedreptate (pacat), ci doar afirma ca pacatul nu-l loveste numai pe fratele impotriva caruia s-a infaptuit, ci si pe Hristos, [probabil mai profund decat in VT] pentru ca cel impotriva caruia s-a savarsit pacatul face parte din trupul Lui (nu din trupul Lui inviat din morti, ci din trupul lui "mistic", adica Biserica)."ce faceti celui mai mic dintre ai mei, imi faceti Mie"
Tocmai Pavel este cel care spune ca Hristos a murit ca ispasire pentru pacatele noastre ("Pe El Dumnezeu L-a rânduit mai dinainte să fie, prin credinţa în sângele Lui, o jertfă de ispăşire, ca să-Şi arate neprihănirea Lui; căci trecuse cu vederea păcatele dinainte, în vremea îndelungii răbdări a lui Dumnezeu" -- Romani 3:25), acompaniat fiind si de Ioan. ("El este jertfa de ispăşire pentru păcatele noastre; şi nu numai pentru ale noastre, ci pentru ale întregii lumi." -- 1 Ioan 2:2)De aceea zice sf. Pavel ca a murit pentru pacatele noaste: NU CA ISPASIRE a acestor pacate, (ca pedeapsa; Christos nu este pedepsit sa faca asta)
Ba da, si in VT, chiar cand pacatuiai impotriva unui om, pacatuiai si impotriva lui Dumnezeu. De exemplu, David, dupa ce a preacurvit cu Batseba si i-a omorat sotul zice, in Psalmul 51: "Împotriva Ta, numai împotriva Ta, am păcătuit şi am făcut ce este rău înaintea Ta; aşa că vei fi drept în hotărârea Ta, şi fără vină în judecata Ta."Dar cand umileai un om, pe vremea aceea NU il atacai pe Dumnezeu!
Daca, asa cum minciuna e opusul adevarului, moartea e opusul vietii, viata inseamnand existenta neincetata, atunci Adam, cand a pacatuit, s-a despartit de viata, devenind muritor. Deci "in ziua in care vei manca din el vei muri negresit" echivaleaza cu "in ziua in care vei manca din el, iti vei lua adio de la adevarata viata, devenind muritor". Cred ca asta e cea mai buna explicatie a acelor versete.Daca moartea e plata pacatului atunci de ce Adam a murit abia dupa 900 si ceva de ani de la incidentul cu fructul interzis?
Nu este adevarat. Hristos a murit fizic, adica cu trupul. Trupul, intr-adevar, n-a apucat sa-i putrezeasca, pentru ca Dumnezeu i l-a inviat a treia zi. Nu s-a coborat cu trupul la iad, intre moarte si inviere, ci trupul i-a ramas in mormant; cu sufletul, da, s-a coborat.Iisus nu a murit fizic (în sensul de descompunere ...) ci s-a pogorât cu trupul la iad ca Om şi Dumnezeu [..]
Nu mi s-a raspuns cui i-a fost oferita plata lui Iisus.
Nu diavolului, ci Tatalui i-a fost oferita plata. Dovada: "Trăiţi în dragoste, dupăcum şi Hristos ne-a iubit, şi S'a dat pe Sine pentru noi ,,ca un prinos şi ca o jertfă de bun miros``, lui Dumnezeu." (Efeseni 5:2)Cui!? Celui care dobândise dreptul asupra sufletelor oamenilor prin ascultarea de el (şarpele, cel rău, viclean sau duhului căzut prin mândrie)
După Întrupare Lui Iisus întreaga umanitate devine părtaşă firii dumnezeieşti. Nu mai trăieşte omul vechi, ci Hristos. Tot de această idee se leagă şi concepţia: Hristos = eul creştinilor.Dar cand umileai un om, pe vremea aceea NU il atacai pe Dumnezeu!Ba da, si in VT, chiar cand pacatuiai impotriva unui om, pacatuiai si impotriva lui Dumnezeu.
Atunci avem un Dumnezeu ofensat?Daca, asa cum minciuna e opusul adevarului, moartea e opusul vietii, viata inseamnand existenta neincetata, atunci Adam, cand a pacatuit, s-a despartit de viata, devenind muritor. Deci "in ziua in care vei manca din el vei muri negresit" echivaleaza cu "in ziua in care vei manca din el, iti vei lua adio de la adevarata viata, devenind muritor". Cred ca asta e cea mai buna explicatie a acelor versete.Daca moartea e plata pacatului atunci de ce Adam a murit abia dupa 900 si ceva de ani de la incidentul cu fructul interzis?Nu este adevarat. Hristos a murit fizic, adica cu trupul. Trupul, intr-adevar, n-a apucat sa-i putrezeasca, pentru ca Dumnezeu i l-a inviat a treia zi. Nu s-a coborat cu trupul la iad, intre moarte si inviere, ci trupul i-a ramas in mormant; cu sufletul, da, s-a coborat.Iisus nu a murit fizic (în sensul de descompunere ...) ci s-a pogorât cu trupul la iad ca Om şi Dumnezeu [..]
"În mormânt cu trupul, în iad cu sufletul ca un Dumnezeu, în rai cu tâlharul şi pe scaun împreună cu Tatăl şi cu Duhul ai fost, Hristoase pe toate umplându-le, Cel ce eşti necuprins.", zice Liturghierul ortodox.Nu mi s-a raspuns cui i-a fost oferita plata lui Iisus.Nu diavolului, ci Tatalui i-a fost oferita plata. Dovada: "Trăiţi în dragoste, dupăcum şi Hristos ne-a iubit, şi S'a dat pe Sine pentru noi ,,ca un prinos şi ca o jertfă de bun miros``, lui Dumnezeu." (Efeseni 5:2)Cui!? Celui care dobândise dreptul asupra sufletelor oamenilor prin ascultarea de el (şarpele, cel rău, viclean sau duhului căzut prin mândrie)
Înapoi la “DOGMATICĂ şi CATEHISM”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator