celprost spune: va spun pasii care trebuie facuti ca sa ajungem la contemplatie:
- 1. credinta in Dumnezeu,
- 2. frica lui Dumnezeu,
- 3. paza minti,
- 4. trezvia,
- 5. nepatimirea,
- 6. contemplatia,
si mai sunt doua deasupra,
- 7. vederea lui Dumnezeu (vederea Fetei sau a Slavei, nu Fiintei) si
- 8. unirea cu Dumnezeu (indumnezeirea).
Apoi contemplatia are si ea trei nivele:
- contemplatia naturala, a lucrurilor,
- contemplatia sinelui, sufletului si
- contemplatia dumnezeirii sau Teologia.
Vedeti acum cine ar trebui sa fie apelati cu numele de teologi? Cei care au ajuns cel putin la ultimul nivel din treapta a sasea.
Cine este autorul acestei înşiruiri de "paşi" către contemplaţie?
celprost spune: pasii sau treptele sunt o sinteza luata de la mai multi Sfintii Parinti. In Scara sa Sfantul Ioan Scararul e cel mai meticulos in a descrie treptele urcusului duhovnicesc. Insa, cum prefer simplitatea, am cautat o descriere mai simpla. La inceput am gasit o impartire in trei trepte, in special la Sf. Maxim, actiunea/despatimirea, contemplatia si unirea cu Dumnezeu. Contemplatia cu cele trei nivele e descrisa chiar de Sf. Maxim. Apoi am gasit la Parintele Cleopa pasii pana la despatimire, ceea ce la Sf. Maxim corespundea cu viata activa. Parintele Cleopa chiar arata foarte frumos cum se nasc una din alta aceste trepte: frica lui Dumnezeu din credinta in Dumnezeu, paza mintii din frica lui Dumnezeu, trezvia din paza mintii. Foarte multi Sfinti Parinti nu fac distinctie intre trezvie si paza mintii. Insa toti recunosc ca trezvia e paza mintii facuta de la sine si neincetat. Paza mintii se lucreaza cu oarece efort, mai cu pauze, mai intens, cum poate fiecare, dar cand ai ajuns la trezvie, aceea e neincetata, chiar si in somn, desi noua ne pare incredibil. Vederea lui Dumnezeu e adevarat ca poate fi confundata cu contemplatia si, mai ales, cu ultimul nivel al acestia, cel al contemplatiei dumnezeirii. Dar, din cauza ca are un caracter aparte si o teologie aparte, data chiar de Sf. Simeon Noul Teolog, am facut distinctie intre ele. Treptele exista sub diverse forme la Sfintii Parinti, dar unii comaseaza doua, trei, patru, dintre ele intr-una singura. De ex. trezvia si paza mintii pot si comasate, sau contemplatia si vederea lui Dumnezeu, iarasi, credinta si frica lui Dumnezeu pot fi si ele comasate. Totusi, numarul de opt pare optim, nici prea mare nici prea mic, iar treptele dau o imagine ce poate fi inteleasa mai usor. Dar se pot utiliza si alte clasificari, desigur, functie si empatia noastra fata de un anumit sfant.