@5. Stabilirea unui calendar comun pentru Praznice
Asa cum, din pacate, era de asteptat, spiritele se agita deja in legatura cu asteptatul Mare Sinod. Unul din cei de la care asteptam altceva este teologul Danion Vasile. Acesta, aproape inexplicabil, a devenit brusc
un luptator impotriva calendarului nou.
Dacă se ţine seama de părintele Cleopa, de ce nu se ţine seama şi de Sfântul Ioan Iacob? Sau, dacă se ţine seama de părintele Epifanie, de ce nu se ţine seama şi de părintele Serafim Rose, care vedea salvarea în Bisericile pe stil vechi care nu se află în comuniune cu Biserica oficială?
În contrapartidă, susţinătorii noului calendar invocă minunea relatată în Patericul românesc, când Sfinţii trei ierarhi i-au spus părintelui Ioanichie Moroi să primească noul calendar şi să facă ascultare de ierarhie. Dar cuvintele sfinţilor – în măsura în care Patericul românesc descrie obiectiv minunea – au fost următoarele: „Ioanichie, de ce te îndoieşti şi nu faci ascultare? Nu ştii că ascultarea este mai mare ca jertfa? Deci, ascultă de cei mai mari, că nu vei răspunde tu de îndreptarea calendarului.”
Mărturia Sfinţilor trei ierarhi nu a fost că e bună schimbarea, ci l-au sfătuit să facă ascultare de ierarhie, că nu el va da socoteală pentru această schimbare. În acelaşi timp însă, alţi sfinţi s-au arătat spunându-le oamenilor că adevărul este de partea Bisericii de stil vechi. Nu îmi propun să judec eu dacă vedenia părintelui Ioanichie Moroi a fost de la Dumnezeu sau nu, şi nici să o pun faţă în faţă cu alte arătări ale sfinţilor
O opinie echilibrată ar trebui să ţină seama şi de cealaltă perspectivă. Sfântul Kukşa din Odessa, sfânt care are sfinte moaşte, sfânt făcător de minuni, considera noul calendar „calendarul Antihristului”. El a profeţit că la al optulea sinod ecumenic Biserica oficială va generaliza înşelarea, impunând prăznuirea Sfintelor Paşti după noul calendar. (Aşa-numitul calendar îndreptat care propune până în anul 2800 aceeaşi dată de pentru Sfintele Paşti ca şi calendarul gregorian, cel folosit de catolici.)
Mda, vedem un nou stil de a face teologie, promovat de fratele Danion: se iau cuvintele care ne convin din unii Parinti, si se repeta pana lumea incepe sa creada ca asta e adevarul; o tehnica dusa la desavarsire in lupta cu pasapoartele.
Sa dam cuvantul Batranului Cleopa, un adevarat reprezentant al Ortodoxiei in Duh si Adevar:
La această sfântă sărbătoare m-am gândit să încercăm să înțelegem și de unde vine diferența între stilul nou și stilul vechi. Mai ales pentru că în R. Moldova, în mod special, creștinii serbează Crăciunul în două zile diferite (unii pe 25 decembrie - pe stilul nou și alții pe 7 ianuarie - stilul vechi). Precizez că ambele stiluri sunt recunoscute de Biserica Ortodoxă Română (în cadrul căreia funcționează Mitropolia Basarabiei).
Și pentru că zilele acestea m-am uitat peste cartea Ne vorbește părintele Cleopa (Volumul al III-lea, Editura Episcopiei Romanului, 1996), cred că ar fi bine să ascultăm sfaturile acestui mare duhovnic român, așa cum apar ele în lucrarea citată.
“Calendarul vechi nu s-a schimbat, ci s-a îndreptat”
— Parinte, de ce a fost nevoie sa se schimbe calendarul vechi, numit si calendarul Iulian?
Părintele Cleopa: Calendarul vechi nu s-a schimbat, ci s-a indreptat, caci avea mare nevoie de indreptare. Acest calendar a fost intocmit de filosoful pagan Iulian Sosigene din Alexandria in anul 44, inainte de venirea Domnului, din porunca imparatului Romei, Iulius Cezar. Acest calendar a fost intocmit Si asezat la acea vreme potrivit cu izomeria (echinoctiu), care era la data de 24 martie si 24 septembrie. Dar dupa intocmirea acestui calendar, astronomii cei vechi au observat ca acest calendar ramanea in urma, fata de calendarul ceresc, la 300 de ani cu o zi si o noapte.
Deci se vede, clar caci crestinii, inca de pe vremea Sfintilor Apostoli nu se mai tineau de echinoctiul calendarului iulian (cel vechi), care, dupa cum am vazut, ramanea in urma. Asa ca Sfintii Parini de la Niceea fac prima indreptare a calendarului iulian - dupa cum si Sfintii Apostoli mai inainte de ei au facut-o - si echinoctiul cel de la 24, 23 si 22 martie, gasindu-l in urma cu trei zile pana la venirea lor, il fixeaza la 21 martie unde era atunci.
— Dar eu am auzit pe cei cu stilul vechi spunand despre calendarul nostru indreptat ca este catolic, ca cel gregorian, indreptat de Papa Grigorie al XIII-lea la anul 1582.
Părintele Cleopa: Nu este asa, iubite frate. Sa stii ca ramanerea in urma a calendarului era cunoscuta in Biserica noastra cu sute de ani inainte. Acest lucru se arata din marturia arhim. Nichifor, care, la sfarsitul Ceaslovului tiparit in anul 1816, arata ca din cauza greselilor calendarului si pascaliei vechi suntem cu 13 zile in urma.
Biserica a îndreptat calendarul, nu oamenii
-Parinte, dar cum a fost indreptarea calendarului in Biserica noastra, caci stilistii zic ca patriarhul Miron Cristea a uitat de randuiala veche si a stricat calendarul nostru cel sfant?
Părintele Cleopa: Nu patriarhul Miron Cristea a indreptat calendarul, ci Biserica noastra dreptmaritoare de Rasarit, in frunte Cu patriarhul ecumenic de la Constantinopol si cu toti patriarhii Bisericilor Ortodoxe care au fost acolo de fata, sau au trimis delegati si imputerniciti pentru a semna in locul lor.
— Dar cand s-a facut aceasta indreptare?
Părintele Cleopa: In anul 1923 s-au adunat la Constantinopol, intr-un sinod, reprezentanti ai tuturor Bisericilor Ortodoxe. Acolo, cercetand cu frica lui Dumnezeu si cu amanuntime chestiunea calendarului Iulian si vazand ca prin indreptarea lui nu se aduce nici o stirbire dogmelor, canoanelor Bisericii si randuielilor Sfintilor Parinti si ca prin ramanerea in urma a calendarului de la 21 la 8 martie, se calca randuiala stabilita de Sfantul si Marele Sinod ecumenic de la Niceea, au hotarat cu totii sa indrepte calendarul Iulian si sa aduca echinoctiul de la 8 martie la 21 martie, cum este acum.
Hotararea a fost primita de toate Bisericile Ortodoxe, care au luat parte la sinod, prin mitropoliti, episcopi si delegatii lor, urmand ca fiecare Biserica sa faca indreptarea calendarului cand va gasi vremea potrivita. Astfel, in anul 1924, la 10 martie, a indreptat calendarul Patriarhia ecumenica de Constantinopol si Biserica Greciei. Apoi, pe rand, Patriarhia Alexandriei, Patriarhia Antiohiei si in anul 1924, in octombrie, a indreptat calendarul si Biserica noastra Ortodoxa Romana, socotind ziua de 1 octombrie drept 14 octombrie, sarind peste cele 13 zile cu care ramasese in urma calendarul Iulian.
Iar Sfintele Pasti le serbam odata cu crestinii ce tin stilul vechi din celelalte tari, pentru unitatea si pacea Bisericilor noastre surori, care inca nu au indreptat calendarul, precum Biserica Rusa, Biserica Ierusalimului s.a. Caci asa s-a facut intelegerea la Moscova, in anul 1948, la Sinodul Panortodox, unde au fost de fata aproape toate Bisericile Ortodoxe, prin reprezentantii lor. (…)
“Calendarul este un ceas. Pentru el să ne sfădim?”
Părintele Cleopa: Calendarul a fost schimbat de cinci ori pana acum, si cand va fi nevoie iar o sa-1 schimbe. Calendarul este un ceas al vremii si daca tu ai calendar cu un ceas in urma sau cu doua, de-acum al tau este bun, ca a ramas in urma? Sau pentru calendar sa ne sfadim, sa ne dezbinam, sa ne uram ca nu mai suntem ortodocsi? Ai auzit vreodata zicand: ,,Sfinte mucenice calendare, roaga-te lui Dumnezeu pentru noi?” Ai auzit nebunii de acestea? Calendarul daca ar fi sfant, ar trebui sa ne inchinam la calendar! Or calendarul este dogma? Toate dogmele sunt sintetizate in Crez.
Ai auzit vreodata: ,,Cred intr-unul calendar?” Ai auzit nebunii din acestea? Calendarul, nu-i dogma, nu-i sfant! Este un ceas al vremii. De ce te inchini la el si din cauza lui nu te supui Bisericii si te apuci sa faci de capul tau hirotonii si sa botezi din nou? Tine-te de Biserica! Toate sectele care s-au rupt de Biserica, s-au rupt din neascultare si mandrie de la trupul lui Hristos.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4
Petre