Nu te-ai molipsit de la mine ci de la adevăr. Şi încă te-ai molipsit prea puţin. Biserica a devenit o afacere între timp, o afacere care comportă este drept anumite riscuri dar a devenit o afacere, iar în unele cazuri chiar o afacere de familie. Dar nu de o familie spirituală, ci de familie de sânge, adică oamenii ăştia nici după 2000 de ani de "creştinism strămoşesc" nu au ajuns să înţeleagă cu ce se mănâncă creştinismul. Pe ei îi interesează maşinile (n-ar fi exclus ca tu să mergi pe jos, ca şi mine şi ca alţii, iar ei merg în maşini 4X4, în gipane, etc), fripturile, chermezele, să-şi facă "onorabil" datoria (nu dragostea, că ei oricum nu cunosc dragostea, pentru ei dragostea este o simplă figură de stil fără aplicaţie practică). Iar dacă Biserica este o afacere, şi profitabilă pentru unii, preoţia a devenit un job, un loc de muncă, unde (voci importante chiar din interiorul bisericii spun că) se promovează şi destui inşi pe bază de .... SIMONIE, pe bază de şpagă (nu ştiu cât şi cam care este piaţa transferurilor, bursa de valori) (cred că ţi-ai dat seama nu tu eşti cea care dai şpaga şi nu ţie ţi se dă şpaga, tu doar vezi un nou spălăcit la tine în parohie). Chiar preoţii se simt nişte intruşi într-o parohie, nişte trimişi în teritoriu ai Ministerului Cultelor, nu pentru a propovădui evanghelia (pe care de cele mai multe ori nu o cunosc aproape deloc, atât în teorie cât şi, şi mai ales, în practică) ci pentru a face botezuri, nunţi şi îngropăciuni. Şi nu te mira că nu este de mirare de vreme ce chiar în facultăţi de teologie ortodoxă li se bagă în cap această mentalitate şi această misiune "apostolică" de a funcţionări la botezuri, nunţi, cumetrii şi gropăciuni. Evanghelia, Hristos, Dumnezeu, adevărul, dragostea, jertfa, lumina cunoşterii spirituale şi multe altele nu sunt pentru ei ci pentru alţii, de care să se şi folosească mai târziu pentru a îşi face ei imagine pe spatele unora pe care în timpul vieţii i-au scuipat în cap. Vezi că şi acum sunt destui care se laudă cu Grigorie Palama, dar ei nu ştiu absolut nimic din ceea ce Sfântul ştia cu adevărat din harul lui Dumnezeu evident; ei doar repetă ca papagalii ceea ce Palama ştia de pe sângele, sudoarea şi lacrimile lui. Deci ca să fie mai clar, popii au ajuns nişte simpli prestatori de servicii, ... "religioase".Cred că m-am molipsit de la "Dionisyie".
La sectanti să le spuneţi. Acea expresie a fost dată apostolilor în prima trimitere la apostolie, nu însă şi în a doua la neamuri. L a doua a spus: Acum însă cel ce are pungă să o ia, tot aşa şi traista, şi cel ce nu are sabie să-şi vândă haina şi să-şi cumpere.Luca2, 22.Un sectant mi-a spus legat de slujitorii lui Dumnezeu (Preotii) :,, in Biblie Dumnezeu a zis ,,in dar ati luat in dar sa dati!".
În interviul de mai sus nu am spus-o atât de categorit, dar acum sunt nevoit să o fac. Dacă cineva este fiu bun al Bisericii Ortodoxe: o frecventează, se împărtăşeşte sistematic, este implicat în proiectele parohiei (fie şi indirect) şi contribuie la întreţinerea parohiei – o astfel de persoană trebuie cununată şi copiii lui trebuie botezaţi fără nici un ban. Dacă însă cineva nu are o legătură vie şi permanentă cu Biserica, în acest caz lui trebuie de-i refuzat săvârşirea oricărui serviciu bisericesc anume pe acest motiv, că nu este fiu vrednic al Bisericii şi nu contează câţi bani îi propun preotului ca să închidă ochii la necredinţa, indiferenţa şi formalismul lor.
Este o solutie ipotetica, nu? Sau e una cu fundament canonic ?În interviul de mai sus nu am spus-o atât de categorit, dar acum sunt nevoit să o fac. Dacă cineva este fiu bun al Bisericii Ortodoxe: o frecventează, se împărtăşeşte sistematic, este implicat în proiectele parohiei (fie şi indirect) şi contribuie la întreţinerea parohiei – o astfel de persoană trebuie cununată şi copiii lui trebuie botezaţi fără nici un ban. Dacă însă cineva nu are o legătură vie şi permanentă cu Biserica, în acest caz lui trebuie de-i refuzat săvârşirea oricărui serviciu bisericesc anume pe acest motiv, că nu este fiu vrednic al Bisericii şi nu contează câţi bani îi propun preotului ca să închidă ochii la necredinţa, indiferenţa şi formalismul lor.
Oare toti Preotii au acest salariu minim pe economie ? Nu stiu baremul, criteriile.În plus, preoţii au familie şi ei, copii, nevoi, etc. Salarile sunt foarte mici, simbolice aşi putea spune. La nivelul minim pe economie. Ce să vă mai spun, că sunt preoţi care nu au mai văzut salar în mână de nu ştiu cât timp?
Nu am retinut acest lucru cand am citit Evanghelia dupa Luca. O sa recitesc. Dar fac o precizare: nu la Luca 2, 22 este acest verset, ci la Luca 22:36 (am cautat pe google).Acea expresie a fost dată apostolilor în prima trimitere la apostolie, nu însă şi în a doua la neamuri. La a doua a spus: Acum însă cel ce are pungă să o ia, tot aşa şi traista, şi cel ce nu are sabie să-şi vândă haina şi să-şi cumpere.Luca2, 22.Dumnezeu a zis ,,in dar ati luat in dar sa dati!".
Nu toţi, debutanţii cred, dar şi în funcţie de situaţia materială a parohiilor. Eu nu cunosc exact rata salariilor, nu sunt în temă, pt că nu am văzut niciodată un salar în mână şi nici nu am fost interesat. Dar situaţia nu-i aşa de roz, cum vor unii neprieteni s-o arate, poate aţi auzit despre unele scandaluri chiar şi pe net de lipsa salariilor prin Vaslui unde este şi sărăcie, şi chiar prin Constanţa, etc,
Oare toti Preotii au acest salariu minim pe economie ?
Să nu uităm că mulţi nu vor să muncească. Apoi sunt nechibzuiţi în privinţa chivernisirii şi cheltuitori. Eu am sute de exemple care mă înconjoară zilnic.Oricum, acest salariu minim pe economie il au muuulti oameni din tara asta Romania. Si saracii mai au si copii. La fel trebuie sa se supuna si ei infranarii in patul conjugal ca si Preotii care nu au cum sa mai hraneasca alte guri in plus.
Nu este chiar aşa de simplu, şi apoi dacă ai cu cine discuta. Parohienii din satele sărace vin şi ei cu un leu la altar Duminica, câteva zeci de oameni, căci cei mai mulţi nu vin deloc . Sunt parohii multe, în care duminica sunt 3-4 oameni în biserică, iar lumea este la câmp sau la bufet. Dar, câte o dată au şi ei de făcut câte un botez şi cununie, şi atunci se smintesc sau cârtesc mult, că trebuie să dea bani...Daca unii Preoti nu si-au primit salariul de nu stiu cat timp, e grav, asta se discuta deschis cu enoriasii bisericii, eventual se face o sesizare, o cerere cu nr de inregistrare, se arata frumusel credinciosilor acea sesizare, ca sa nu para vorbe in vant, eventual enoriasii pot apela la televiziune, si cred ca ar trebui sa isi primeasca intr-un final salariul. Si apoi sa se spere ca nu vor mai aparea probleme (din partea ierarhiei). Nu stiu ce sa zic, Dumnezeu cu mila!Dar daca s-ar intampla asa ceva, pana s-ar rezolva situatia, enoriasii l-ar putea ajuta financiar pe respectivul Preot.
Teoretic se pot face multe, practic foarte rar se întâmplă, şi asta doar cu ocazia unor construcţii( biserică, etc) care tot comunităţii aparţine nu preotului. Cineva care să dea bani preotului personal , donaţii, nu am văzut. Şi dacă îţi dă 1 leu la altar pt pomelnic, trebuie să te rogi pt el, nu degeaba, tot pt folosul lor.Enoriasii care au venituri mai mari pot face donatii.
Scuze pt imprecizie, m-am grăbit foarte tare din lipsă de timp.Nu am retinut acest lucru cand am citit Evanghelia dupa Luca. O sa recitesc. Dar fac o precizare: nu la Luca 2, 22 este acest verset, ci la Luca 22:36 (am cautat pe google).
Nu sunt de acord. Ca preot, esti intaiul enorias al parohiei unde slujesti si te impartasesti, la fel si familia. Evident, daca totusi preoteasa si copiii mai merg pe acolo pe la slujbe, a altceva, dar la mine, unde prefera sa vina la mine, nu ma consider enoriasul parintelui langa a carui biserica locuiesc. Ii respect spatiul misionar al parohiei, dar nu sunt enoriasul lui.Eu sunt preot şi îmi place să-mi achit contribuţia anuală la parohia în care se află locuinţa mea (în oraş)..
Înapoi la “CANOANE şi REGULI BISERICEŞTI”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori