slujba este unită cu Liturghia.
Asta înseamnă ca faceți mai multe botezuri odată ? Cum se desfășoară fără tulburarea Liturghiei ?
Nu, dar se poate întâmpla ca mai multe duminic la rând să avem "liturghie baptismală" la care să botezăm un prunc. Şi chiar dacă se facă o mică tulburare, este mult mai relevant faptul că şi cei prezenţi la slujbă, dar şi cei veniţi cu botezul, ajung să înţeleagă că botezul nu e o chestie personală, ci e unirea cu Biserica şi acea Biserică este prezentă, te susţine, se roagă pentru tine, iar la sfârşit toţi se împărtăşesc. Astfel şi cuvântul "împărtăşire" nu e mai văzut ca ceva personal, ci ca taina comuniunii tuturor în şi prin Hristos.
Abia la penultima sau chiar ultima cateheză fixăm data
Câte cateheze organizați ? Cum putem afla și noi programa (să nu fie în rusă) ? Participă la ele mai mulți părinți ? Există examen la sfîrșit ?
De obicei facem 4 cateheze înainte de Botez, dar care sunt nişte discuţii vii, nu după careva şabloane. Iată o schemă orientativă:
1. Despre credinţă şi relaţia omului cu Dumnezeu. Descoperirea lui Dumnezeu prin Sf. Scriptură şi în împrejurările concrete ale vieţii;
2. Începe tâlcuirea Crezului. Despre Sf. Treime cu accent pe mânturiea adusă de Hristos;
3. Despre Biserică şi Sf. Taine la general. Sfinţirea şi desăvârşirea în Biserică.
4. Tâlcuire a slujbei Botezului. Scopul şi efectele Botezului.
5. (în predica de după botez) Despre viaţa în Hristos prin împărtăşirea sistematică cu Sf. Taine.
La aceste cateheze participă nu doar părinţii, ci şi naşul şi alţi doritori. Examen la sfârşit nu dăm, dar le simţim pulsul atunci când vin la spovedanie înainte de a-şi boteza odrasla.
Ortodoxia şi Împărăţia lui Dumnezeu este a celor puţini. "Mulţi chemaţi, dar puţini aleşi..."
Cum ar arăta în România (sau în orice altă țară ortodoxă) o Biserică a celor puțini ?
Ar fi unda dinamică, care nu se îmbată cu apă rece şi cu statistici false, ci ar face în permanenţă misiune. Ar dispărea cârdăşia cu conducerea atee şi ar fi responsabilitate pentru fiecare suflet în parte.
Apropo, am văzut la mai multe Biserici din Rusia obiceiul de a scrie într-un registru special numărul celor care se împărtăşesc la fiecare Liturghie. Îi numără diaconul sau pălimarul care ţine pocrovăţul la împărtăşire. Ce părere aveţi despre asta? Pare o formalitate, dar e şi o imagine asupra adevăratului corp al Bisericii.