Aghiazma mare si mica

Tot ce e legat de domeniile de mai sus...
silvestru
Mesaje:367
Membru din:09 Apr 2010, 14:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.
Re: Aghiazma mare si mica

Mesaj necititde silvestru » 10 Apr 2010, 12:06

pr Petru binecuvantati. Nikolai Uspensky afirma in cartea ""slujba de seara in Biserica Ortodoxa"' ca prin sec. X,XI in Constantinopol Santu si Marele Mir se sfintea doar prin turnare din mirul sfintit in anul precedent, chiar fara rugaciuni.
ar mai putea fi valabila aceasta randuiala astazi sau se mai pastreaza pe undeva?
si ar putea fi valabil acest lucru si pt agheazma, completand doar cu apa fara a mai face randuiala din moliftelnic?
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Aghiazma mare si mica

Mesaj necititde protosinghel » 10 Apr 2010, 14:03

pr Petru binecuvantati. Nikolai Uspensky afirma in cartea ""slujba de seara in Biserica Ortodoxa"' ca prin sec. X,XI in Constantinopol Santu si Marele Mir se sfintea doar prin turnare din mirul sfintit in anul precedent, chiar fara rugaciuni.
ar mai putea fi valabila aceasta randuiala astazi sau se mai pastreaza pe undeva?
Rânduiala nu se mai păstrează şi în prezent e considerată ca fiind greşită, chiar dacă în vechime a existat (în anumite părţi).
si ar putea fi valabil acest lucru si pt agheazma, completand doar cu apa fara a mai face randuiala din moliftelnic?
Păi n-aţi auzit că în toată lumea ortodoxă există fenomenul "înmulţirii" aghiezmei şi el nu e condamnat de nimeni. Grecii toarnă şi vin în potir "înmulţind" Sf. Sânge şi nu-şi fac procese de conştiinţă din asta.

Pe de altă parte, e bine să ştim că tot grecii, de exemplu, în geral beau aghiazmă doar în ziua sfinţirii acesteia (de câteva ori pe an), după care o folosesc doar pt stropire. Ei nu au super-evlavia de a bea zilnic aghiazmă. Nici măcar în mănăstiri.

toader
Mesaje:8
Membru din:21 Feb 2010, 21:08
Confesiune:ortodox

Re: Aghiazma mare si mica

Mesaj necititde toader » 07 Mai 2010, 08:44

Nu stiu dacă are direct legătură cu subiectul, dar as vrea să vă întreb ceva: în unele zone din ţară, la pomenirea de 40 de zile se face si o sfeştanie la fântână, de fapt o resfinţire a fântânii cu pomenirea celui adormit. Problema este că nu există o astfel de rânduială, iar preotul este nevoit să facă o conbinaţie intre o slujbă pt vii (sfeştania) si o slujbă pt adormiti. Este corect asa ceva? Ce părere aveţi?

georgedimoiu
Mesaje:144
Membru din:17 Mar 2010, 22:04
Confesiune:ortodox
Localitate:Timisoara, preot
Contact:

Re: Aghiazma mare si mica

Mesaj necititde georgedimoiu » 07 Mai 2010, 08:51

Trebuie și părintele să trăiască, nu vezi că e criză economică, mai inventăm câte o slujbă și supraviețuim :P :oops: :o :!:
Apărătoare Doamnă pentu biruinţă, mulţumim!
Vă iubesc pe toți!
Pace celor ce vin – Bucurie celor ce rămân – Binecuvântare celor ce pleacă

Ormylia
Mesaje:39
Membru din:25 Iul 2009, 16:01
Confesiune:ortodox
Preocupări:monahism

Re: Aghiazma mare si mica

Mesaj necititde Ormylia » 21 Mai 2010, 21:09

Recent am citit o lucrare mai veche, în care am aflat de posibilitatea luării aghesmei mari şi pe mâncate. Aţi auzit cumva de această practică, cum se justifică treaba asta? Eu prima dată am aud aşa ceva.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Aghiazma mare si mica

Mesaj necititde protosinghel » 21 Mai 2010, 21:21

Recent am citit o lucrare mai veche, în care am aflat de posibilitatea luării aghesmei mari şi pe mâncate. Aţi auzit cumva de această practică, cum se justifică treaba asta? Eu prima dată am aud aşa ceva.
Despre asta puteai să găseşti la Nil de Rhodos (sec. 14), dar poate şi în altă parte. Pentru a înţelege despre ce-i vorba, trebuie să intrăm puţin în anumite detalii liturgice.

În primul rând trebuie să ştim că în vechime, Sfinţirea mare a apei (Agheasma Mare) se făcea o singură dată, în legătură cu Vecernia Praznicală şi nu de două ori ca în prezent, chiar dacă era primită mai multe zile la rând după aceea. Dacă Ajunul Bobotezei era într-o zi de rând (de luni până vineri), creştinii posteau până după amiază, după care începea Vecernia unită cu Liturghia şi cu Sfinţirea Apei (căci până nu demult era de neconceput ca Liturghia unită cu Vecernia să se facă dimineaţa). Dacă însă Ajunul se întâmpla sâmbăta sau duminica, Liturghia se făcea dimineaţa, după care se mânca puţină mâncare de post, căci ajunarea este interzisă în aceste zile (cf. Can. 66 Apostolic ş.a.), iar seara se făcea Vecernia cu Sfinţirea Apei, după care creştinii puteau să bea Agheasmă Mare, necătând la faptul că au mâncat în acea zi. Această regulă nu mai este valabilă în prezent când, în astfel de situaţii, Agheasma se sfinţeşte imediat după Liturghie (ea ne mai fiind văzută în legătură cu Vecernia), iar a doua zi, în însăşi ziua Praznicului, aceeaşi rânduială se mai săvârşeşte odată.
Şi evlavia faţă de această Agheasmă (şi chiar faţă de Agheasmă în general) s-a mărit considerabil, mai ales pe fonul scăderii frecvenţei împărtăşirii cu Sfintele Taine.

Ezo
Mesaje:82
Membru din:19 Mar 2009, 12:39
Confesiune:ortodox
Localitate:Timisoara

Re: Aghiazma mare si mica

Mesaj necititde Ezo » 22 Noi 2010, 11:39

Păi n-aţi auzit că în toată lumea ortodoxă există fenomenul "înmulţirii" aghiezmei şi el nu e condamnat de nimeni. Grecii toarnă şi vin în potir "înmulţind" Sf. Sânge şi nu-şi fac procese de conştiinţă din asta.

Pe de altă parte, e bine să ştim că tot grecii, de exemplu, în geral beau aghiazmă doar în ziua sfinţirii acesteia (de câteva ori pe an), după care o folosesc doar pt stropire. Ei nu au super-evlavia de a bea zilnic aghiazmă. Nici măcar în mănăstiri.
Duhovnicul ma lasa sa folosesc aghiazma mare zilnic pentru a face mancare si pentru consumul obisnuit. Deci, de ceva vreme incoace (aproximativ jumatate de an) nu mai folosesc apa decat pentru a ma spala.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Aghiazma mare si mica

Mesaj necititde protosinghel » 22 Noi 2010, 11:52

Duhovnicul ma lasa sa folosesc aghiazma mare zilnic pentru a face mancare si pentru consumul obisnuit. Deci, de ceva vreme incoace (aproximativ jumatate de an) nu mai folosesc apa decat pentru a ma spala.
:shock: :o :?
Dar nu v-aţi pus întrebarea că duhovnicul dvstră ar putea să greşească grav?

Ezo
Mesaje:82
Membru din:19 Mar 2009, 12:39
Confesiune:ortodox
Localitate:Timisoara

Re: Aghiazma mare si mica

Mesaj necititde Ezo » 23 Noi 2010, 08:49

Duhovnicul ma lasa sa folosesc aghiazma mare zilnic pentru a face mancare si pentru consumul obisnuit. Deci, de ceva vreme incoace (aproximativ jumatate de an) nu mai folosesc apa decat pentru a ma spala.
:shock: :o :?
Dar nu v-aţi pus întrebarea că duhovnicul dvstră ar putea să greşească grav?
Evident ca mi-am pus problema si asa, de asta am postat aici, sa vad ce spuneti. Decamdata sunt sub ascultare, deci nu e nici un pericol pentru mine. Daca as fi avut alt duhovnic care m-ar fi pus sa ajunez pana la ora 15:00 ca sa pot consuma aghiazma mare numai miercuri si vineri, atunci asa ar fi trebuit sa fac. Deci, fiecare sa asculte de "maestrul" lui spiritual.

Argumentul lui este ca aghiazma este lasata pentru oameni, pentru folosul lor curent, nu numai la anumite ocazii. De ce sa se foloseasca numai de cateva ori pe an, care ar mai fi sensul? Adica ai voie sa stropesti prin casa, prin curte, prin gradina la Boboteaza, insa tu ca om nu ai voie s-o folosesti decat depunand eforturi ascetice inainte?

Parca dumneavoastra ati scris undeva ca, din cauza cresterii evlaviei pentru Sfanta Impartasanie, credinciosii si-au marit evlavia si fata de aghiazma mare. Daca eu fac insa parte dintre cei care se impartasesc de cateva ori pe luna, atunci de ce nu as bea aghiazma orisicand, daca duhovnicul imi da voie sa o fac?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Aghiazma mare si mica

Mesaj necititde protosinghel » 23 Noi 2010, 11:19

Evident ca mi-am pus problema si asa, de asta am postat aici, sa vad ce spuneti. Decamdata sunt sub ascultare, deci nu e nici un pericol pentru mine. Daca as fi avut alt duhovnic care m-ar fi pus sa ajunez pana la ora 15:00 ca sa pot consuma aghiazma mare numai miercuri si vineri, atunci asa ar fi trebuit sa fac. Deci, fiecare sa asculte de "maestrul" lui spiritual.
Nimic mai fals şi mai periculos...
Argumentul lui este ca aghiazma este lasata pentru oameni, pentru folosul lor curent, nu numai la anumite ocazii. De ce sa se foloseasca numai de cateva ori pe an, care ar mai fi sensul? Adica ai voie sa stropesti prin casa, prin curte, prin gradina la Boboteaza, insa tu ca om nu ai voie s-o folosesti decat depunand eforturi ascetice inainte?
Nu e vorba de eferturi ascetice, dar se ia totuşi pe nemâncate. Nu se sfinţeşte pentru a fi pusă în borş...
Parca dumneavoastra ati scris undeva ca, din cauza cresterii evlaviei pentru Sfanta Impartasanie, credinciosii si-au marit evlavia si fata de aghiazma mare. Daca eu fac insa parte dintre cei care se impartasesc de cateva ori pe luna, atunci de ce nu as bea aghiazma orisicand, daca duhovnicul imi da voie sa o fac?
Afirmaţia mea este adevărate. Concluziile dvstră sunt false...

Ezo
Mesaje:82
Membru din:19 Mar 2009, 12:39
Confesiune:ortodox
Localitate:Timisoara

Re: Aghiazma mare si mica

Mesaj necititde Ezo » 23 Noi 2010, 17:06

Va rog sa explicati de ce e fals ce am scris mai sus si de ce e periculos. Chiar ma intereseaza sa stiu, nu vreau sa va pierd timpul de pomana.

Pana ma lamuresc, o sa continui sa fac bors cu aghiazma mare. Pentru sanatate, nu spre osanda. Care ar fi argumentul ca putem sa o bem numai dimineata pe nemancate, dar nu si peste zi?

Multumesc.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Aghiazma mare si mica

Mesaj necititde protosinghel » 23 Noi 2010, 21:18

Va rog sa explicati de ce e fals ce am scris mai sus si de ce e periculos...
Care ar fi argumentul ca putem sa o bem numai dimineata pe nemancate, dar nu si peste zi?
Eu vorbesc despre Tradiţia Bisericii. Pe ea mă bazez! Dvstră?
Pana ma lamuresc, o sa continui sa fac bors cu aghiazma mare. Pentru sanatate, nu spre osanda.
1. De unde ştiţi că nu e spre osândă? La sfinţirea Aghezmei se spune despre "cei ce o vor gusta", nu o vor pune în borş, în ceai, cafea etc.
2. Dacă vreţi sănătate, de ce nu folosiţi în alimentaţie doar ulei sfinţit la Maslu iar în loc de pâine doar Anafură (că de Sf. Trup nici nu îndrăznesc să zic)?

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje:1540
Membru din:23 Apr 2008, 13:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate:Sibiu
Contact:

Re: Aghiazma mare si mica

Mesaj necititde maria_andreea » 23 Noi 2010, 22:05

Ezo, eu ştiu că un lucru oarecare e cu atât mai valoros cu cât se obţine mai greu (ex.: pietrele preţioase, salăţile din grădina ursului din "Povestea lui Harap Alb" :) etc).

Poate o să spun prostii acum, dar eu aghiasma o văd ca pe ceva care mă ajută să redevin fiu iubit al lui Dumnezeu. Eu îmi pun trupul şi voinţa la muncă (post, paza cugetului etc) înainte de a mă apropia de apa sfinţită pt ca atunci când mă voi apropia de ea care este sfântă să nu mă ardă, să fiu şi eu un pic mai curat, un pic "mai ca ea" şi astfel prin trudă să ne atingem scopul de creştin. Dacă noi credem că e numai treaba "Celor Sfinte" să ne sfinţească ne înşelăm pe noi pierzându-ne timpul, energia şi chiar viaţa în van. Nu vezi că şi atunci când participăm la Sfintele Slujbe ale Bisericii dacă nu suntem mădulare ale Trupului, dacă nu ne străduim să fim "un pic ca sfinţii" degeaba am fost.

Imaginea pe care mi-o inspiră modul în care întrebuinţezi tu aghiasma mare este a unui bijutier care găseşte o piatră preţioasă neşlefuită şi merge cu ea în piaţă să o vândă, dar nimeni nu o cumpără pt că nimeni nu-i observă frumuseţea ne-scoasă-la-lumină.
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Ezo
Mesaje:82
Membru din:19 Mar 2009, 12:39
Confesiune:ortodox
Localitate:Timisoara

Re: Aghiazma mare si mica

Mesaj necititde Ezo » 24 Noi 2010, 17:19

Va rog sa explicati de ce e fals ce am scris mai sus si de ce e periculos...
Care ar fi argumentul ca putem sa o bem numai dimineata pe nemancate, dar nu si peste zi?
Eu vorbesc despre Tradiţia Bisericii. Pe ea mă bazez! Dvstră?
Pana ma lamuresc, o sa continui sa fac bors cu aghiazma mare. Pentru sanatate, nu spre osanda.
1. De unde ştiţi că nu e spre osândă? La sfinţirea Aghezmei se spune despre "cei ce o vor gusta", nu o vor pune în borş, în ceai, cafea etc.
2. Dacă vreţi sănătate, de ce nu folosiţi în alimentaţie doar ulei sfinţit la Maslu iar în loc de pâine doar Anafură (că de Sf. Trup nici nu îndrăznesc să zic)?
Daca Sfintii Parinti care au hotarat sa bem din aghiazma mare numai dimineata pe nemancate ar trai in vremurile noastre, atunci cred ca ne-ar da voie sa o consumam oricand, vazand ca natura si apa este din ce in ce mai poluata si vazand ca mancarea este aproape toata otravita. Litera versus duhul. Dumneavoastra versus parintele meu duhovnic. :)

Oare chiar trebuie sa studiem Sfanta Traditie in amanunt ca sa putem fi ortodocsi, sa stim ce avem voie sa facem si ce nu? Cuvantul parintelui duhovnic nu mai este suficient? Da, putem sa-i ducem citate si sa discutam cu el, dar ce ne facem daca el continua sa ne sfatuiasca sa facem ceea ce traditia generala din biserica hotaraste a fi contrar? Unde vom gasi duhovnicul desavarsit in Romania anului 2010?...

Nu vad de ce m-ar osandi Dumnezeu, pentru ca urmez sfatul duhovnicului. Pana una-alta nu a facut-o, nu am avut probleme speciale in plus de jumatate de an incoace. Dar, ca sa fiu sincer in continuare, nici nu mi s-au ameliorat bolile pe care le duc.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Aghiazma mare si mica

Mesaj necititde protosinghel » 24 Noi 2010, 20:10

Ezo, m-ai dat gata. Ia-te de mână cu duhovnicul tău şi... :?
Dacă mă uitam mai bine că eşti din Timişoara, nici nu mă apucam să mă contrez cu tine.

Avatar utilizator
IEREU
Mesaje:175
Membru din:10 Mar 2010, 21:23
Confesiune:ortodox
Preocupări:muzică corală, profesor de religie
Localitate:Republica Moldova

Re: Aghiazma mare si mica

Mesaj necititde IEREU » 24 Noi 2010, 20:57

Ezo, m-ai dat gata. Ia-te de mână cu duhovnicul tău şi... :?
Dacă mă uitam mai bine că eşti din Timişoara, nici nu mă apucam să mă contrez cu tine.
Aghiazma poate consuma o femee in strare de necuratie lunara? Intreb pt ca o enoriasa urmeaza sfaturile duhovnicului din alta localitate, care i-a dat dezlegare sa consume aghiazma oricand, chiar daca a mancat...
"Cele ce ochiul n-a văzut şi urechea n-a auzit, şi la inima omului nu s-au suit, pe acestea le-a gătit Dumnezeu celor ce-L iubesc pe El" (1Cor.2,9)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Aghiazma mare si mica

Mesaj necititde protosinghel » 25 Noi 2010, 19:08

Aghiazma se poate lua pe mâncate sau în alte situaţii doar în caz de boală gravă, spre întărire. Exact ca în cazul împărtăşirii grabnice.
Nu avem voie să profanăm Aghiazma. Există un canon la Nichifor Mărturisitorul, care interzice de a mânca anafura cu alte bucate, dar anafura nu se sfinţieşte printr-o slujbă specială (iar binecuvântarea de acum e foarte recentă). Cu atât mai mult o astfel de restricţie este valabilă pentru Aghiazmă, deşi pot fi şi excepţii. Dar ele sunt EXCEPŢII.

catehumen
Mesaje:72
Membru din:26 Iun 2011, 23:36
Confesiune:ortodox

Re: Aghiazma mare si mica

Mesaj necititde catehumen » 11 Iul 2011, 02:04

Păi n-aţi auzit că în toată lumea ortodoxă există fenomenul "înmulţirii" aghiezmei şi el nu e condamnat de nimeni. Grecii toarnă şi vin în potir "înmulţind" Sf. Sânge şi nu-şi fac procese de conştiinţă din asta.
Cît de justificată este această practică, atît în primul caz, cît şi în al doilea?
Notă: am auzit de la o creştină că dumneaei ia foarte rar agheasmă de la biserică, pentru că o "înmulţeşte" acasă.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Aghiazma mare si mica

Mesaj necititde protosinghel » 11 Iul 2011, 15:30

Păi n-aţi auzit că în toată lumea ortodoxă există fenomenul "înmulţirii" aghiezmei şi el nu e condamnat de nimeni. Grecii toarnă şi vin în potir "înmulţind" Sf. Sânge şi nu-şi fac procese de conştiinţă din asta.
Cît de justificată este această practică, atît în primul caz, cît şi în al doilea?
Notă: am auzit de la o creştină că dumneaei ia foarte rar agheasmă de la biserică, pentru că o "înmulţeşte" acasă.
Este greu de spus, cel puţin până se vor inventa aparatele ce vor stabili câtă densitate a harului este într-o agheazmă sfinţită şi cât în una diluată. Sa la ce procent critic de diluare, sfinţenia dispare... :D Glumesc, bineînţeles.
Cred că nimeni nu poate răspunde cu fermitate la aceste întrebări. Şi ca să fim siguri, mai bune nu "înmulţim" nimic, ci consumăm doar concentrate. :)

Nika
Mesaje:13
Membru din:30 Iul 2011, 19:26
Confesiune:ortodox

Aghiazma mare si mica

Mesaj necititde Nika » 15 Sep 2011, 03:25

Dar care este deosebirea propriu-zisă dintre Aghiasma mare şi cea mică? Are una mai mult har decât alta? Dacă da, de ce? Care sunt rugăciunile speciale pt Aghiasma mare ca ea să fie deosebită de cea mică odată ce în Molitfelnic este doar Rânduiala Aghiesmei mici? :?: :x4 :x7
Cu dragoste în Iisus Hristos Domnul nostru!


Înapoi la “CANOANE şi REGULI BISERICEŞTI”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 46 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX