Rânduiala nu se mai păstrează şi în prezent e considerată ca fiind greşită, chiar dacă în vechime a existat (în anumite părţi).pr Petru binecuvantati. Nikolai Uspensky afirma in cartea ""slujba de seara in Biserica Ortodoxa"' ca prin sec. X,XI in Constantinopol Santu si Marele Mir se sfintea doar prin turnare din mirul sfintit in anul precedent, chiar fara rugaciuni.
ar mai putea fi valabila aceasta randuiala astazi sau se mai pastreaza pe undeva?
Păi n-aţi auzit că în toată lumea ortodoxă există fenomenul "înmulţirii" aghiezmei şi el nu e condamnat de nimeni. Grecii toarnă şi vin în potir "înmulţind" Sf. Sânge şi nu-şi fac procese de conştiinţă din asta.si ar putea fi valabil acest lucru si pt agheazma, completand doar cu apa fara a mai face randuiala din moliftelnic?
Despre asta puteai să găseşti la Nil de Rhodos (sec. 14), dar poate şi în altă parte. Pentru a înţelege despre ce-i vorba, trebuie să intrăm puţin în anumite detalii liturgice.Recent am citit o lucrare mai veche, în care am aflat de posibilitatea luării aghesmei mari şi pe mâncate. Aţi auzit cumva de această practică, cum se justifică treaba asta? Eu prima dată am aud aşa ceva.
Duhovnicul ma lasa sa folosesc aghiazma mare zilnic pentru a face mancare si pentru consumul obisnuit. Deci, de ceva vreme incoace (aproximativ jumatate de an) nu mai folosesc apa decat pentru a ma spala.Păi n-aţi auzit că în toată lumea ortodoxă există fenomenul "înmulţirii" aghiezmei şi el nu e condamnat de nimeni. Grecii toarnă şi vin în potir "înmulţind" Sf. Sânge şi nu-şi fac procese de conştiinţă din asta.
Pe de altă parte, e bine să ştim că tot grecii, de exemplu, în geral beau aghiazmă doar în ziua sfinţirii acesteia (de câteva ori pe an), după care o folosesc doar pt stropire. Ei nu au super-evlavia de a bea zilnic aghiazmă. Nici măcar în mănăstiri.
:o :?Duhovnicul ma lasa sa folosesc aghiazma mare zilnic pentru a face mancare si pentru consumul obisnuit. Deci, de ceva vreme incoace (aproximativ jumatate de an) nu mai folosesc apa decat pentru a ma spala.
Evident ca mi-am pus problema si asa, de asta am postat aici, sa vad ce spuneti. Decamdata sunt sub ascultare, deci nu e nici un pericol pentru mine. Daca as fi avut alt duhovnic care m-ar fi pus sa ajunez pana la ora 15:00 ca sa pot consuma aghiazma mare numai miercuri si vineri, atunci asa ar fi trebuit sa fac. Deci, fiecare sa asculte de "maestrul" lui spiritual.:o :?Duhovnicul ma lasa sa folosesc aghiazma mare zilnic pentru a face mancare si pentru consumul obisnuit. Deci, de ceva vreme incoace (aproximativ jumatate de an) nu mai folosesc apa decat pentru a ma spala.
Dar nu v-aţi pus întrebarea că duhovnicul dvstră ar putea să greşească grav?
Nimic mai fals şi mai periculos...Evident ca mi-am pus problema si asa, de asta am postat aici, sa vad ce spuneti. Decamdata sunt sub ascultare, deci nu e nici un pericol pentru mine. Daca as fi avut alt duhovnic care m-ar fi pus sa ajunez pana la ora 15:00 ca sa pot consuma aghiazma mare numai miercuri si vineri, atunci asa ar fi trebuit sa fac. Deci, fiecare sa asculte de "maestrul" lui spiritual.
Nu e vorba de eferturi ascetice, dar se ia totuşi pe nemâncate. Nu se sfinţeşte pentru a fi pusă în borş...Argumentul lui este ca aghiazma este lasata pentru oameni, pentru folosul lor curent, nu numai la anumite ocazii. De ce sa se foloseasca numai de cateva ori pe an, care ar mai fi sensul? Adica ai voie sa stropesti prin casa, prin curte, prin gradina la Boboteaza, insa tu ca om nu ai voie s-o folosesti decat depunand eforturi ascetice inainte?
Afirmaţia mea este adevărate. Concluziile dvstră sunt false...Parca dumneavoastra ati scris undeva ca, din cauza cresterii evlaviei pentru Sfanta Impartasanie, credinciosii si-au marit evlavia si fata de aghiazma mare. Daca eu fac insa parte dintre cei care se impartasesc de cateva ori pe luna, atunci de ce nu as bea aghiazma orisicand, daca duhovnicul imi da voie sa o fac?
Eu vorbesc despre Tradiţia Bisericii. Pe ea mă bazez! Dvstră?Va rog sa explicati de ce e fals ce am scris mai sus si de ce e periculos...
Care ar fi argumentul ca putem sa o bem numai dimineata pe nemancate, dar nu si peste zi?
1. De unde ştiţi că nu e spre osândă? La sfinţirea Aghezmei se spune despre "cei ce o vor gusta", nu o vor pune în borş, în ceai, cafea etc.Pana ma lamuresc, o sa continui sa fac bors cu aghiazma mare. Pentru sanatate, nu spre osanda.
Daca Sfintii Parinti care au hotarat sa bem din aghiazma mare numai dimineata pe nemancate ar trai in vremurile noastre, atunci cred ca ne-ar da voie sa o consumam oricand, vazand ca natura si apa este din ce in ce mai poluata si vazand ca mancarea este aproape toata otravita. Litera versus duhul. Dumneavoastra versus parintele meu duhovnic.Eu vorbesc despre Tradiţia Bisericii. Pe ea mă bazez! Dvstră?Va rog sa explicati de ce e fals ce am scris mai sus si de ce e periculos...
Care ar fi argumentul ca putem sa o bem numai dimineata pe nemancate, dar nu si peste zi?
1. De unde ştiţi că nu e spre osândă? La sfinţirea Aghezmei se spune despre "cei ce o vor gusta", nu o vor pune în borş, în ceai, cafea etc.Pana ma lamuresc, o sa continui sa fac bors cu aghiazma mare. Pentru sanatate, nu spre osanda.
2. Dacă vreţi sănătate, de ce nu folosiţi în alimentaţie doar ulei sfinţit la Maslu iar în loc de pâine doar Anafură (că de Sf. Trup nici nu îndrăznesc să zic)?
Aghiazma poate consuma o femee in strare de necuratie lunara? Intreb pt ca o enoriasa urmeaza sfaturile duhovnicului din alta localitate, care i-a dat dezlegare sa consume aghiazma oricand, chiar daca a mancat...Ezo, m-ai dat gata. Ia-te de mână cu duhovnicul tău şi... :?
Dacă mă uitam mai bine că eşti din Timişoara, nici nu mă apucam să mă contrez cu tine.
Cît de justificată este această practică, atît în primul caz, cît şi în al doilea?Păi n-aţi auzit că în toată lumea ortodoxă există fenomenul "înmulţirii" aghiezmei şi el nu e condamnat de nimeni. Grecii toarnă şi vin în potir "înmulţind" Sf. Sânge şi nu-şi fac procese de conştiinţă din asta.
Este greu de spus, cel puţin până se vor inventa aparatele ce vor stabili câtă densitate a harului este într-o agheazmă sfinţită şi cât în una diluată. Sa la ce procent critic de diluare, sfinţenia dispare... Glumesc, bineînţeles.Cît de justificată este această practică, atît în primul caz, cît şi în al doilea?Păi n-aţi auzit că în toată lumea ortodoxă există fenomenul "înmulţirii" aghiezmei şi el nu e condamnat de nimeni. Grecii toarnă şi vin în potir "înmulţind" Sf. Sânge şi nu-şi fac procese de conştiinţă din asta.
Notă: am auzit de la o creştină că dumneaei ia foarte rar agheasmă de la biserică, pentru că o "înmulţeşte" acasă.
Înapoi la “CANOANE şi REGULI BISERICEŞTI”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 46 vizitatori