Duminica a 33-a dupa Rusalii: Apostolul

Studiul şi Exegeza Vechiului şi Noului Testament. Probleme de traducere şi intelegere a textului biblic
Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:
Duminica a 33-a dupa Rusalii: Apostolul

Mesaj necititde Petre C » 07 Feb 2009, 17:35

Pe blogul dedicat sf. Apostoli Petru si Pavel am pus o predica la Apostolul Duminicii.
Iata intreaga pericopa:
2 Timotei 3:
10. Tu însă mi-ai urmat în învăţătură, în purtare, în năzuinţă, în credinţă, în îndelungă răbdare, în dragoste, în stăruinţă,
11. În prigonirile şi suferinţele care mi s-au făcut în Antiohia, în Iconiu, în Listra; câte prigoniri am răbdat! şi din toate m-a izbăvit Domnul.
12. Şi toţi care voiesc să trăiască cucernic în Hristos Iisus vor fi prigoniţi.
13. Iar oamenii răi şi amăgitori vor merge spre tot mai rău, rătăcind pe alţii şi rătăciţi fiind ei înşişi.
14. Tu însă rămâi în cele ce ai învăţat şi de care eşti încredinţat, deoarece ştii de la cine le-ai învăţat,
15. Şi fiindcă de mic copil cunoşti Sfintele Scripturi, care pot să te înţelepţească spre mântuire, prin credinţa cea întru Hristos Iisus.
citirea epistolară de astăzi, Sfântul Pavel ne spune că toţi care voiesc cu bună-cinstire a vieţui întru Hristos Iisus vor fi prigoniți. Cu alte cuvinte, tot cei ce vor alege să ducă o viaţă creştină, plăcută lui Dumnezeu, vor pătimi pentru alegerea lor. Cât de diferit este creştinismul aceasta, propovăduit de Sfântul Pavel fostului său ucenic, Sfântul Timotei, faţă de cel „comod”, cu care mulţi s-au obişnuit astăzi.

Există un soi de creştinism tihnit, opulent, complăcut şi adaptabil, care s-a răspândit îndeosebi în secolul al XIX-lea şi care a continuat să domine creştinătatea apuseană în secolul al XX-lea. Este încrezut, mulţumit de sine şi mândru. Mai presus de orice, - este comod.

Ideea de prigoană îi îngrozeşte pe adepţii creştinismului comod, într-atât încât ar face orice pentru a o evita. Mitropolitul Antonie al Kievului (1863-1936), sfântul şi înţeleptul Întâi-Stătător al Bisericii Ortodoxe Ruse de peste graniţe din anii 1920-30, scria despre acest fel de creştinism că se străduieşte să adapteze mesajul lui Hristos pentru a-1 face conform modului modern de viaţă. Creştinismul comod se fereşte de controverse, îndeosebi de controversele care pot aduce asupra sa mânia autorităţilor guvernamentale sau a mass-mediei. El se modelează întruna după ultimele curente ideologice, pe care adesea le îmbrăţişează cu înflăcărare, chiar şi dacă astfel de „redirecţionări ideologice” subminează temeliile credinţei creştine. Se adaptează de bunăvoie, cameleonic, la capitalism, comunism, socialism, democraţie, totalitarism sau la orice alt ,,-ism” care se întâmplă să fie la modă.
...
Suntem preveniţi, aşadar, de către Sfântul Pavel în Apostolul de astăzi să ne aşteptăm la prigoană, dacă suntem credincioşi ortodocşi râvnitori: Toţi care voiesc cu bună-cinstire a vieţui întru Hristos Iisus vor fi prigoniţi. A duce o viaţă cu bună-cinstire, cucernică, în Hristos înseamnă inevitabil o confruntare cu lumea.
Predica accentueaza ideea de prigoana, ca o constanta in viata Bisericii. Se face un contrast si cu tendinta noastra spre un crestinism caldicel. Iata cateva fragmente semnificative
Cum vi se pare? Cum este in raport cu intreaga pericopa apostolica? Ce s-ar mai fi putut accentua?
Iata cateva intrebari....

P.S. Acest preot, pr. James Thornton, s-a convertit la ortodoxie si este membru al Bisericii Ruse din afara Granitelor.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Înapoi la “SFÂNTA SCRIPTURĂ / BIBLIA”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 110 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX