BOTEZUL LUI IOAN

Studiul şi Exegeza Vechiului şi Noului Testament. Probleme de traducere şi intelegere a textului biblic
AUREL
Mesaje:54
Membru din:01 Ian 2009, 16:59
Confesiune:ortodox "stilist"
BOTEZUL LUI IOAN

Mesaj necititde AUREL » 24 Ian 2009, 00:32

Ce ne invata Biserica, care este raspunsul la intrebarea Domnului adresata Carturarilor cu privire la Botezul lui Ioan ?

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: BOTEZUL LUI IOAN

Mesaj necititde Petre C » 24 Ian 2009, 00:47

Am sa incerc un raspuns. Dar parintele Petru iti va lamuri problema.

Deci, un om trimis de Dumnezeu, desavarsit in slujirea sa, Sf. Ioan, nu putea nascoci de la sine putere botezul. Ci este clar ca botezul este de la Dumnezeu.

Si care ar fi putut fi rostul? Pai este un fel de pecete (ca e la moda cuvantul) a activatii Proroocului Ioan. Misiunea sa a fost de a pregati poporul evreu, de a-l trezi, de a-i trezi constiinta, pentru ca urma sa vina Mantuitorul. Astfel botezul lui Ioan i-a pregatit pentru botezul adevarat al lui Hristos, cel cu "Duh Sfânt şi cu foc".
Evident, botezul lui Ioan nu aducea iertarea pacatelor, ci era un fel de trezire a constiintei. Un fel de pre-pecete. :D
Dar vezi ca oamenii primeau botezul lui Ioan pentru ca se pocaiau, botezul lui Ioan marca aceasta pocainta, nu invers.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: BOTEZUL LUI IOAN

Mesaj necititde protosinghel » 24 Ian 2009, 11:19

Dacă botezul lui Ioan nu era de la Dumnezeu, nu-L primea nici Hristos!
Deci era un botez menit să pregătească Botezul cu Duh Sfânt şi cu foc, adică cel creștin, făcut în Numele Tatălui şi al Fiului, şi al Sfântului Duh.

octavian
Mesaje:49
Membru din:14 Mar 2009, 20:15

Re: BOTEZUL LUI IOAN

Mesaj necititde octavian » 20 Apr 2009, 23:53

Crede-ti ca botezul Crestin cel facut in Numele Tatalui, al Fiului si Duhului sfant este facut dupa ce te-ai pocait sau inainte de pocainta?

Avatar utilizator
Eugenia
Mesaje:31
Membru din:01 Ian 2009, 16:21
Confesiune:ortodox

Re: BOTEZUL LUI IOAN

Mesaj necititde Eugenia » 21 Apr 2009, 07:09

"octavian scrie : Crede-ti ca botezul Crestin cel facut in Numele Tatalui, al Fiului si Duhului sfant este facut dupa ce te-ai pocait sau inainte de pocainta?
Cred ca botezul este facut inainte de pocainta, fara Sfintul Botez nu cred ca poate exista o pocainta adevarata.
"Fericiţi cei săraci cu duhul, ca a lor este împărăţia cerurilor". (Matei 5,3)

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: BOTEZUL LUI IOAN

Mesaj necititde Ioan Cr » 21 Apr 2009, 11:00

Foarte adevarat, Eugenia!

O mica nota: cand se boteaza adultii (se intampla si in Traditia noastra Ortodoxa, slava Domnului :) ), li se cere o convertire prealabila (aduceti-va aminte ca trebuie sa rosteasca "Crezul" pe de rost - cand se boteaza pruncii il spun nasii de botez). Exista scoli de catehism pe langa biserici, care au fost randuite special pentru asta (si nu numai ca "ore facultative" de religie cum sunt privite astazi).

"Pocainta" vine din grecescul "metanoia", care literal se traduce ca transformare a mintii. In acest sens e bine sa ne dam seama ca prin "minte" intelegem acea facultate omeneasca care, pe de o parte depinde de vointa noastra (caci putem prefera unele ganduri altora), iar pe de alta parte - nu depinde de noi (fiind deja sadita in noi de la nastere). Iata de ce "metanoia" crestina nu este si nici nu poate fi un eveniment izolat, "punctabil" in timp si unic - ci dureaza toata viata (harul de la Botez preface firea mintii, iar credinta noastra si faptele bune ne intareste in noua conceptie sanatoasa - si vice-versa).
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

octavian
Mesaje:49
Membru din:14 Mar 2009, 20:15

Re: BOTEZUL LUI IOAN

Mesaj necititde octavian » 23 Apr 2009, 11:58

Foarte buna interventia aceasta. Ma bucur ca se merge pana la radacina in studierea Scripturii. Cuvantul Metanoia e unul destul de discutat.

In primul rand vrea sa spun ca metanoia apare in forma asta a cuvantului adica "μετάνοια-metanoia" de exact 24 de ori. De 10 ori in Evanghelii si de 14 ori in Fapte si Epistole. Si asa cum a precizat si Ioan Cr, metania este "transformarea mintii".
Dar nu pot fi de acord cu:
"In acest sens e bine sa ne dam seama ca prin "minte" intelegem acea facultate omeneasca care, pe de o parte depinde de vointa noastra (caci putem prefera unele ganduri altora), iar pe de alta parte - nu depinde de noi (fiind deja sadita in noi de la nastere)".
Stii de ce nu sunt de acord pentru ca in descrierea ta nu vad Persoana Duhului Sfant. Pentru ca in metanoia pe care tu o descrii nu vad persoana Duhului Sfant. Este vointa noastra, este ceva de la nastere, dar fara o influenta din partea Duhului Sfant, metanoia nu poate avea loc.

Acum haide sa vedem cum contribuim noi la metanoia si cum contribuie Dumnezeu:
1.Ai zis ca este vointa noastra. Te intreb care este voia unui delicvent, curvar sau mai stiu eu ce? Dar a unui copil de 8 zile? Raspund eu dar daca nu iti convine raspunsul adu' argumente. Un verset iti dau dintr-o multitudine care descriu voia oamenilor pe pamant:
Fac 6:5 Văzând însă Domnul Dumnezeu că răutatea oamenilor s-a mărit pe pământ şi că toate cugetele şi dorinţele inimii lor sunt îndreptate la rău în toate zilele,
Tocmai Dumnezeu ti-a descris care este voia omului pe pamant.
2.Este sadita in noi de la nastere(nu stiu exact la ce te-ai referit). Dar o sa ma refer doar la ce are omul intradevar de la nastere. Are duh, are Legea lui Dumnezeu, are trup etc(nu mai aduc argumente ca lucrurile astea le stim cu toti din Scriptura). Vreau sa ma refer doar la duhul omului. Cum este el dupa intamplarea din gradina Eden? Da-mi voie sa raspund tot eu. Corupt! Este bonlav. Sunt mii, milioane de oameni care isi zic "crestini" si care inca fura, beau, curvesc, injura, mint (oameni care tocmai au petrecut pastele, mahmuri de bautura). Ce are duhul lor? Ce s-a intamplat cu ei, cu acel ceva din nastere?
Duhul lui Dumnezeu este cel care regenereaza prin pocainta(metanoia, inoirea mintii) duhul omului. Omul acela(cu duhul regenerat de Duhul lui Dumnezeu) traieste o viata noua care cauta sa implineasca Legea lui Dumnezeu, poruncile lui Dumnezeu. De acord?
Acum tu ai zis ca metanoia este un proces continuu si eu sunt de acord. Pentru ca inoirea, schimbarea, transformarea daca vrei a mintii omului se face in timp. Dar te intreb. Cand a inceput aceasta metanoia in viata omului. De cand avea 8 zile? De cand avea 4 ani? Poate ca 8? Mai propun o intrebare prin care va rog sa nu treceti cu indiferenta. Cand ai inceput sa crezi in Dumnezeu? Pentru ca sper ca vorbim cu toti romaneste, si daca e asa, suntem de acord ca daca nu este credinta nici metanoia nu poate fi. Nu ma pot pocai fara sa cred in Dumnezeu. Pentru ca si budistii sunt persoane foarte morale. Si sunt si atei foarte morali, totusi nu cred in Dumnezeu. Si va spun ca sunt atei care ar face de rusine un crestin in fapte si in purtare. Totusi nu este credinta in ei. Tu cand ai inceput sa crezi in Dumnezeu? Cu siguranta nu de la 8 zile.
Haide sa iti mai dau cateva versete din Scriptura in care Domnul Iisus spune asa: Ioan 6:44 "Nimeni nu poate veni la mine daca nu-l atrage Dumnezeu care m-a trimis", si iarasi in v.65 repeta aceeasi afirmatie si daca te uiti in v. 64 vei vedea totusi un lucru, Domnul Isus spunea toate aceste pentru ca erau intre ei care nu credeau. Pentru ca credinta este un dar din partea lui Dumnezeu. Pentru ca credinta vine in urma auzirii Cuvantului(indiferent de cum primesti cuvantul). Nu poti sa crezi in Dumnezeu daca nu ai auzit despre Dumnezeu.. Acum e clar ca nu poti sa crezi la 8 zile, pentru ca fie ca iti spune mama si tata despre Dumnezeu, fie ca iti spune alcineva la varsta din aceeia ca Dumnezeu exista tie la varsta de 8 zile iti este imposibil sa crezi. La varsta de 8 zile iti este imposibila credinta. Sper ca sunteti de acord cu mine pana in punctul asta.
Cine crede si se va boteza spune Domnul Iisus va fi mantuit. Nu cine se boteaza si apoi crede va fi mantuit..
Sunte-ti de acord ca Nicodim din Ioan cp.3 era un om credincios dar de ce i-a zis Domnul Iisus ca trebuie sa se nasca din nou? Probabil ca era credincios la fel ca mine si ca tine dar totul in viata lui era formal. Relatia lui cu Dumnezeu era una formala. Credea in Dumnezeu si implinea legea mozaica si tot ritul fariseiilor NU fiind incredintat de faptul ca asta ii cerea Dumnezeu, ci pentru ca asa primise de la parintii lui, pentru ca asa mostenea din neam in neam si traia formal, in traducere era indoctrinat.
Avea nevoie de metanoia de schimbarea mintii. De refacerea duhului corupt cu care se naste fiecare om "in pacat m-a zamislit mama mea" spunea David. Te nasti cu un duh corupt. Te nasti cu o legatura rupta intre tine si Dumnezeu de aceea ai nevoie sa te nasti din nou. Si asta nu o poti face cand esti mic de 8 zile. Asta o faci cand Duhul lui Dumnezeu te cerceteaza. Si Duhul lui Dumnezeu te poate cerceta numai in mod supranatural. Si cand Duhul lui Dumnezeu te sensibilizea fata de Cuvantul auzit asa cum s-a intamplat la rusalii, perdeaua indoctrinarii de pe fata ta se da la o parte si apare credinta vie care ia locul celei de forma. Si o sa apara imediat intrebarea "Ce sa facem?".
Metanoia apare numai cand Duhul Sfant al lui Dumnezeu creeaza o ipostaza prin care mintea ta poate fi transformata.
Si pentru toate este un inceput(inclusiv pentru metanoia) asa cum le spune si Pavel filipenilor "Sunt încredinţat de aceasta, că cel ce a început în voi lucrul cel bun îl va duce la capăt, până în ziua lui Hristos Iisus,". Si imi pare rau ca ortodoxii au traducerea asta slaba in ceea ce priveste acest verset. Dar Cel ce a inceput este Dumnezeu si se scrie cu majuscula. Cuvantu "inceput" in forma textului acesta nu mai apare nicaieri decat in Galateni unde Pavel le spune Galatenilor "Dupa ce ati inceput prin Duhul" (prin Duhul au inceput). Cel ce face aceasta lucrare de inceput, de nastere din nou este Duhul lui Dumnezeu si se scrie cu majuscula.. Nu vreau sa pun accent pe lucrul acesta pentru ca nici traducerea Cornilescu nu e cea mai buna, DAR:

Joh 1:12 Şi celor câţi L-au primit, care cred în numele Lui, le-a dat putere ca să se facă fii ai lui Dumnezeu,
Joh 1:13 Care nu din sânge, nici din poftă trupească, nici din poftă bărbătească, ci de la Dumnezeu s-au născut.


1. "nu din sange" - Nu prin nastere esti ceva inaintea lui Dumnezeu.
2."nici din pofta trupeasca" (iar traducerea lasa de dorit) - Pentru ca apare cv. in greaca thelēma care se refera la voia omului. Deci nu pentru ca vreau eu sa ma pocaiesc.
3."nici din pofta barbateasca" - Nici pentru ca a asa a vrut tata
Ci de la Dumnezeu s-au nascut. Numai si numai prin nastere de Sus. O nastere din nou supranaturala. O schimbare a mintii sub directa influenta a Duhului lui Dumnezeu

Ei si acum puteti merge la botez. Pentru ca prin actul botezului aratati la schimbarea pe care a facut-o Dumnezeu in viata voastra. Si acea schimbare sa de-a' Domnul sa fie metanoia.
Prin actul botezului ma repet aratati spre faptul ca Dumnezeu a inceput o lucrare in viata voastra. O lucrare de pocainta.
Daca nu a-ti fost nascuti din nou, din Dumnezeu, nu aveti ce cauta la botez. Pentru ca botezul arata spre schimbarea pe care a facut-o Dumnezeu in viata dumneavoastra. Pentru ca v-a scos din felul desert de vietuire si v-a adus la o viata noua in Hristos.
Si poate ca parintele Petru sau chiar si Ioan poate sa va explice ce inseamna baptizo din limba greaca.
Iertare pentru scrisul prea mult.

Har, Pace si indurare de la Dumnezeu Tatal nostru, si de la Domnul Iisus impreuna cu Duhul Sfant!

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: BOTEZUL LUI IOAN

Mesaj necititde Ioan Cr » 23 Apr 2009, 15:57

nu pot fi de acord cu:
"In acest sens e bine sa ne dam seama ca prin "minte" intelegem acea facultate omeneasca care, pe de o parte depinde de vointa noastra (caci putem prefera unele ganduri altora), iar pe de alta parte - nu depinde de noi (fiind deja sadita in noi de la nastere)".

Stii de ce nu sunt de acord pentru ca in descrierea ta nu vad Persoana Duhului Sfant. Pentru ca in metanoia pe care tu o descrii nu vad persoana Duhului Sfant. Este vointa noastra, este ceva de la nastere, dar fara o influenta din partea Duhului Sfant, metanoia nu poate avea loc.
:) Asta pentru ca am pus cuvantul "har", care pentru noi ortodocsii, asta si inseamna: lucrarea Duhului Sfant. Si cum se poate face fara prezenta Lui Personala, iar prezenta fara Botez?
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

octavian
Mesaje:49
Membru din:14 Mar 2009, 20:15

Re: BOTEZUL LUI IOAN

Mesaj necititde octavian » 29 Apr 2009, 12:26

Ma bucur ca in rest esti de acord..


Înapoi la “SFÂNTA SCRIPTURĂ / BIBLIA”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 101 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX