Izvoarele ne-Ortodoxe in comentarea Scripturilor

Studiul şi Exegeza Vechiului şi Noului Testament. Probleme de traducere şi intelegere a textului biblic
Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:
Izvoarele ne-Ortodoxe in comentarea Scripturilor

Mesaj necititde Petre C » 09 Feb 2009, 12:31

Parerea mea personala fata de metoda istorico-critica neo-protestanta este ca stie a zapaci pe cei mai luminati ortodocsi. Ii inteleg pe protestanti ca o fac pentru ca nu au Traditia care sa le autentifice Scripturile, dar noi - ??? A pune sub semnul intrebarii o parte a Bibliei inseamna a pune la indoiala intreg canonul - protestantii nu au incotro, pentru ca nu au canon, dar noi - ???
Frate Ioan, nu se pune problema de a contesta in nici un fel Biblia. Ceea ce facem aici consta insa in a ne folosi de cercetarile altora, in anumite limite. Pentru asta iti trebuie, recunosc, o anumita maturitate, care in general nu exista (vezi scandalul cipurilor).
Pe de alta parte, nu putem sa nu vedem cum pr. Staniloae a stiut sa se foloseasca cu discernamant de cele mai variate surse teologice.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Izvoarele ne-Ortodoxe in comentarea Scripturilor

Mesaj necititde Ioan Cr » 09 Feb 2009, 14:06

Pentru asta iti trebuie, recunosc, o anumita maturitate, care in general nu exista (vezi scandalul cipurilor).
Pe de alta parte, nu putem sa nu vedem cum pr. Staniloae a stiut sa se foloseasca cu discernamant de cele mai variate surse teologice.
Cred ca discernamantul duhovnicesc nu este rod al enciclopedismului intelectual, ci al rugaciunii si nevointei, ori ceea ce conteaza mai ales la comentarea Sf. Scripturi este inspiratia. Admirabilul efort al Sf. Parinti de a impaca variatele viziuni la aceleasi lucruri, chiar si pe cele contradictorii, nu mai are loc in tendinta arheologiei biblice de astazi, care fiind obiectiva, taie si desparte.

Deci vreau sa inteleg la ce fel de "anumite limite" te referi, frate Petre. Sau, parafrazandu-l pe Kuraev intreb, ce nu are Ortodoxia ca sa vrea sa caute in alta parte?

Multumesc

P.S.
"Administratorul mare" este responsabil pentru mutarea raspunsului, dar este bine asa.
Cel "mic", frate. L-am mutat eu (trebuia sa precizez in subsol). 8-)
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Izvoarele ne-Ortodoxe in comentarea Scripturilor

Mesaj necititde protosinghel » 09 Feb 2009, 15:23

ce nu are Ortodoxia ca sa vrea sa caute in alta parte?
Ortodoxia are şi este totul. Nu ştiu cum se întâmplă că ortodocşii n-au nimic... :(

Cât despre acest subiect şi cele legate de Ep. I Corintheni, vă pregătesc o surpriză. Este una ortodoxă... :) Rugaţi-vă să fie bine.

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Izvoarele ne-Ortodoxe in comentarea Scripturilor

Mesaj necititde Petre C » 09 Feb 2009, 16:20

Deci vreau sa inteleg la ce fel de "anumite limite" te referi, frate Petre. Sau, parafrazandu-l pe Kuraev intreb, ce nu are Ortodoxia ca sa vrea sa caute in alta parte?
Unul din marele lipsuri ale "discursului" ortodox de pe net este scoaterea din context. Sa ne amintim de unde a pornit scurta mea excursie in cercetarea altor puncte de vedere: de acolo de unde informatiile din Sf. Parinti sunt precare.

Sunt cu totul de acord ca discernamantul nu este roada intelectului, ci a nevointei. Insa intotdeauna Parintii, incepand de la Pavel care zice: "toate le cercetati, tineti ce e bun", pana la Sf. Vasile cel mare care ii indemna pe tineri sa citeasca literatura pagana clasica, au avut o perspectiva echilibrata asupra inteleptciunii lumesti. Ea nu mantuieste, dar o putem folosi pentru a ne mantui.
Cred ca pr. Petru a pus punctul pe j:
Ortodoxia are şi este totul. Nu ştiu cum se întâmplă că ortodocşii n-au nimic...
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Izvoarele ne-Ortodoxe in comentarea Scripturilor

Mesaj necititde Ioan Cr » 16 Feb 2009, 10:05

Ma refeream in mod specific la talcuirea Sf. Scripturi - din cate stiu nici un Sfant Parinte nu incuraja referinta la eretici. Avem si porunca bisericeasca, de "a nu citi scrieri eretice" (dar ma intreb ce se intelege aici prin "eretice" - doar ereziile condamnate formal sau si cele implicite?). Cineva din Sfinti vorbea chiar de "duhul scrierilor eretice" care vatama chiar mai mult ca litera acestora: un fel de pom interzis, stiti, "bun de mâncat şi plăcut ochilor la vedere şi vrednic de dorit, pentru că dă ştiinţă" si care ucide. Avem si cazul unor ilustri apologeti crestini care aparand adevarul pe teren strain s-au instrainat si ei un pic (Tertullian, iar mai nou - pr. rus Alexandr Meni).

Intrebarea fundamentala ramane: ce cautam la altii si de ce credem ca asta poate suplini cumva "precaritatea" Sfintilor.

Cat despre exemplul pr. profesor Dumitru Staniloae - sa recunoastem, este o personalitate unicala si care a anticipat mult teologia noastra romaneasca, iar meritul in a ramane deplin Ortodox, cred, i-o datoreaza doar lui Dumnezeu, asa cum a fost si cu Sf. Ioan Gura de Aur educat in mediu eretic.
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Izvoarele ne-Ortodoxe in comentarea Scripturilor

Mesaj necititde Petre C » 16 Feb 2009, 10:16

Cat despre exemplul pr. profesor Dumitru Staniloae - sa recunoastem, este o personalitate unicala si care a anticipat mult teologia noastra romaneasca, iar meritul in a ramane deplin Ortodox, cred, i-o datoreaza doar lui Dumnezeu, asa cum a fost si cu Sf. Ioan Gura de Aur educat in mediu eretic.
Pr. Staniloae nu doar a primit o educatie printre catolici, dar a continuat sa studieze toata viata lui pe marii teologi protestanti si catolici. Pr. Staniloae ramane neinteles in mare parte, si doar datorita renumelui ii este trecut cu vederea, de catre unii, faptul de a se referi echilibrat la teologia catolica sau protestanta.

Cred ca discutia este usor inutila. Ceea ce am facut eu a constat in a ma referi accidental, doar in contextul discutiei, la alte surse.

Iar daca veni vorba de Sf. Parinti, poate ar trebui sa vedem ca:
1. Sfintii Parinti citeaza de multe ori din stiinta vremii (vezi numai comentariile la Facere)
2. Cred ca porunca "de a nu citi scrieri eretice" (este un canon?) a fost data in contextul in care nu existau decat cateva carti: biblia, niste copii dupa sfintii parinti, si alte carti bisericesti, plus niste materiale eretice; astazi avem multe carti de stiinta care nu sunt complet ortodoxe, deci.... Pana la urma si citirea unui articol dintr-un ziar poate fi incadrata la articolul asta, cred.
3. Sfintii Parinti s-au folosit de opera unor scriitori mai tarziu declarati drept eretici (Origen, etc)
4. Sf. Vasile declara anumite lucruri despre folosul lecturilor din literatura pagana.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Izvoarele ne-Ortodoxe in comentarea Scripturilor

Mesaj necititde Ioan Cr » 16 Feb 2009, 21:33

Cred ca discutia este usor inutila. Ceea ce am facut eu a constat in a ma referi accidental, doar in contextul discutiei, la alte surse.
Nu este chiar inutila, pentru ca ma preocupa sincer subiectul (ceva timp in urma puteam practica eclectismul fara multa sovaiala... daca nu apareau sminteli intre timp - multe datorate discutiilor mele de pe un forum american). :) In plus, nu vreau sa para ca este o discutie personala, intre noi doi, din simplul motiv ca m-am "agatat" de careva cuvinte ale dvs - tot din acest considerent nu cred ca sunteti obligat sa raspundeti daca o gasiti inutila...
Iar daca veni vorba de Sf. Parinti, poate ar trebui sa vedem ca:
1. Sfintii Parinti citeaza de multe ori din stiinta vremii (vezi numai comentariile la Facere)
2. Cred ca porunca "de a nu citi scrieri eretice" (este un canon?) a fost data in contextul in care nu existau decat cateva carti: biblia, niste copii dupa sfintii parinti, si alte carti bisericesti, plus niste materiale eretice; astazi avem multe carti de stiinta care nu sunt complet ortodoxe, deci.... Pana la urma si citirea unui articol dintr-un ziar poate fi incadrata la articolul asta, cred.
3. Sfintii Parinti s-au folosit de opera unor scriitori mai tarziu declarati drept eretici (Origen, etc)
4. Sf. Vasile declara anumite lucruri despre folosul lecturilor din literatura pagana.
Despre "cele 9 porunci bisericesti" am citit în "Învăţătură de credinţă creştină Ortodoxă", Partea III (Despre dragoste):

44. Care este a şaptea poruncă bisericească?
Să nu citim carţile ereticilor.
45. Ce învaţă această poruncă?
Sfânta noastră Biserică Ortodoxă, având de la Dumnezeu chemarea să călăuzească pe creştini pe drumul dreptei învăţături, are datoria să atragă luarea-aminte a acestora asupra tuturor lucrurilor care i-ar putea abate de la acest drum. Astfel, prin porunca aceasta le cere celor care nu sunt întăriţi în cunoaşterea şi înţelegerea cuvântului dumnezeiesc să se ferească de citirea cărţilor potrivnice credinţei adevărate, cum sunt cele ale ereticilor, spre a nu fi amăgiţi de învăţături pierzătoare de suflet (I Tim. 4, 7), ci să se hrănească „cu cuvintele credinţei şi ale bunei învăţături” (I Tim. 4, 6).


Nu ştiu dacă există şi canon. Observ acum, totuşi, că se referă la situaţia imaturităţii duhovniceşti de care vorbeaţi adineaori - dar mă întreb cum poate şti fiecare despre sine cît este de întărit în credinţa cea adevărată ca să-şi permită asemenea ispitiri.

În fine, vreau să fac o remarcă: eu cred că izvoarele străine pot fi şi chiar trebuie îmbisericite, dar ceea ce nu înţeleg încă este criteriul după care îmbisericirea este calificată sau nu drept Ortodoxă.
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Izvoarele ne-Ortodoxe in comentarea Scripturilor

Mesaj necititde Petre C » 16 Feb 2009, 21:58

Nu ştiu dacă există şi canon. Observ acum, totuşi, că se referă la situaţia imaturităţii duhovniceşti de care vorbeaţi adineaori - dar mă întreb cum poate şti fiecare despre sine cît este de întărit în credinţa cea adevărată ca să-şi permită asemenea ispitiri.

În fine, vreau să fac o remarcă: eu cred că izvoarele străine pot fi şi chiar trebuie îmbisericite, dar ceea ce nu înţeleg încă este criteriul după care îmbisericirea este calificată sau nu drept Ortodoxă.
Eu cred ca in lumea de azi intram in contact, vrem sau nu vrem, cu invataturi straine in cel mai bun caz, daca nu de-a dreptul eretice, nu neaparat printr-o lectura voita, cat prin toata presiunea societatii de azi: incepand cu scoala si cu toate ideile despre Dumnezeu, om, cosmos despre care auzim acolo, continuand cu mass media si cu feluritele idei care circula prin biserica.
Avertismentul de a nu citi carti eretice, insa, cred ca se aplica, in primul rand la invataturile crestine. Eu unul am o retinere cand trebuie sa ma uit la opinia unui catolic sau protestant despre o problema teologica. Dar cred ca intotdeauna sunt lucruri de invatat de la oricine, inclusiv de la crestinii de alte confesiuni. Exista limite, si pe langa constiinta noastra, mai avem posibilitatea de a ne sfatui: cu duhovnicul sau altcineva priceput.

Se poate sa ajungem sa fim influentati de idei protestante fara nici macar sa ne dam seama, fara sa mai fie nevoie de lectura. Un exemplu graitor este si ideea ca 666 este in codul de bare, care s-a nascut in mediul protestant. Fara sa mai pomenim de multele scenarii privind dictatura mondiala cu origini apropiate.

Pe de alta parte, intr-un mod care ar parea socant daca ar fi spus de un ierarh sau preot azi, si ar fi pus la zid + executie live pe bloguri ;) , pr. Seraphim Rose dadea exemplul unor protestanti care fac fapte bune ale milosteniei, spunand ca putem invata de la asemenea oameni, cu o credinta simpla si calda, sa scapam de inima rece, de credinta pur intelectuala si sa deprindem o anumita simplitate. :D
Daca pr. Seraphim Rose declara ca avem de invatat in materie chiar si de evlavie (evident, la un nivel de baza, dar cercetati blogurile ortodoxe, cate lucruri crestinesti de baza nu lipsesc?), cu atat mai mult mai o fi chiar si niste idei corecte ici-colo.

De altfel, multi dintre asemenea protestanti, in cautarile lor, sfarsesc prin a ajunge la ortodoxie. Iata de exemplul cazul teologului Pelikan, ce a ajuns la ortodoxie dupa ce si-a scris cartea sa,Traditia crestina. Acum, ce vom spune despre Traditia crestina, iata o carte scrisa de un protestant: nu e buna!; sau, iata o carte scrisa de un protestant care si-a incununat studiile cu o convertire la ortodoxie?
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre


Înapoi la “SFÂNTA SCRIPTURĂ / BIBLIA”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 100 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron